Isnin, 6 Mac 2017

Mengenali Kamera, SLR & DSLR

Artikel kali ini akan menerangkan tentang jenis kamera yang selalu digunakan dalam fotografi, SLR dan DSLR. Terdapat beberapa perbezaan antara kedua-dua jenis kamera ini dan mungkin ada yang mnganggap kamera SLR dan DSLR adalah sama. Sebenarnya ada persamaan dan ada juga perbezaan. Ada juga yang menganggap ‘SLR’ dan ‘DSLR’ ini adalah model kamera seperti Nikon, Canon, Sony dan sebagainya. sebenarnya tidak. Ia adalah antara jenis kamera dan mempunyai ciri-ciri tertentu.
Bercakap tentang SLR, apa yang dimaksudkan dengan SLR? ada yang memberi tafsiran sendiri seperti ‘single light ray’. SLR sebenarnya membawa maksud ‘single lens reflex’. Kamera SLR pula ialah:
Satu kamera yang biasanya menggunakan satu sistem cermin dan prisma (‘reflex’ dari pantulan cahaya) yang membenarkan jurugambar untuk melihat dengan tepat apa yang akan ditangkap (captured) melalui ‘viewfinder’. Ini membolehkan jurugambar untuk melihat bahagian dalam kamera itu sendiri dan melihat imej sebenar yang dibentuk oleh lens.

Terdapat 3 jenis kamera SLR:
  • Manual type – semua setting dikawal secara manual.
  • Automatic type – setting telah ditetapkan secara automatik (bilt-in program)
  • Semi-automatic type – kombinasi kedua-dua jenis (manual dan automatic)
DSLR pula ialah ‘digital single lens reflex’ (digital-SLR). maksudnya lebih kurang seperti SLR (telah diterangkan di atas) tetapi ada penambahan perkataan ‘digital’. Jadi, apakah perbezaan antara kedua-dua jenis kamera ini? Ada orang kata sama je kedua-dua nie..
Perbezaan antara kamera SLR dan kamera DSLR. Antaranya ialah:
  • SLR menggunakan filem manakala DSLR pula menggunakan memory card sesuai dgn namanya Digital-SLR. Filem terhad kepada 36 keping gambar (kebiasaan) manakala memory card boleh memuatkan beratus atau beribu keping gambar (bergantung kepada saiz memory card).
  • SLR merupakan Full Frame Format yang menggunakan 35mm filem, manakala DSLR pula byk yang menggunakan ‘crop sensor’ atau istilah lain APS-C. Tetapi sekarang dah ada DSLR yang mempunyai Full Frame seperti Nikon D800, , D3x, D3s, D4, D5,Canon 5D MK II, 5D, 1D MK IV dan sebagainya.

  • DSLR menggunakan sensor (CCD atau CMOS) untuk menukarkan cahaya kepada pixel, SLR hanya menggunakan filem kamera biasa.
  • Dari segi penggunaan, DSLR lebih praktikal kerana boleh tengok terus hasil gambar yang diambil, manakala SLR menggunakan filem, tak boleh tengok hasil yang diambil sebelum dicuci.
  • Cara penggunaan SLR dan DSLR hampir sama seperti setting untuk ISO, shutter speed, aperture, dan lain-lain. Kedua-duanya juga mempunyai jenis manual dan jenis automatik.
  • Untuk mengambil gambar menggunakan SLR, kene pastikan jarum exposer berada di kedudukan normal, jika tidak gambar akan over atau under. DSLR tak perlu, hanya snap! (nama pun digital).
  • Disebabkan SLR menggunakan filem, jadi nak cuci gambar kenalah hantar kt kedai atau cuci kt dark room (agak susah dan leceh). DSLR hanya guna memory card, boleh print sndiri kt rumah.
  • Contoh kamera SLR ialah Nikon FM10 dan FM2, contoh kamera DSLR Nikon D3400, D500 dan D5. (aku bg contoh nikon je sbb aku suka nikon..hehe.. nk lain, blh google)

Kebiasaan fotografer sekarang menggunakan DSLR kerana lebih mudah berbanding SLR walaupun harganya agak mahal. Mungkin dah takde fotografer menggunakan SLR kerana mempunyai banyak kekurangn berbanding DSLR.

