Selasa, 14 Februari 2017

Muhammad Ali: The Greatest

Sesiapa yang pernah menontan sukan boxing atau tinju, pastinya nama Muhammad Ali tidak asing lagi meniti bibir-bibir khalayak. Sejak dahulu, kini dan mungkin selamanya, nama beliau diibaratkan seperti lagenda yang begitu masyhur. Tidak keterlaluan untuk saya katakan bahawa beliau selayaknya digelar “The Greatest”
Jadi, apa sebabnya beliau layak menerima gelaran itu sehinggakan seluruh dunia menggelarkan beliau dengan nama The Greatest itu.

Keyakinan Dan Keberanian


Pada tahun 1960, beliau berumur 18 tahun dan sudah memenangi pingat emas olimpik dalam kategori Light Heavyweight. Empat tahun kemudian, beliau telah berjaya mengalahkan juara bertahan iaitu Sonny Liston.
Namun, apa yang dilakukan oleh beliau selepas kemenangan itu? Muhammad Ali telah memerli dan mengejek Liston. Ramai yang beranggapan bahawa Ali tidak akan mampu untuk mengalahkan lagenda itu.
Apabila perlawanan tamat, Liston tidak berdaya untuk bangun walaupun pada pusingan yang ketujuh. Ali berteriak kepada khalayak dengan ungkapan “Eat your words! I am the greatest! I shook up the world. I’m the prettiest thing that ever lived.” 

Miliki Matlamat Yang Suci

I Am Ali film. Handout via Gareth A Davies.
Apabila Ali menolak untuk berkhidmat dengan tentera AS dalam peperangan di Vietnam pada tahun 1967, beliau telah dilucutkan jawatan dan digantung daripada jawatan tersebut selama tiga tahun setengah.
Alasannya sangat mudah dan murni. Baginya, untuk apa memperjuangkan kebebasan di negara yang lain sedangkan dalam bumi yang beliau diami ini masih lagi kedengaran komuniti berkulit gelap tidak mendapat kebebasan yang sewajarnya.

Bangkit Semula SetelahTersungkur


Tahun 1970 menyaksikan kejatuhan Ali dalam pertempurannya dengan Joe Frazier. Pertembungan epik itu mendapat jolokan ‘Fight of the Century’.  Ali kecundang. Namun, ‘balas dendam’ beliau tidak terkubur begitu sahaja.
1974, empat tahun kemudian beliau berjaya mengembalikan gelaran agungnya itu dengan mengalahkan Joe dalam ‘Superfight II’ dan kemenangan itu menemukan Ali dengan George Foreman.
Berusia 25 tahun, George Foreman bertemu dengan lagenda sukan tinju Muhammad Ali yang ketika itu berusia 32 tahun. Pastinya tenaga anak muda lebih padu berbanding ‘otai’ itu. Terbukti, 100 tumbukan telah mengenai tubuh Ali.
Namun, itu adalah teknik halus yang dirancang oleh Ali. Pada pusingan ke-8, Ali menemui detik emasnya. Tumbukan Ali telah menyebabkan kepala Foreman terangkat dan peluang ini digunakan untuk melancarkan serangannya yang berbisa kala pihak lawannya dalam keadaan lemah.
Foreman tumpas dan Ali sekali lagi dinobatkan sebagai JUARA.

61 Perlawanan 56 Kali Kemenangan


Penyakit yang dikenali sebagai Parkinson mungkin telah menamatkan perjuangannya. Itu lumrah. Namun, segala detik manis, pahit dan sebagainya sepanjang perjalanan beliau di arena sukan tinju ini kekal menjadi sejarah teragung.
Mungkin anda boleh mengambil sedikit daripada ribuan semangat yang ditunjukkan oleh Muhammad Ali. Tidak kira dalam kehidupan, pelajaran dan juga perniagaan anda!

Isnin, 13 Februari 2017

3 Jenis Tayar Yang Umumnya Digunakan Di Jalan Raya

Pernah tak anda terfikir kenapa bunga tayar (tread) kereta ada banyak jenis? Adakah ia sekadar hiasan semata-mata? Ataupun ada rahsia di sebaliknya.
Selalunya kita mesti biasa dengar soalan-soalan ini apabila nak pilih jenis tayar sebelum pasang tayar baru: Bising ke? Boleh belah air ke bila jalan raya ada air?
Baik, saya nak kongsikan 3 jenis bunga tayar yang paling lazim orang gunakan di jalan raya khususnya kenderaan ringan seperti kereta sedan, SUV, MPV dan sebagainya.

