Ahad, 5 Februari 2017

11 Kecederaan Ngeri Dalam Bola Sepak

Pemain bola sepak memang mendapat gaji yang lumayan dan lagi lumayan sekiranya bermain untuk kelab bola sepak dunia yang popular seperti Manchester United, Chelsea, Barcelona, Real Madrid dan banyak lagi. Tapi tahukah anda permainan bola sepak juga mempunyai risiko yang paling besar menerima impak kecederaan? Buktinya? Lihat gambar-gambar di bawah.




Djibril Cisse



Jacob Olesen
Walaupun cedera parah dan teruk macam nie, lepas tu boleh main bola sepak balik. Kebal kot?




Luc Nilis



David Busst



Francesco Totti



Kieron Dyer



Alan Smith



Hendrik Larsson



Djibril Cisse



Ewald Lienen



Eduardo Da Silva





Djibril Cisse 2x patah kaki..







Sabtu, 4 Februari 2017

Vespa Dan Fakta Menarik Tentangnya

Sebagai meraikan ulangtahun ke 70 kelahiran Vespa kami ingin kongsikan beberapa fakta-fakta menarik tentang skuter yang paling popular di dunia ini. Vespa mungkin satu-satunya motosikal di dunia yang menyebabkan satu kategori terbina untuknya. Sebelum vespa, semua bentuk motosikal adalah sama.
BINTANG FILEM


Sepertimana yang ramai sedia maklum, Vespa juga merupakan antara “bintang filem” yang cukup popular dan telah membintangi banyak filem anataranya ialah Dear Diary (1993), Alfie (2004) lakonan Jude Law, The Interpreter (2005) lakonan Nicole Kidman.
Selain daripada itu ia juga telah ditampilkan dalam filem Quadrophenia, Absolute Beginners, American Grafitti, The Talented Mr. Ripley, 102 Dalmatians dan Transformers.
Itu baru filem-filem Barat, di Malaysia juga boleh tahan popular khususnya dalam filem-filem arahan P. Ramlee, antaranya ialah Keluarga 69, Ali Baba Bujang Lapok dan Nasib Do Re Mi.
VESPA SEBAGAI IKON SELEBRITI


Ramai bintang filem telah menunggang Vespa di dalam filem-filem lakonan mereka antaranya ialah Audrey Hepburn, Milla Jovovich, John Wayne, Henry Fonda, Sting, Antonio Banderas, Matt Damon, Gerard Depardieu, Jude Law, Eddie Murphy, Owen Wilson, Nicole Kidman dan ramai lagi.
Di negara kita antara artis yang menggunakan Vespa di dalam filem lakonan mereka selain daripada P.Ramlee ialah Aziz Sattar, Mahmud June dan Mat Sentul.
BAGAIMANA KAREKTER VESPA TERBINA?

Vespa memulakan karier sebagai bintang filem pada tahun 1950 (empat tahun selepas ia diperkenalkan), dalam sebuah filem yang dihasilkan di Itali berjudul Sunday.
Seterusnya ia terus dipopularkan di serata dunia bila membuat penampilan dalam filem Hollywood, Roman Holiday lakonan Audrey Hepburn dan Gregory Peck.
Deruman Vespa 125 yang ditampilkan di dalam filem itu dikatakan memikat 100,000 pembeli yang telah membeli Vespa selepas menonton filem tersebut.
TAHUKAH ANDA VESPA BERMAKSUD “LEBAH”?

Vespa jika diterjemahkan daripada Bahasa Itali bermaksud “lebah”, malah jika diperhatikan bentuk badannya juga memang kelihatan seperti seekor lebah.
Jangan pula terkejut bila rekaan yang diasaskan daripada seekor lebah ini berjaya kekal sehingga ke hari ini dan menjadi ikon skuter di seluruh dunia. Menariknya juga Vespa model asal memang menghasilkan bunyi seperti seekor lebah.
KELAB YANG STAILO DAN POPULAR!

Populariti Vespa telah berjaya mewujudkan kelab-kelab Vespa di seluruh dunia dan ia juga menjadi antara kelab permotoran yang tertua di dunia (masa ni SYM dan Demak belum lahir ke dunia).
Itali mempunyai ahli kelab Vespa paling ramai di dunia manakala di negara jiran kita, warga Indonesia merupakan komuniti Vespa kedua paling ramai di dunia dengan jumlah keahlian sekitar 40,000 orang dan kian bertambah hari demi hari.
SIMBOL KREATIVITI ITALI

Vespa yang telah dihasilkan pada tahun 1946 merupakan simbol kreativiti orang Itali dan mengekalkan statusnya sebagai ikon yang kekal bertahan dalam lipatan sejarah rekaan automobil sama seperti Volkswagen Beetle.
IKON FESYEN