Ahad, 5 Mac 2017

Evolusi Ford Tahun ke-113

Pada tahun 1903, Henry Ford dan 11 orang pelabur asal telah menandatangani perjanjian untuk menubuhkan Ford Motor Company. Apa yang mereka ada hanyalah satu impian, wang tunai sebanyak $28,000 dan beberapa buah peralatan.

Sejak Model T pertama mereka yang “‘meletakkan dunia di atas roda” – Ford sering menjadi peneraju dalam banyak aspek industrI automotif. Warisan inovasi ini telah membawa kepada pelbagai kemajuan hebat pada kenderaan. Terbaharu, Ford bertanggungjawab dalam menghasilkan teknologi-teknologi baharu dan perintis seperti enjin EcoBoost yang penuh kuasa.
Inovasi-inovasi Penting Ford

Pengilangan
Pada tahun 1913, bagi membantu memenuhi permintaan terhadap Model T, Henry Ford telah memberi perhatian untuk menambah baik proses pengilangan. Saluran pemasangan bergerak mungkin satu sumbangan terhebat Ford Motor Company terhadap proses pengilangan automotif.

Ia membolehkan pekerja untuk berada di satu tempat dan melakukan tugas sama secara berulang-ulang ke atas kenderaan berbeza yang melalui mereka.
Proses ini membantu Ford mengatasi para pesaingnya dan dapat menghasilkan “kereta yang sangat mampu milik sehinggakan tiada orang yang berpendapatan bagus tidak mampu memilikinya.”

Keselamatan
Rekod prestasi Ford dalam memperkenalkan ciri-ciri keselamatan termaju bermula pada tahun 1927, apabila syarikat mula menghasilkan kaca tingkap bersalut plastik yang pertama.
Perubahan besar juga berlaku pada tahun 1956 apabila tali pinggang keselamatan mula dipasang di kilang.Pada tahun 1999, Ford menjadi syarikat pertama yang memperkenalkan beg udara untuk perlindungan kepala dan dada pemandu pada kenderaannya. Pada tahun yang sama, Ford membangunkan BeltMinder™, teknologi amaran penggunaan tali pinggang keledar yang diambil mudah oleh kebanyakan pemandu pada hari ini.

Teknologi itu menerima pujian daripada Pentadbiran Keselamatan Trafik Lebuh Raya Kebangsaan Amerika Syarikat kerana ia telah meningkatkan penggunaan tali pinggang keledar dalam kalangan pemandu.
Antara inovasi keselamatanterbarutermasuklah Active City Stop yang membantu mengurangkan risiko pelanggaran ketika memandu pada kelajuan rendah. Sistem itu memantau trafik yang tidak bergerak di hadapan dan akan membrek secara automatic sekiranya ingin berlaku pelanggaran.

Sebagai tambahan, Blind Spot Information System atau BLIS Ford meningkatkan kepekaan pemandu dengan member amaran apabila melepasi kenderaan yang berada dalam titik buta mereka menerusi lampu isyarat LED pada cermin sisi. Kedua-dua teknologi ini dipasang pada Ford Focus serba baharu di pasaran Asia Pasifik.

Salah satu pencapaian terkini Ford ialah enjin 1.0 liter  EcoBoost. Ia merupakan enjin bersesaran kecil dalam keluarga enjin EcoBoost global yang turut merangkumi enjin 1.6 dan 2.0 liter empat silinder serta dua varian enjin 3.5 liter V6.
Biarpun kecil, enjin1.0 liter EcoBoost mampu menjana kuasa mencecah 125PS untuk menyaingi enjin 1.6 liter konvensional, pada masa yang sama menjimatkan penggunaan bahan api.

