Sabtu, 3 Januari 2015

KITA SOLAT, TAPI...

KITA SOLAT......tapi sebelum kita solat kita jarang menatap wajah di cermin terlebih
dahulu. Mana tahu kot-kot ada rambut yang terkeluar ke tak..

KITA SOLAT tapi kita selalu buat don't know ajer pasal kiter punyer kain telekung.
Kadang-kadang kain telekung yang kita gunakan tu sgt jarang dan menampakkan aurat
kita. Bila kita sembahyang, nampak tengkuk dan 2 tiang kaki kita. Malas rasanya nak
pakai dua lapis pakaian sbb panas sangat..

KITA SOLAT tapi pakaian yang kita bawa dalam solat adalah pakaian yang kita bawa ke
sana ke mari, ke kuliah, ke dining laa dan ke merata tempat. Malasnya nak tanggal
pakaian tu untuk bersolat. Last2 pakai ajelah...Tak tau la masa buang air tadi ada
ke tak najis yang terpercik pada pakaian kita tu. Kalau tak buang air pun kita
mungkin ada pergi ke tandas dan tanpa kita sedari kain yang kita pakai itu terseret
ke lantai yang dah bernajis.

KITA SOLAT tapi kita jarang sekali ambil tahu sama ader benda2 yang kita pakai kat
badan kita ader alkohol( tak sah dibawa dalam solat ) ataupun minyak ( menghalang
air sampai ke anggota wudhu') ke tak, kita gunakan foundation, lotion, minyak wangi,
macam-macam lagi begitu ajer tanpa ambil tahu kandungan nya...

KITA SOLAT tapi telekung yang kita pakai tu dah berbulan-bulan tak dibasuh. Abis
berkulat dibuatnya dah baunya toksah nak kata...orang sebelah pun tak khusyu' nak
sembahyang...

KITA SOLAT tapi wudhu' yang kita ambil untuk solat gitu2 ajer. Kita main terus jirus
jer air asalkan nampak basah. Kalau cuci muka tue kadang-kadang tu kat bawah dagu
pun tak basah. Anak telinga pun sama. Tak tau la sama ada sempurna ker tak wudhu
yang kita ambil tu...

KITA SOLAT tapi kita tak pernak ambil tahu aper makne semua bacaan dalam solat. Kita
tak hayati pun maknanya sampaikan kita solat pun asyik fikirkan benda lain. Hati
kita tak hadir pun dalam solat kita tue...

KITA SOLAT tapi kita tak pernah kaji balik sama ader bacaan solat kita tue betul ker
tak. Kita main taram jer. Kadang2 bila solat berjemaah baru perasan yang bacaan kita
ada yang salah, tapi kadang itu walaupun dah tau tapi takder pulak usaha nak
memperbaikinya..

SEMUA NIE...nampak berat untuk kita ubah, tp percayalah kalau kita memperbaikinya
dan amalkannya setiap hari, Isya Allah....kita akan biasa jugak akhirnya. Jangan
kita melakukan sesuatu yang sia2. Kita kene pastikan agar solat kita lakukan setiap
hari tu sempurna dgn memelihara segala rukun dah syarat2nya. Jangan pandang remeh
semua perkara diatas sebaliknya sama-samalah kita muhasabah diri sama ada kita juga
turut sama melakukan perkara2 yang dinyatakan itu..jika ya cubalah perbaikinya
supaya kita tidak tergolong dalam golongan orang yang melakukan amalan yang sia-sia.

Ingat bahawa solat itu tiang agama. Kalau kita tidak solat maknanya kita meruntuhkan
agama kita. Samalah ibarat sebuah rumah, kalau kita meruntuhkan tiangnya, maka
runtuhlah keseluruhan rumah itu.

Wallahu 'alam.
Catat Ulasan

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...