1. Directional


Dibuat hanya untuk satu arah sahaja di mana anda boleh lihat anak panah di sebelah sisi tayar menunjukkan arah mana sepatutnya ia di pasang kerana ia hanya boleh di rotate depan dan belakang sahaja. Contohnya, tayar depan sebelah kiri hanya boleh di rotate dengan tayar belakang sebelah kiri sahaja.

Selalunya didatangkan dengan V-shape design dan bagus untuk jalan yang berair kerana boleh membelah air. Ia juga sesuai digunakan di kawasan bersalji. Jadi, ia amat baik apabila anda memandu laju di atas jalan yang basah. Tambahan pula, ianya kelihatan sedikit sporty

2. Symmetrical


Selalunya pattern tread yang lebih kurang sama keseluruhan tayar. Kelebihan yang ada pada tayar ini ialah senyap, tahan lama dan tidaklah terlalu mahal. Jadi, ia biasa digunakan oleh pemilik kereta.
Ia boleh di rotate depan belakang, kiri dan kanan. Ini bermakna bebas untuk rotate tayar kereta, dan sebab inilah ianya boleh tahan lama.
Walau bagaimanapun, prestasinya semasa di jalan basah tidak sebaik tayar jenis directional. Jadi, berhati-hati jika anda memandu dengan laju dalam keadaan jalan yang basah.

3. Asymmetrical


Jenis tayar ini lazimnya digunakan oleh kereta sport di mana ia mempunyai kombinasi jenis tread dan design tread di sebelah dalam dan luar yang berbeza.
Cengkaman tayar jenis ini kuat dan amat baik di atas jalan yang basah dan kering. Jadi, ia lebih stabil dalam pemanduan kereta khususnya di selekoh.

Di sebelah sisi tayar anda akan nampak perkataan “outside” sebagai panduan untuk anda memasang kedudukan tayar anda. Dari segi harga, ia lebih mahal daripada symmetrical.

Ahad, 12 Februari 2017

Tips Belajar Mendaki Bukit Dengan Lebih Seronok

Mendaki bukit atau istilah ‘hiking’ adalah akiviti yang semakin diminati ramai dari pelbagai peringkat umur. Selain menyihatkan tubuh badan, beriadah, ianya juga adalah salah satu medium bagi kita menikmati alam semulajadi dan mensyukuri kejadian Tuhan. Berikut adalah tips bagaimana untuk ‘hiking’ sambil enjoy sama ada 20 minit dakian, atau masa panjang.

Nilai Tahap Kemampuan Anda. Ini termasuk fizikal dan stamina, kecederaan lampau, penyakit, kelengkapan alat mendaki, dan pengalaman pendakian yang pernah anda alami.

Penyediaan Pakaian Yang Sesuai Dan Bekalan. Anda tentunya mahukan pakaian yang sesuai, sedikit longgar bagi pengudaraan yang bagus ketika mendaki.  Tidak lupa juga penggunaan kasut yang sesuai bagi aktiviti mendaki, tidak telalu ketat atau longgar serta bagus cengkaman tapaknya. Bekalan yang elok untuk dibawa seperti air mineral dan beberapa makanan ringan tidak mudah rosak seperti, granola, buah buahan kering, kekacang. Bawa juga kit peralatan kecemasan sebagai bantuan sementara jika berlaku kejadian tidak diingini.

Pilih ‘spot hiking’ anda. Pilih laluan yang sesuai dengan tahap keupayaan anda. Utamakan juga pemandagan ‘scenery’ yang cantik serta titik berhenti bagi menikmati dakian yang bagus.

Perhatikan persekitaran anda. Pastikan untuk berhenti seketika dan lihat disekeliling anda tidak kira kecil atau besar sesuatu ‘moment’ tersebut, ianya amat berharga.

Dakian perlahan. Dengan ini anda akan lebih menikmati detik pendakian anda. Bawa kamera atau fon jika perlu utk merakam detik detik istimewa tersebut.

Kawan dan keluarga. Lebih pasti aktiviti ini akan lebih seronok jika dapat meluangkan masa bersama yang tersayang.

Sabtu, 11 Februari 2017

10 Cara Mudah Menjimatkan Bateri Telefon Pintar





Kebelakangan ini, ramai yang telah menggunakan telefon pintar atau smartphone. Tapi ramai yang mengeluh kerana dikatakan bateri telefon ini cepat berkurangan. Kini, semakin baru/terkini sesebuah telefon pintar tersebut, makin tinggi kapasiti kuasa bateri yang ditawarkan.