Vespa turut menjadi ikon fesyen di serata dunia. Salah satu kerjasama yang cukup dikenali ialah gabungan antara Vespa dan jenama fesyen jalanan yang cukup ternama dari England khususnya golongan muda-mudi, Fred Perry.
VESPA – KALIS CURI
Ini fakta yang cukup menarik, dikatakan sehingga ke hari ini, tidak ramai pencuri yang tertarik untuk mencuri Vespa kerana ia bukan sahaja berat untuk disorong (apatah lagi jika ia model lama yang dihasilkan daripada besi).
Selain itu, ia sukar untuk dijual semula kerana Vespa hanya diminati oleh penggemarnya sahaja. Jadi boleh dikatakan yang Vespa mempunyai sistem pencegah kecurian yang semulajadi. Sebenarnya Vespa moden memang sudah dilengkapi dengan immobiliser untuk keselamatan.
Itulah antara beberapa fakta menarik mengenai Vespa yang sempat kami gali. Apa tunggu lagi, sempena menyambut ulangtahun ke 70 Vespa, kami rasa inilah masanya yang paling sesuai untuk berdandan dan mendapatkan sebuah Vespa untuk membawa pasangan anda bersiar-siar ala Pak Maon.

Jumaat, 3 Februari 2017

Sejarah Camel Trophy 4×4 Dan Land Rover

Generasi baru penggemar 4×4 yang lahir penghujung tahun 90-an mungkin tidak menyedari tentang wujudnya satu acara 4×4 bertaraf dunia yang ulung suatu ketika dahulu. Ia dinamakan Camel Trophy sempena dengan nama….err….sekotak rokok.
Apa nak hairan kerana suatu ketika dulu semua jenis sukan ditaja oleh syarikat rokok. Camel Trophy merupakan suatu pertandingan berasaskan kenderaan yang diadakan sejak tahun 1980 hinggalah edisi terakhir pada tahun 2000.
Ia juga cukup terkenal dengan imej Land Rover berwarna kuning pasir yang menjadi kenderaan rasmi Camel Trophy (Macam terdengar je muzik latar Camel Trophy di telinga masa tengah menaip).
BERMULA DI TRANS-AMAZON
Ianya bermula pada tahun 1980 dengan berlatarbelakangkan lebuh raya Trans-Amazon yang sedang dibina. Acara ini bukan sekadar kembara 4×4 tetapi juga dikaitkan dengan pengembaraan dan eksplorasi.
Lapan tahun seterusnya acara ini diadakan merentasi Sumatra, Papua New Guinea, Zaire, Brazil, Borneo, Australia, Madagascar dan Sulawesi sebelum kembali ke Amazon. Acara yang digelar Olimpik 4×4 ini cukup menguji ketahanan peserta dari serata dunia untuk untuk menjuarai pertandingan yang sangat mencabar fizikal dan mental peserta.

Semangat berpasukan akan diperah sehingga ke saat akhir. Terdapat juga elemen “Special Tasks” seperti kemahiran menggunakan winch dan ujian masa. Di sinilah wakil setiap negara akan diuji sebelum layak bergelar juara. Kesemua wakil dipilih melalui pertandingan saringan yang dilakukan di negara asal mereka.
Bermula tahun 1990, Camel Trophy telah berpindah ke Siberia dan Rusia, diikuti oleh Tanzania, Burundi, Guyana, Argentina, Paraguay, Chile, Belize, Mexico, Guatemala, El Salvador, Honduras, Kalimantan dan Monggolia.
Setiap pertandingan mengekalkan format yang sama iaitu meredah lumpur belantara dan mengharungi sungai serta jeram tetapi pada edisi penghujungnya format pertandingan telah bertukar di mana ia menjadi seperti pertandingan menguji ketahanan diri dan bukan lagi berteraskan kenderaan.
Acara seperti berkayak, basikal gunung dan sukan musim sejuk diperkenalkan untuk menguji kebolehan peserta.
Walaupun pertandingan ini dikatakan banyak menjejaskan alam sekitar namun ia juga menyumbangkan beberapa perkara untuk kebaikan masyarakat setempat.
Contohnya pada edisi 1993, semua peserta berusaha untuk membina stesen penyelidikan khusus untuk pengkaji hidupan liar di kawasan yang belum pernah diteroka. Dalam semua edisi juga, konvoi Camel Trophy telah membuka kembali laluan-laluan lama yang telah ditinggalkan di pendalaman belantara untuk kegunaan penduduk setempat. Mereka juga membaiki kembali jambatan-jambatan serta laluan-laluan yang terjejas.