Ini kerana, saiz skrin telefon pintar hari ini semakin hari semakin besar, jadi ianya memerlukan kuasa bateri yang tinggi. Jadi bagaimana untuk mengekalkan kuasa bateri untuk lebih lama? Dibawah adalah 10 cara yang mampu membantu anda memanjangkan kuasa bateri telefon pintar anda.



1. Paparan Skrin








Tetapkan (Set) kadar keterangan skrin ke aras yang rendah. Ini akan membantu melanjutkan kuasa bateri kerana skrin menggunakan kuasa yang rendah. Janganlah korang tetapkan kadar keterangan tue ke tahap paling minimum. Nanti tak nampak apa-apa selain muka sendiri.



2. 2. Memahami Jenis Skrin Yang Digunakan (LCD atau OLED)


LCD : Skrin jenis ini bergantung pada cahaya dari latar belakang (back lighting), cahaya latar (back light) dihidupkan sepanjang masa tetapi bergantung pada kandungan di skrin samaada hitam atau putih. Walaupun skrin tidak memaparkan apa-apa kandungan, cahaya latar tetap dihidupkan dan ini mungkin tidak membantu korang menjimatkan penggunaan bateri. Harap langkah berikutnya membantu korang mengatasi masalah ini.


OLED : Semakin cerah warna yang korang gunakan pada skrin, makin cepat kuasa bateri berkurangan. Perkara yang mungkin dapat membantu adalah dengan menggunakan latar belakang yang gelap. Untuk Nokia Lumia, sila gunakan tiles yang gelap. Warna putih menggunakan kuasa di skrin OLED.



3. Skrin Ke Paparan Standby


Bila korang tak menggunakan skrin, sila aktifkan paparan standby iaitu dengan mematikan paparan pada skrin. Dicadangkan masa untuk skrin automatik ke paparan standby tidak lah terlalu lama.



4. Sambungan (Connectivity)







Kalau korang tak guna Bluetooth, tutup sahaja. Ini adalah perkara asas yang mungkin semua orang tahu. Mematikan Bluetooth bukan sahaja menjimatkan kuasa bateri, tetapi melindungi dari ancaman luar. Begitu juga dengan sambungan WiFi, sila matikan jika tidak mahu menggunakannya. Ini kerana, ia akan terus mengimbas sambungan WiFi yang berada dikawasan berdekatan.



5. Aplikasi


Mesti didalam telefon korang mempunyai aplikasi email/sosial media seperti Facebook, Twitter dan lain-lain. Sila ubahkan kekerapan untuk aplikasi itu mendapatan kemaskini terbaru. Dicadangkan korang menetapkan 30 minit atau lebih untuk kekerapan kemaskini tersebut. Cuba bayangkan jika setiap 5 minit telefon korang melakukan kemaskini pada Facebook/Twitter. Memang takkan bertahan punya kuasa bateri tu.



6. Kemaskini


Mungkin telefon pintar korang menerima kemaskini terbaru atau aplikasi mempunyai versi terkini. Digalakkan proses kemaskini tersebut dijalankan semasa korang mengecas telefon. Ini kerana, kadang-kadang proses kemaskini boleh mengganggu prestasi telefon jika ianya terganggu.



7. Power Saving Mode


Aktifkan sahaja fungsi ini walaupun kuasa bateri masih banyak. Ini kerana mode tersebut akan menjalankan satu pemantauan ketat terhadap penggunaan telefon dan masih mengekalkan prestasi telefon ketahap maksimum.



8. Pengecas Telefon


Pengecas telefon kini mempunyai fungsi dimana akan akan mengesan apabila telefon mencapai 100% dan berhenti tanpa merosakkan bateri. Jika pengecas yang korang gunakan rosak dan tidak boleh digunakan, belilah pengecas yang dikeluarkan oleh pengilang telefon korang atau dengan kata lain belilah yang original. Jangan beli kat pasar malam yang menggunakan jenama cap ayam. Menggunakan pengecas dari plug lebih pantas berbanding daripada mengecas menggunakan kabel USB dari komputer. Menggunakan plug, ianya lebih pantas dan menjimatkan masa.



9. Vibrate/Getaran


Mengaktifkan getaran tidak diperlukan kecuali telefon korang didalam mod senyap (Silent).



10. Common Sense


Secara umumnya kita tahu berapa lama bateri boleh bertahan untuk satu-satu hari. Sebagai contoh, korang keluar pagi, balik tengah malam dan baru nak cas telefon. Adakah logik bateri korang akan tahan lama bila waktu lunch korang boleh layan Youtube kat phone? Ataupun mendengar radio atau MP3 semasa kerja? Atau bermain game semasa tiada kerja untuk dibuat? Mestila takkan. Jadi korang sendiri tahu bagaimana sebenarnya untuk menjimatkan bateri telefon korang. 9 cara diatas membantu mengurangkan penggunaan kuasa bateri, selebihnya pada korang. Bagaimana korang menggunakan telefon pintar setiap hari.

Jumaat, 10 Februari 2017

10 Model Kereta Yang Mengubah Evolusi Permotoran Dunia

Ini merupakan suatu persoalan yang agak subjektif. Bagaimana sebuah kereta mengubah lanskap dunia? Mungkinkah seperti Ford Model T yang merupakan model pertama dihasilkan secara besar-besaran ataupun Mini Cooper yang memberikan kita kereta pacuan hadapan seperti kebanyakan model yang ada hari ini.
Ataupun Tesla Model S yang memberikan kita alternatif kepada enjin pembakaran dalaman tradisional?
Sebuah kereta walaupun mempunyai hayat yang tidak begitu panjang memang telah banyak mengubah gaya hidup kita sedunia. Berikut kami senaraikan kereta-kereta yang akan terus diingati dalam sejarah. Ada yang laris, menjadi kereta produksi massa mengubah cara pemilikan kereta. Ada juga yang datang dengan inovasi mendahului zaman.
1. CITROEN DS

Walaupun mempunyai rupa paras yang dikira agak aneh (memang aneh pun) tetapi ia telah membawakan teknologi suspensi yang dinamakan oleopneumatic yang cukup kompleks kepada dunia.
Ia menawarkan keselesaan terbaik dan turut digunakan oleh pengeluar kenderaan-kenderaan mewah lain seperti Rolls-Royce, BMW dan Mercedes-Benz. Malah Citroen DS juga memperkenalkan teknologi lampu hadapan yang bergerak mengikut arah pusingan roda stereng untuk membantu mengambil selekoh dengan lebih selamat pada waktu malam.
Ini merupakan satu ciri yang semakin digemari oleh pengeluar kereta-kereta moden masa kini.
2. LAND ROVER

Land Rover bukannya merupakan kenderaan off-road yang pertama dihasilkan tetapi ia merupakan kenderaan seumpamanya yang mula-mula dikeluarkan untuk kegunaan awam dalam kuantiti yang besar.
Ia menawarkan kelebihan untuk mereka yang tinggal di kawasan pedalaman tanpa jalan raya yang baik selain membantu para petani mengeluarkan hasil ladang mereka dengan lebih pantas (pernah pergi ke Cameron Highlands?).
Malah ia juga bertanggungjawab memperkenalkan segmen 4×4 yang cukup digemari pada masa kini.
3. TOYOTA PRIUS

Ramai yang menyukainya dan tidak kurang juga yang menyampah dengan rupanya yang agak lain dari kebiasaan.
Namun begitu Prius merupakan kenderaan hibrid yang pertama dipasarkan secara meluas kepada umum. Walaupun Honda terlebih dahulu mengeluarkan model Insight mereka namun impak yang diterima tidak sehebat Prius.
Kini hampir semua pengeluar mula mengeluarkan model hibrid mereka sendiri dengan menggunakan acuan yang dirintis oleh Toyota Prius. Prius juga merupakan kereta paling laris di Jepun setiap tahun dan ia “membunuh” segmen C seperti Honda Civic.
4. LAMBORGHINI MIURA

Dikenali di seluruh dunia sebagai sebuah kereta yang menjadi ikutan pengeluar lain khususnya pengeluar supercar seperti McLaren, Ferrari dan Porsche.
Ia merupakan model berenjin tengah dengan sistem pacuan roda belakang terawal. Selain daripada rekaannya yang mendahului zaman, ia juga diakui sebagai antara kereta yang paling cantik pernah dihasilkan.
Ini sekaligus membuktikan yang sebuah kereta bukan hanya berfungsi sebagai alat pengangkutan tetapi juga sebagai sebuah karya seni yang menjadi kegilaan ramai.
5. AUSTIN SEVEN