Camel Trophy juga sudah sinonim dengan Land Rover selaku sekutu utama dalam pertandingan ini. Ia juga menjadi platform untuk Land Rover menguji kenderaan 4×4 mereka ke tahap maksima.
Antara model Land Rover yang pernah menjadi kenderaan rasmi Camel Trophy ialah Range Rover, Land Rover Series III, Land Rover 110, Land Rover Series 90, Range Rover TD, Land Rover Disvovery Tdi dan Land Rover Freelander.
Menariknya Camel Trophy ialah segala kelengkapan termasuk kenderaan disediakan oleh pihak penaja. Ini menjadikannya satu-satu acara seumpamanya di dunia. Ia juga menjadikan pertandingan ini lebih adil kerana spesifikasi kenderaannya yang sama. Tiada siapa boleh mengaku kenderaannya lebih power daripada orang lain.

Semua kenderaan ini telah dinaik taraf oleh Land Rover dengan pelbagai peralatan sokongan yang diperlukan untuk mengharungi belantara di serata dunia. Antara peralatan yang dilengkapkan ialah:
  • Roll cage keselamatan
  • Perlindungan bahagian bawah badan khususnya bahagian stereng
  • Sistem elektrik
  • Winch
  • Snorkel jenama Mantec
  • Sistem pernafasan transmisi
  • Tayar Michelin XCL ataupun BF Goodrich Mud Terrain
  • Komponen suspensi dan kotak gear
  • Tangki bahan api tambahan
  • Rak bumbung Brownchurch
  • Lampu-lampu jenama Hella
  • Plak tradisi Camel Trophy dan stiker-stiker penaja (MAS juga adalah salah satu penaja rasmi Camel Trophy)
Selain daripada itu peserta juga turut dibekalkan dengan pelbagai peralatan rasmi Camel Trophy seperti pakaian, but, beg, jam tangan dan sebagainya.
Menariknya, selain daripada kenderaan sokongan dan bantuan, kesemua Land Rover yang digunakan untuk Camel Trophy cuma digunakan sekali sahaja. Setengah peserta akan membelinya untuk dibawa pulang dan sebahagian besar ditinggalkan untuk dijual di negara tuan rumah.
Ia cukup menarik kerana kesemua Land Rover ini mempunyai perbatuan yang rendah (ia digelar “Camel Trophy Miles”). Land Rover akan menanggalkan kesemua aksesori tambahan dan diijual kepada sesiapa yang berminat.

Kerjasama Land Rover dan Camel Trophy berakhir pada tahun 1999 bila formatnya berubah kepada pertandingan untuk menguji ketabahan dan ketahanan peserta dan bukan lagi berteraskan kenderaan.
Sepanjang 18 tahun sejarah Camel Trophy, Itali muncul sebagai pemenang terbanyak iaitu tiga kali. Belanda, Perancis, Jerman dan Turki masing-masing pernah memenangi sebanyak dua kali. Malaysia juga pernah menyertai Camel Trophy sebanyak empat kali tetapi gagal memperolehi kejuaraan (macam pasukan bola Malaysia jugak la) .
Malaysia mengumpul markah tertinggi sepanjang empat kali penyertaan pada edisi 1987 yang diadakan di Madagascar dan salah seorang wakil Malaysia ialah Allahyarham Halim Abdul Rahman yang merupakan salah seorang otai 4×4 dan salah seorang pengasas Petronas Adventure Team (PAT).
Beliau telah berpasangan dengan See Toh Ying pada edisi tersebut. Malaysia juga pernah menjadi tuan rumah Camel Trophy edisi 1993 yang diadakan di Sabah, jangan tak tahu ok?
Camel Trophy berakhir secara rasmi bila RJ Reynolds (pemilik jenama Camel Trophy) telah menjual sahamnya kepada Japan Tobacco Inc. (JTI) yang telah memutuskan untuk menukar hala tuju syarikat.
Daripada meneruskan kegemilangan Camel Trophy mereka telah memilih untuk mengubah fokus kepada jenama fesyen Camel Active. Inilah jenama yang menggantikan Camel Trophy dan dipasarkan dengan meluas di seluruh dunia.

Khamis, 2 Februari 2017

Mengapa Google Tidak Memandang Graduan Hebat sebagai Pekerja

Sudah bertahun Syarikat Google mengetepikan pengambilan para pekerja  yang memiliki gred pencapaian yang tinggi, latar belakang universiti yang terbaik malah menjalankan temuduga yang melibatkan pengetahuan intelek.
Laszlo Bock, Ketua Operasi Google sendiri mengakui bahawa pengambilan pekerja di syarikat ini bukanlah semata-mata mengenai kelayakan!
Ikuti apa yang dikongsikan oleh beliau terhadap ciri-ciri yang diperlukan dalam menjawat pekerja di syarikat Google.