Austin Seven bukan hanya berjaya menggerakkan ekonomi Britain tetapi dihasilkan dengan kebenaran empunya jenamanya di Amerika Syarikat, Jerman dan juga Jepun.
Ia seterusnya membantu mengembangkan lagi sektor automotif di negara-negara tersebut. Selain daripada itu, Austin Seven juga merupakan kereta yang bertanggungjawab memperkenalkan konfigurasi kedudukan roda stereng, tiga pedal kawalan dan tuil brek tangan seperti yang kita gunakan sekarang.
Besar jasa Austin Seven ni sebenarnya.
6. LANCIA LAMBDA

Ini tidak ada kena mengena dengan tarian Lambada yang cukup popular suatu ketika dahulu.
Ia mungkin kurang popular di negara kita tetapi inilah model yang memperkenalkan teknologi rekaan kerangka unibody ataupun kita kenali sebagai monocoque pada hari ini.
Ia lebih ringan dan kukuh berbanding rekaan badan di atas kerangka (ladder frame) yang digunakan pada peringkat awal dahulu. Tidak hairanlah konfigurasi ini kini menjadi pilihan banyak pengeluar kenderaan pada masa ini.
7. TESLA MODEL S
Kereta-kereta elektrik sudah lama menjadi bahan lawak jenaka di dalam industri kerana mempunyai prestasi yang kurang baik, jarak operasi yang singkat dan rupa paras yang aneh.
Tesla Model S telah menepis semua dakwaan sebelumnya terhadap kereta-kereta elektrik dalam masa yang singkat dan penuh bergaya. Ia bukan sahaja elegan tetapi bergaya, laju dan pada masa yang sama cukup praktikal kerana mempunyai jarak operasi yang munasabah.
Dengan kata lain, inilah kereta yang merevolusikan penggunaan tenaga elektrik sebagai ganti kepada bahan api berasaskan fosil hari ini dan masa hadapan.
8. MINI

Walaupun bukan kereta pertama dengan teknologi pacuan hadapan, Mini ialah kereta pertama yang menggunakan teknologi tersebut dan digabungkan dengan enjin berkedudukan melintang dengan hasil yang mengagumkan.
Mini juga cukup kompak tetapi mampu memuatkan empat orang dewasa dengan selesa pada satu-satu masa. Kereta ini juga menyediakan sebuah kereta yang murah, praktikal, ekonomik tetapi pada masa yang sama cukup menyeronokkan.
Lebih daripada itu, ia juga merupakan pelopor kepada kereta-kereta kompak yang ada pada hari ini.
9. FORD MODEL T

Semua kereta yang ada hari ini terhutang budi dengan Ford Model T kerana inilah model pertama yang dihasilkan secara besar-besaran untuk pasaran umum.
Pengasas kepada Ford Motor Company, Henry Ford, telah memperkenalkan sistem pemasangan secara sistematik sepertimana yang boleh kita lihat sekarang. Visi Henry Ford inilah yang telah memastikan sebuah kereta menjadi pelengkap gaya hidup untuk setiap manusia sehingga ke hari ini.
10. BENZ PATENT MOTORWAGEN

Inilah nenek moyang kepada semua kereta. Tidak akan ada sebuah kereta sepertimana kita kenali sekarang tanpa model rekaan Karl Benz ini yang digabungkan dengan sebuah enjin pembakaran dalaman seperti ini.
Anda mungkin tidak akan mengatakannya sebuah kereta kerana hanya mempunyai tiga roda dan stereng yang kelihatan seperti alat pengawal kemudi bot. Tetapi ia masih diiktiraf sebagai sebuah kereta walapun dibekalkan dengan enjin 954 cc yang menghasilkan kurang dari 1 hp kuasa maksima.

Khamis, 9 Februari 2017

Tips Mandi Elak Penyakit Serius


Cara mandian yang betul
1. Bermula dari segayung siramkan
di telapak kaki.
2. Segayung di betis.
3. Segayung di paha.
4. Segayung di perut.
5. Segayung di bahu.
6. Berhentilah sejenak 5-10 saat.
Kita akan merasakan seperti wap/angin yang keluar dari ubun-ubun bahkan meremang, setelah itulanjutkan dengan mandi seperti biasa.
Hikmahnya: Seperti pada gelas yang diisi air panas kemudian kita isi dengan air sejuk. Apa yang terjadi?
Gelas akan retak !!!
Jika tubuh kita …. apa yang retak?
Suhu tubuh kita cenderung panas dan air itu sejuk, maka yang terjadi jika kita mandi langsung menyiram pada badan atau kepala, angin yang harusnya keluar jadi terperangkap atau boleh membawa maut kerana pecahnya pembuluh darah.
Maka sebab itu kita sering menjumpai orang jatuh di bilik mandi tiba-tiba kena ‘stroke’. Boleh jadi kita sering masuk angin kerana cara mandi kita yang salah. Boleh jadi kita sering migrain kerana cara mandi yang salah.
Cara mandi ini baik bagi semua peringkat umur terutama yang mempunyai sakit diabetes, darah tinggi, kolesterol dan migrain/sakit kepala sebelah.
In shaa Allah..
Sila kongsi untuk manfaat bersama..

Rabu, 8 Februari 2017

Robot Ini Ditugaskan Untuk Mengambil Tindakan Terhadap Pejalan Kaki Yang Degil

Di Beijing, pegawai trafik robot mula bertugas bagi menangkap pejalan kaki yang melanggar peraturan jalan raya.
Sikap tidak bertanggungjawab yang dipamerkan oleh pejalan kaki di China yang suka melintas sesuka hati tanpa mempedulikan lampu isyarat merupakan sebab utama pihak berkuasa tempatan mengambil polis trafik robot bertugas.
Robot tersebut diletakkan di persimpangan jalan kaki di bandar Xiangyang di wilayah Hubei, tengah China.
Robot tersebut akan memberi amaran lisan kepada pejalan kaki dan nyalaan lampu sebagai peringatan.
Kepala robot tersebut merupakan kamera yang merakamkan kesalahan pejalan kaki serta bukti sekiranya berlaku sebarang kemalangan.

Selasa, 7 Februari 2017

9 Langkah Untuk Pengiklanan Yang Lebih Berkesan

Proses pengiklanan akan terkesan sekiranya benar-benar melekat di hati pelanggan. Apabila ingin menggunakan sesuatu perkhidmatan, jenama kita disebut-sebut di bibir-bibir pelanggan. Ini bermakna iklan kita berjaya!
Awas! Jangan diabaikan 9 nasihat ini. Jom baca dan amalkan nasihat berikut:

#1-Jangan Main Teka-Teka, Jangan Main Rasa-Rasa


Kempen pengiklanan yang menghasilkan pulangan lumayan memerlukan kajian pasaran, split testing berulang kali, proses mengesan dan mengukur (tracking & measuring) yang berterusan.
Track – Rekod data.
Measure – Ukur prestasi berdasarkan data yang direkod.
Melalui data yang direkod, kita tahu apa yang tidak berkesan dan apa yang perlu ditambah baik.

#2-Jangan Tiru Bulat-Bulat Iklan Orang Lain

Berkesan untuk orang lain, belum tentu berkesan untuk kita. Berkesan pada masa sekarang, belum tentu berkesan pada masa akan datang.
Aktiviti testing tidak akan berhenti.
Lagi satu, jangan ambil mudah 2 perkara ini :
  • Penulisan headline.
  • Pemilihan gambar.
Belajar untuk betul-betul kuasai dua (2) perkara di atas.

#3-Ambil Peduli Apa Pelanggan Mahu

Iklan gagal apabila ditulis mengikut sedap mata kita membaca namun tidak ditulis berdasarkan apa yang pelanggan mahu.
Pelanggan ialah sumber terbaik untuk dapatkan idea menulis iklan yang berkesan.
Orang yang serahkan duit kepada kita ialah pelanggan. Sudah tentu banyak perkara kita boleh dapat daripada mereka untuk tahu apa kelemahan yang perlu ditambah baik.
Iklan juga sebaiknya ditulis mengikut lenggok bahasa perbualan mereka.

#4-Jangan Gelojoh


Peringkat awal, kuasai satu sahaja saluran (channel) dahulu sebelum kembangkan ke saluranl lain. Jangan tamak untuk kuasai semua saluran sekaligus.

#5-Letak Sasaran Realistik

Apakah sasaran kita? Berapa pulangan yang mahu kita capai?
Pernah seorang peniaga hubungi saya dengan perasaan teruja menyatakan jualan beliau pertama kali capai RM50k dalam masa sebulan.
Apabila disemak kos iklan, beliau sebenarnya rugi. Jangan letak sasaran untuk jualan sahaja. Lebih penting, berapa untung bersih yang kita mahu capai.
Jualan ialah duit masuk. Penting juga kita semak, berapa duit keluar.