#1 – Graduan Universiti Terkemuka Kurang Kerendahan Hati


Kajian mendapati bahawa graduan muda yang berjaya telah dimomokkan  supaya bergantung pada bakat semata-mata. Hal ini akan mengakibatkan mereka untuk sentiasa berjaya tanpa merasai kegagalan disebabkan bakat dan kepakaran yang dimiliki.
Justeru, kerendahan hati mereka untuk menerima kegagalan terlalu sedikit sedangkan itu bukanlah yang Google mahukan. Google melihat kepada mereka yang mampu bangkit semula dan teguh berhadapan dengan idea yang dilontarkan oleh individu lain dengan idea yang lebih hebat.
Tambah Bock lagi, “Individu yang berjaya lazimnya akan merasai kegagalan dan kegagalan itulah akan dipelajarinya untuk menjadi yang lebih baik”

#2 – Mereka Yang Tiada Pendidikan Tinggi Sangat Luar Biasa


Bakat boleh wujud dalam pelbagai cara yang menyebabkan pengurus sesebuah syarikat akan menjadikannya sebagai kelayakan untuk bekerja.
Kata Bock, “Apabila anda memerhatikan mereka yang tidak berpeluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi dan mereka mampu mencorak jalan kehidupannya, mereka itulah insan yang sangat luar biasa. Oleh itu, syarikat kami seharusnya mengambil orang seperti mereka,”

#3 – Keinginan Untuk Mempelajari Sesuatu Lebih Penting Daripada Kebijaksanaan


Kejayaan dalam pembelajaran di peringkat universiti bukanlah menjadi penanda aras seseorang itu mampu menyelesaikan tugasan yang diberikan.
“Untuk setiap skop kerja, perkara utama yang dititikberatkan adalah keupayaan pemikiran umum (general cognitive ability) dan bukannya IQ.  Hal tersebut ialah keupayaan pembelajaran yang mampu mengasingkan maklumat-maklumat yang diterima”
“Kami uji calon dengan menggunakan temuduga tingkah laku berstuktur (structured behavioral interviews) yang membantu mengesahkan sesuatu jangkaan”
“Melalui temuduga ini, kami mampu mencari pekerja yang bersesuaian dengan matlamat syarikat mengenai kepimpinan. Hal tersebut bukannya seperti memimpin kelab atau persatuan di universiti dan sebagainya, namun keupayaan untuk memimpin apabila diperlukan” ujar Bock.

Rabu, 1 Februari 2017

Malaysia Di Tangga Ke-19 Dalam Senarai Pasport Paling Berkuasa Di dunia

Menurut kajian pengembaraan 2017, pasport Jerman merupakan pasport paling berkuasa di dunia, diikuti Sweden, Singapura, Denmark, Finland, Perancis, Sepanyol, Switzerland, Norway dan juga United Kingdom.
Menurut senarai terbaru yang dikeluarkan oleh Passporttindex.com, pasport Malaysia kini berada di tangga ke-19, mengatasi kedudukan Korea Selatan.
Senarai tersebut dinilai berdasarkan jumlah negara yang tidak mewajibkan visa dan negara yang dilawati dengan menggunakan pasport.
Pasport Jerman membolehkan pemegangnya melawat 158 negara di seluruh dunia tanpa memerlukan visa sebelum berlepas.
Pasport Sweden dan Singapura membolehkan pemegangnya melawat 157 destinasi. Sweden berada di tempat kedua kerana 123 daripada 157 destinasi itu adalah percuma visa sama sekali, sementara Singapura, 122.
Pemegang pasport Malaysia membolehkan pemegangnya ke 154 destinasi tanpa perlu mendapatkan visa sebelum berlepas atau ketika tiba.
Dari 199 negara, pasport Afghanistan merupakan pasport yang paling lemah kerana pemegang pasport itu membolehkan mereka melawat hanya 23 negara tanpa visa.

Selasa, 31 Januari 2017

Selam Skuba Dan Perkara Yang Anda Patut Tahu Sebelum Melakukannya

Tidak dapat dinafikan kebanyakan orang masa kini terutama berumur lingkungan 18-30 tahun mempunyai bucket list. Ia menyenaraikan perkara-perkara yang ingin dilakukan sebelum kahwin ataupun umur tertentu bagi mencipta satu pengalaman baru yang lain daripada kehidupan biasa. Darah muda kan. Adrenaline pumping hard gitu!
Adakah anda pernah berfantasi untuk terapung dan bergerak bebas tanpa ada tarikan graviti seperti di angkasa lepas? Tapi tertangguh kerana agak mustahil untuk dicapai apabila harga pakej yang begitu mahal?
Jangan kecewa terlalu awal kerana ada alternatif lain yang boleh memberikan pengalaman hampir sama dengan pengalaman zero-gravity dalam space travel iaitu selam skuba (scuba diving). Saya yakin salah satu perkara yang ada di dalam bucket list ialah mengalami selam skuba.