#6-Simpan Database Pelanggan


Labur duit pada pengiklanan untuk dapatkan pelanggan. Maka simpan maklumat mereka.
Melalui iklan, pertama kali kita dapat duit mereka. Apabila maklumat disimpan, mudah untuk kita bina hubungan selepas itu.
Ia akan meningkatkan kekerapan mereka membeli dan juga memanjangkan hubungan perniagaan kita dengan mereka.

#7-Jangan Jual Kepada Semua Lapisan Masyarakat

Sasarkan pelanggan lebih spesifik. Lebih mudah untuk kita mendominasi kumpulan kecil dahulu sebelum go big.
Usah ditiru permainan jerung besar. Rentak tari mereka berbeza.
Jadi ‘abang kawasan’ atau ‘kak long kawasan’ untuk kumpulan kecil dahulu. Kuasai wilayah kecil dahulu sebelum kembangkan ke wilayah lain.

#8-Jangan Iklan Di Lubuk Yang Salah

Apabila kita sudah kenal pasti sasaran pelanggan, senaraikan tempat mereka berkumpul.
Khuatir kita tuju lubuk yang salah. Kita tidak iklankan breast pump dalam majalah motor trader.
Kita tidak iklankan kelas belajar Al-Quran di perumahan majoriti penduduk bukan Islam.

#9-Jangan Buat Iklan One-Off


Iklan memerlukan kekerapan. Iklan hardsell kah, dalam bentuk konten kah, dalam bentuk penceritaan kah, tidak kira di medium mana sekalipun, online atau offline, semuanya memerlukan kekerapan.
FREQUENCY & CONSISTENCY – Ini kuncinya!
Harapkan sekali buat iklan terus berkesan?
Lagi lama kita harapkan magis ini berlaku, lagi lama kita akan buang masa dan lagi banyak kita akan buang duit dalam pengiklanan.

Isnin, 6 Februari 2017

Senarai 10 Enjin Kereta Jepun Terbaik Hingga Kini

Dunia ini memang dari dahulu dikuasai oleh Jepun. Jika sebelum Perang Dunia mereka menguasai dunia dengan peperangan, kini mereka masih menguasai dunia  dengan inovasi dan teknologi termaju seperti sistem robotik, peralatan elektronik dan semestinya industri automobil.
Jepun bukan hanya menghasilkan kereta-kereta yang cantik  dan moden tetapi mereka juga membekalkan keseronokan kepada kita menerusi enjin-enjin kereta yang hebat. Inilah sepuluh daripada enjin terhebat Jepun.
Advertisement
1. HONDA SIRI – B

Tak perlu diperkenalkan lagi, Ia mula dikeluarkan pada tahun 1989 dan menaikkan nama Honda selaku pendahulu industri dengan enjin yang mampu menghasilkan dari 137 hingga ke 200 hp kuasa maksima. Siri-B ini kemudiannya digantikan dengan Siri-D dan kemudiannya Siri-K pada tahun 2001.
Kehebatan enjin ini selain kuasanya ialah tahap penjimatan bahan api yang sukar ditandingi. Penggunaan aci sesondol berkembar dan teknologi VTEC memastikan Honda menjadi pendahulu pasaran. Malah enjin Siri-B peringkat awal seperti B16A dan B18C masih popular dan mendapat tempat di hati peminat dan pelumba sehingga ke hari ini.
2. MITSUBISHI 4G63

Suatu ketika dahulu enjin ini telah ‘disumbat’ kepada semua model Mitsubishi. Ia dihasilkan dengan dua variasi, SOHC dan DOHC tetapi versi DOHC adalah lebih dikenali dan popular. Enjin ini mampu menghasilkan kuasa maksima setinggi 200 hingga 300 dengan bantuan pengecas turbo.
Inilah juga enjin yang membantu Mitsubishi menguasai pentas WRC dengan model Mitsubishi Lancer Evolution.  Walaupun ia sudah tidak digunakan lagi oleh Mitsubishi tetapi masih ada syarikat dari China yang menggunakannya.
3. SUBARU EJ20
Sama seperti enjin 4G63 Mitsubishi, enjin EJ20 ini juga merupakan nadi kekuatan Subaru. Enjin boxer 2.0-liter EJ20 ini telah dilengkapkan kepada model-model seperti Subaru Legacy, Impreza WRX, Impreza WRX STi dan Forester.
Sebaik sahaja diperkenalkan enjin ini telah menjadi saingan terhebat kepada syarikat-syarikat yang sudah lama bertapak seperti Nissan dan Toyota.
4. HONDA – F20C