Dalam selam skuba anda boleh bergerak bebas di apungan dan berinteraksi secara terus dengan hidupan laut yang menarik seperti penyu, ikan jerung, batu karang yang berwarna-warni dan pelbagai spesis ikan lain.
Selaman skuba adalah aktiviti bawah air yang dilakukan oleh penyelam dengan memakai set peralatan khas yang membekalkan bekalan udara agar penyelam dapat kekal lama dalam air pada paras kedalaman tertentu.
SCUBA itu sendiri ialah ringkasan bagi perkataan “Self Contained Underwater Breathing Apparatus” yang bermaksud peralatan pernafasan bawah air lengkap diri.
Jadi, inilah perkara yang anda perlu tahu tentang selam skuba sebelum mahu mencubanya.

1. Adakah Ada Oksigen Dalam Tangki Skuba

Image result for scuba tank

Di dalam tangki skuba itu mengandungi udara atmospheric yang kita sedut di udara sekeliling tetapi ditapis dan dehumidified serta dimampatkan ke dalam tangki skuba melalui kompressor udara khas untuk mengisi tangki skuba.
Komposisi gas dalam tangki skuba ialah 78.9% nitrogen, 21% oksigen, dan 0.01% inert gases (gas nadir). Jika oksigen tulen digunakan ia boleh menyebabkan keracunan kepada penyelam (oxygen toxicity) pada tahap kedalaman tertentu.

2. Berapa Lama Bernafas Dalam Air

Image result for scuba breathing

Kebiasaannya seorang penyelam boleh bernafas sehingga 60 minit di dalam air dengan hanya menggunakan 1 tangki skuba pada kedalaman 14-18 meter.
Akan tetapi, tidak semua begitu kerana penggunaan udara bergantung kepada kadar kedalaman dan prestasi penyelam itu sendiri. Ini kerana makin dalam, makin cepat udara dalam tangki itu habis,
Ia disebabkan oleh tekanan yang tinggi di dasar laut memampatkan lagi partikel-partikel udara dalam tangki skuba sehingga menyebabkan air pushing out stronger. Physics law applied here!
Kadang kala faktor pernafasan penyelam itu sendiri boleh mempengaruhi tempoh masa semasa melakukan penyelaman. Contoh, jika penyelam itu gemuruh, panik atau berdebar pastinya dia akan bernafas dengan kadar lebih cepat.
Dalam keadaan tercungap-cungap bernafas pastinya lagi cepat udara dalam tangki cepat habis menyebabkan penyelam perlu naik ke atas segera. Jadi, untuk selam lama pastikan penyelam bertenang.
Oh ya, kalau mahu rekod selaman dalam buku log (logbook) sekurang-kurangnya anda kena lakukan selaman selama 20 minit pada kedalaman 5 meter kerana itu minima requirement yang perlu dipenuhi. Jika tidak, master dive tidak akan tandatangan buku log tersebut.

3. Berapa Dalam Boleh Menyelam Skuba


Ia bergantung pada tahap pensijilan skuba anda. Jika mengikut standard PADI: Open Water Diver (paling asas) 18 meter, Advance Open Water (kena ambil adventure deep dive course dulu) 30 meter dan Deep Diver Specialty (wajib belajar Deep Dive Scenario) 40 meter.
Kalau 40 meter masih tidak cukup dalam, dinasihatkan anda untuk sila meninggal! Just kidding! Untuk menyelam lebih dalam anda boleh cuba technical diving course seperti sidemount, tecrec ataupun rebreather.

4. Apa Itu PADI

Selain PADI, ada juga SDI, SSI, CMAS, BSAC, NAUI dan RAID. Semua akronim tersebut merupakan singkatan kepada organisasi-organisasi terkenal dunia yang menjalankan aktiviti pengajaran dan latihan buat individu yang berminat melakukan aktiviti selam skuba.
Setiap organisasi mempunyai level standard yang tersendiri dalam menjalankan pengajaran dan latihan untuk melahirkan seorang penyelam bertauliah.
Di Malaysia, organisasi diving yang popular ialah PADI, SDI, SSI, NAUI dan RAID. CMAS, BSAC dan lain-lain pula biasanya banyak beroperasi di luar negara seperti Eropah dan Amerika.

5. Berapa Lama Tempoh Buat Lesen Selam Skuba

Image result for scuba license

Biasa ia mengambil masa lebih kurang 3-4 hari untuk dapatkan lesen PADI Open Water Course. Seseorang itu perlu menjalani proses pembelajaran teori selama sehari di dalam kelas, manakala 2 hari lagi untuk pembelajaran praktikal dalam air iaitu fasa confined water dan open water. Selepas itu, ada exam paper kena jawab tapi tidak susah pun.
Sesetengah pusat selam boleh melakukan kursus Open Water mengikut kesesuaian jadual anda. Contoh, Sabtu minggu ini belajar teori, Ahad minggu depan buat confined water dan Rabu kemudiannya buat open water dan peperiksaan.
PADI Advance Open Water Course pula biasanya dilakukan dalam masa 2 hari dimana anda akan diajar 5 jenis adventure dive seperti deep dive, search and recovery, underwater navigation (macam Navy Seal, pakai kompas), drift dive (macam Initial D tapi ini tujahan guna arus air yang kuat), night dive dan pelbagai lagi berdasarkan pilihan anda sendiri.
PADI Specialty Courses, kursus kepakaran biasanya boleh dibuat dalam masa sehari untuk satu course. Anda boleh pilih pelbagai specialty course seperti underwater photography dan bermacam lagi mengikut kemahuan anda dan availability kursus tersebut di dive center pilihan anda.

6. Bagaimana Jika Tiada Lesen Tapi Mahu Selam Skuba


Boleh bah kalau kau! Ada satu kursus pendek yang dikenali sebagai Discover Scuba Diving (DSD). DSD ini khas untuk individu yang cuma mahukan pengalaman bernafas dan eksplorasi alam semula jadi dalam air tanpa menghadiri kursus teori dan praktikal yang berhari-hari itu.
Kursus pendek ini dilakukan selama kira-kira 2 jam. Peserta akan diajar tentang kemahiran asas dalam melakukan aktiviti selam skuba dan akan pergi menyelam bersama instructor ataupun DSD Leader pada kadar kedalaman maksimum 12 meter sahaja. Kebiasaanya, harga pakej DSD ini dalam lingkungan RM150-RM300 bergantung kepada dive operators.

7. Adakah Selam Skuba Hobi Mahal

Semua hobi comes with a cost kan. Bagi pendapat saya, it is not really an expensive hobby compare to the experience and that peace and tranquility that you will get!
Kebiasaannya kos untuk mengambil lesen Open Water ialah dalam RM750-RM1500, Advance Open Water RM800–RM1600 dan Specialty CoursesRM350–RM1500/specialty.
Harga ini hanyalah average estimation. Ia juga bergantung kepada pusat selam yang anda pilih. Kalau di dive resort 5 bintang jangan jangka harga kurang dari 4 angka. Boleh pergi ke diving expo atau sertai Facebook Group untuk dapat harga yang berpatutan.
Alright, itu harga kalau ambil course. Kalau sudah ada lesen, boleh buat leisure dive dengan harga pakej antara RM270–RM300. Kena tengok pakej yang dive operator tawarkan.

8. Adakah Boleh Selam Walaupun Tak Pandai Berenang


What if I say yes? Kalau anda mahu menyelam tidak semestinya perlu pandai berenang tahap pandai punya. Asalkan anda selesa dalam air dan boleh berenang sikit pun sudah cukup.
Sebab menyelam ini lain berbanding berenang, tangan tidak berapa digunakan waktu menyelam kerana diving fin (kaki-kaki itik) yang dipakai penyelam pada kaki itu yang membantu pergerakan dalam air macam propeller. Anda hanya perlu belajar teknik flutter dan frog kick.