Ini merupakan enjin yang dilengkapkan kepada Honda S2000. Disebabkan enjin ini bersaiz kecil, Honda menerapkan teknologi perlumbaan padanya agar menjadi lebih efisyen.
Walaupun enjin ini telah diperkenalkan lebih dari sepuluh tahun lalu. Ia masih memegang rekod keluaran kuasa per liter terbaik pernah dihasilkan. Enjin VTEC 2.0-liter S2000 ini mampu menghasilkan 247 hp kuasa maksima dengan had putaran enjin pada 9000 rpm.
5. MAZDA ROTARY 13B-REW

Enjin rotary paling popular di dunia dan dilengkapkan pada Mazda RX-7. Ianya cukup kecil dengan kapasiti 1.3-liter tetapi berkemampuan menghasilkan 280 hp kuasa maksima dengan bantuan pengecas turbo berkembar Hitachi HT-12. Bagaimanapun enjin ini tidak begitu ekonomik dengan penggunaan bahan api yang tinggi.
Malah ia juga cukup popular dengan keluaran gas ekzos yang melebihi piawaian ditetapkan. Namun ia masih sebuah enjin yang unik dan digemari ramai peminat di seluruh dunia.
6. NISSAN SR20DET
Enjin SR20DET ini mungkin merupakan enjin Nissan yang paling popular sepanjang zaman. Ia pertama sekali dikeluarkan pada tahun 1989 dan dilengkapkan pada Nissan Bluebird 2000SSS. Mempunyai reputasi yang baik kerana cukup responsif dan senang untuk ditala. Ia juga tidak sekompleks enjin RB26DETT Nissan Skyline GT-R.
7. TOYOTA 4A-GE

Walaupun mempunyai saiz dan kapasiti yang kecil, enjin ini sudah cukup berkuasa untuk menggerakkan model-model Toyota yang ringan dengan kuasa maksima 128 hp.
Ia digunakan Toyota sekitar tahun 1983 sehinggalah ke tahun pertengahan 90-an, tetapi berkembang menjadi varian moden supercharger, 20 injap 4 throttle dan kotak gear enam kelajuan. Ia menjadi cukup popular bila digandingkan dengan model AE86 Sprinter Trueno, kereta yang telah memulakan kegilaan ramai terhadap sukan drift.
8. NISSAN RB26DETT

Dihasilkan dari tahun 1989 sehinggalah tahun 2002. Enjin enam selinder sebaris 2.6-liter dengan pengecas turbo berkembar ini telah dilengkapkan kepada semua model Nissan Skyline GT-R dari R32, R33 dan R34.
Ia mampu menghasilkan sejumlah 280 hp kuasa maksima dan merupakan antara enjin perlumbaan terbaik di dunia. Namun kos enjin ini yang agak tinggi menjadikannya tidak sepopular enjin SR20 untuk kegunaan kaki-kaki ubahsuai kereta.
9. TOYOTA 2JZ-GTE

Enjin yang dilengkapkan kepada Toyota Supra. Menggunakan konfigurasi enam selinder sebaris dengan pengecas turbo berkembar. Menghasilkan kuasa maksima yang sama dengan enjin RB26DETT Nissan dan merupakan enjin siri JZ Toyota yang paling berkuasa.
Enjin ini kemudiannya dilengkapkan dengan dua pilihan kotak gear, automatik ataupun manual. Ia pada mulanya dilengkapkan kepada Toyota Aristo V pada tahun 1991 sebelum ditabalkan sebagai enjin berprestasi tinggi teratas Toyota dan dilengkapkan kepada Toyota Supra RZ (JZA80).
10. NISSAN VR38DETT

Enjin paling menakjubkan pernah dihasilkan Nissan. Enjin V6 3.8-liter DOHC dengan pengecas turbo berkembar ini mampu menghasilkan kuasa maksima setinggi 600 kuasa kuda. Ia juga turut dilengkapkan dengan teknologi injap pemasa pelbagai dan sistem kawalan suapan yang menentukan nisbah campuran udara dan petrol berdasarkan keperluan enjin.
Ianya dihasilkan di dalam kilang khas dengan kawalan suhu yang selaras selain dipasang dengan tangan oleh pekerja terlatih. Buat masa ini enjin ini hanya dipasang kepada Nissan GT-R dan model edisi terhad Juke R.
Pastinya menggamit kenangan bukan?

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...