9. Apa Peralatan Wajib Skuba


Untuk membolehkan anda bernafas, bergerak dan berinteraksi di dalam lautan, anda memerlukan peralatan-peralatan ini:
a. Buoyancy Control Device (BCD)
BCD ini digunakan untuk memegang tangki skuba dan juga untuk bertindak seperti jaket keselamatan jika memerlukan apungan (buoyancy) tambahan.
b. Regulators
Alat ini membantu menyalurkan udara dari tangki ke mulut penyelam melalui hos berkualiti tinggi yang mampu menahan kadar tekanan tinggi.
Di dalam 1 set diving terdapat dua regulators iaitu primary (kegunaan utama) dan secondary (digunakan apabila kecemasan sahaja).
Berdekatan dengan regulator terdapat 2 hos lain yang menyambungkan hos LPI (low-pressure inflator) ke BCD untuk menyalurkan udara dan satu lagi hos disambungkan ke SPG (submersible pressure gauge) untuk menandakan kadar udara yang tinggal di dalam tangki skuba.
c. Face Mask
Alat ini bantu penyelam melihat di dalam air dan melindungi lubang hidung daripada dimasuki air. Our eyes need air to see. Goggle sangat tidak releven untuk menyelam kerana ianya tidak melindungi lubang hidung.
d. Weight Belt
Tali pinggang yang ditambah dengan pemberat timah (1 kg) ini digunakan untuk mewujudkan negative buoyancy. Ia bantu menggelamkan tubuh badan penyelam terutama yang berbadan besar dan berisi.
e. Exposure Suit
Pakaian seperti wetsuit dan rashguard amat penting ketika berada di dalam air kerana ianya membantu untuk insulation dan mengelakkan anda cedera apabila terlanggar sesuatu di dalam air. Kalau duyung yang langgar, tidak mengapa!
f. Fins
Kaki itik ini diibaratkan seperti enjin ketika menyelam. Makin besar dan panjang saiznya, makin senang untuk bergerak laju dalam air. Kalau fins ini tiada, penyelam tidak boleh pergi jauh.
Peralatan lain yang kena ada waktu diving ialah lampu suluh, steel pointer, kamera, sarung tangan, dive computer dan pelbagai lagi.

10. Di Mana Tempat Selam Terbaik Di Malaysia


Teramatlah banyak! Di Sabah sahaja terdapat lebih dari 10 pulau untuk diving. Mataking, Mabul, Mamutik, Sapi, Lankayan, Layang-Layang dan paling best ialah Sipadan (one of the best in the world).
Kalau di Malaysia Barat ada juga tempat awesome seperti di Pulau Tioman, Pulau Tenggol, Pulau Payar, dan Pulau Perhentian akan tetapi tidak lawan juga Pulau Sipadan dan Pulau Layang-Layang. Haha.

11. Bagaimana Nak Jadi Penyelam Profesional

Untuk jadi penyelam profesional seperti dive master atau penunjuk ajar, anda kena lalui pelbagai peringkat pensijilan penyelaman.
Pertama, anda kena ada Open Water Certification. Selepas itu, ambil Advance Open Water Certification. Kemudian, anda perlu lulus pula Emergency First Responder Course.
Selepas buat sekurang-kurangnya 40 logged dive baru layak untuk ambil Rescue Diver Course. Apabila sudah lulus peperiksaan teori dan praktikal jadi Rescue Diver baru boleh ambil Dive Master. Kena cukup sekurang-kurangnya 60 logged dive dan lulus peperiksaan lagi sekali baru boleh jadi dive master bertauliah.
Dengan status dive master bertauliah, lakukan lebih 100 catatan dive log bagi melayakkan anda ambil peperiksaan Open Water Scuba Instructor. Ia satu perjalanan yang panjang tetapi berbaloi.
OK, harap semua persoalan anda terungkai dan terjawab dalam artikel ini. Sebelum akhiri, saya mahu kongsikan satu petikan:
“Bad day diving is a thousand times better than the best day at the office.”

Isnin, 30 Januari 2017

Stress / Tekanan / Tertekan

1. KESAN TERHADAP JASMANI DAN KESIHATAN

  • Kerap gigit bibir.
  • Mulut dan tekak mudah kering.
  • Kerap jilat bibir.
  • Sering ketap gigi dan geraham.
  • Jika ketapan ini berlaku ketika tidur, geraham akan rasa sakit atau sengal.
  • Menarik nafas lebih yg perlu, hingga membawa pada banyak sendawa atau perut kembung.
  • Menarik nafas secara pendek dan singkat disebabkan perasaan gusar.
  • Mudah selsema, demam, sakit kepala, gastrik dan panas dalam dada.
  • Tekanan darah meningkat.
  • Lemak cepat berkumpul di bahagian perut.
  • Nadi laju.
  • Susah lelap untuk tidur.
  • Mudah letih.
  • Suka mengetuk-ngetuk meja dgn kuku.
  • Percakapan laju.
  • Menggigit kuku.
  • Kerap mengkebil mata.
  • Mata atau kening mata sering bergerak.
  • Ketawa tidak menentu.
  • Suka menghentak lantai dgn kaki.
  • Buang air besar tidak menentu.
  • Kerap buang air kecil.
  • Pusingan haid yg tidak menentu.

2. KESAN ATAS GAYA MAKANAN

  • Kuat makan.
  • Selera untuk gula-gula meningkat.
  • Mudah hendak mendekati arak.
  • Mirip untuk mengambil ubat-ubat yang bersifat dadah.

3. KESAN ATAS HUBUNGAN SESAMA MANUSIA

  • Mudah membenci.
  • Sukar hendak mempercayai orang lain.
  • Hilang minat dalam hubungan kelamin.
  • Mati keakraban.
  • Lebih mudah berkonflik dengan ahli keluarga.
  • Lebih mudah membuli mereka yang lebih muda atau lebih rendah jawatan berbanding kita.
  • Tidak selesa dalam majlis-majlis sosial.

4. KESAN ATAS PERKARA-PERKARA YANG MUDAH DIBENCI

  • Bunyi pintu ditutup dengan kuat.
  • Bunyi telefon berdering.
  • Bunyi wang syiling.
  • Bunyi kunci.
  • Suara orang lain mengeluh.
  • Bunyi kertas bergesel.

5. KESAN ATAS EMOSI DAN SIKAP

  • Bersikap negatif dan pesimis.
  • Mudah sedih dan gusar.
  • Terbawa-bawa dengan mimpi yang tidak baik.
  • Hilang arah hidup.
  • Merasa seolah-olah hidup tidak ada makna.
  • Merasa bakhil.
  • Tidak kasihan terhadap orang lain.
  • Mudah tersinggung.
  • Mudah bimbang.
  • Sukar memberi tumpuan.
  • Mudah merasa malu.
  • Mudah merasa salah.
  • Mudah merasa tercabar.
  • Kurang sabar.
  • Hilang maruah dan martabat diri.
  • Mengelak berjumpa orang, pergi pejabat dan pergi majlis.

6. BAHASA TUBUH TANDA-TANDA STRESS

  • Bahu meninggi dari biasa.
  • Kaedah bernafas bertukar dari normal menjadi lebih pendek.
  • Tangan mudah menggigil.
  • Pergerakan lebih laju dan lebih spontan dari biasa.
  • Pergerakan bergegas tanpa tujuan jelas.
  • Mengerut kening.
  • Sentuhan leher atau dahi yang lebih kerap dari biasa.
  • Meniup angin dari mulut ke hidung, dengan bibir bawah terkeluar.
  • Sekali sekala menarik nafas dengan dalam.
  • Menggenggam tangan sambil bercakap.
  • Lengan menyilang perut.
  • Tangan tidak boleh berdiam.
  • Buat kerja dengan gerakan bising.
  • Kelipan mata yang lebih laju.
  • Kurang senyum.

Ahad, 29 Januari 2017

Tips Untuk Mengetahui Telur Segar Atau Tidak

Ciri-ciri telur yang segar memang  tidak dapat dilihat dari bahagian luar telur. Nak tahu telur yang anda baru beli segar atau tidak, senang je. Apa yang perlu anda lakukan hanya sediakan satu bekas besar  yang berisi air untuk merendam telur-telur yang dibeli tadi. 
Kemudian rendamkan telur-telur itu  ke dalam bekas yang berisi air tadi. Untuk pengetahuan semua, kesegaran telur-telur itu ditentukan dengan melihat kedudukan telur dalam air.
1. Sangat segar – Telur yang segar akan tenggelam ke bawah.
2. Telur busuk – Telur yang dah lama akan terapung ke permukaan air. Jadi, tak perlulah makan telur tu.
Trik ini dapat mengurangkan risiko anda dari terkena jangkitan. Nanti cubalah buat kat rumah!

Sabtu, 28 Januari 2017

Sukar Tidur Malam? Atasinya Dengan 4 Cara Ini

Anda mengalami masalah sukar tidur malam? Ni kami ada beberapa tips untuk anda cuba tanpa perlu makan pil tidur.
Tak rugi pun cuba, mana tahu 4 cara ni berkesan. Bolehlah tidur nyenyak lepas ni?
1. Elak minum minuman berkafein
Kafein akan kekal dalam tubuh anda selama lebih kurang lapan jam. Jadi kalau nak minum kopi, sebaiknya minum sebelum pukul 3 petang.
2. Jauhkan gajet dari tempat tidur anda
Lampu dari gajet anda akan menyekat hormon yang membantu anda untuk tidur.  Jangan usik telefon masa nak tidur.
3. Bersenam lebih awal
Boleh bersenam pada waktu malam tapi anda perlu merehatkan badan selama 3 jam untuk badan bertenang semula. Kalau tak, mesti terkebil-kebil atas katil tu.
4. Loceng berbunyi, terus bangun
Elakkan dari snooze bila alarm berbunyi. Bangun sekejap, kemudian tidur semua tak bagus. Kunci jam pada waktu yang kamu perlu bangun.
Selamat mencuba!

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...