Membuktikan bahawa saiz tidak penting, enjin1.0 liter EcoBoost mencatat pencapaian mengagumkan apabila memenangi angerah enjin terbaik antarabangsa (International Engine of the Year) selama dua tahun berturut-turut pada tahun 2012 dan 2013. Para pemandu di Asia Pasifik boleh merasai sendiri kuasa enjin ini pada kenderaan seperti Fiesta baharu.
Ketika Ford meraikan sejarah 111 tahunnya pada bulan Jun ini, komitmen tidak berbelah-bahagi syarikat terhadap inovasi terus meletakkan jenama ini berada di posisi yang kukuh di pasaran Malaysia dan di seluruh dunia, ketika ia terus maju dalam industry automotif secara keseluruhannya.

Sabtu, 4 Mac 2017

Kisah Kejayaan Syarikat Adabi

Bermula dengan dua produk kegunaan harian pada awal 1970an, siapa sangka produk perintis itu terus menjadi titik tolak kepada pengasasnya untuk mula mempelbagaikan produk bagi memenuhi pasaran semasa.


Nama Datuk Syed Manshor Syed Mahmood mungkin jarang didengar tetapi sumbangan dan peranannya dalam memajukan produk rempah ratus jenama Adabi tidak dapat dipertikaikan lagi.Mengimbau sejarah produk jenama Adabi, Syed Manshor adalah individu pertama yang mengusahakan perniagaan itu dengan menjual tepung goreng pisang dan perencah nasi goreng di pasar basah sekitar Kuala Lumpur awal 70an.
Jenama Adabi dikeluarkan oleh Adabi Consumer Industries Sdn Bhd, pengeluar rempah ratus dan makanan terkemuka di Malaysia. Bercerita tentang sejarah, jenama dan falsafah yang cuba diketengahkan jenama itu suatu ketika dahulu dijual tanpa menggunakan jenama dan kebanyakkan resipi dihasilkan ilham daripada ibu saudaranya. Dengan sambutan yang kian bertambah, beliau akhirnya mula memberi identiti kepada produknya. Bermula 1984, jenama Adabi mula dikomersilkan secara agresif. Logo produk mula dibentuk; ekoran permintaan kian bertambah, kilang perngeluaran pertama dibina di kawasan perindustrian Batu Caves.

Sajian istana di zaman silam dipilih sebagai moto bagi memberi gambaran yang lebih jelas kepada produk sekaligus memberi kelainan bagi mencapai standard untuk tujuan eksport dan pasaran tempatan. Dari segi logo, semuanya lahir secara tidak sengaja dan tercetus ketika Syed Manshor melihat buku sekolah anak perempuannya. Logo itu dikatakan memberi gambaran tentang keunggulan rempah ratus masyarakat melayu di samping mengembalikan kegemilangan makanan dan sajian melayu sejak berkurun lama.
Melihat peluang dan pasaran yang kian stabil, Adabi terus mengorak langkah dan pada 1986 Adabi berpindah ke kilang yang lebih besar di Taman Perindustrian Kepong di samping kilang tambahan di Taman Perindustrian Ehsan dalam tahun 1990 dan 1992.

Sehingga kini, 80 hingga 90 peratus produk dikeluarkan menerusi kilang di Rawang, manakala produk sardin dihasilkan oleh kilang di Indonesia. Kawasan itu juga merangkumi gudang untuk penggumpulan stok, pusat pentadbiran serta penyelidikan dan pembangunan produk.Kini, produk Adabi telah membentuk empat segmen yang terdiri daripada serbuk rempah ratus, pes, sos soya dan tepung campuran dengan tiga jenama dalaman seperti Adabi, Lazat dan produk terbaru berasaskan minuman, Asfa yang terdiri daripada minuman soya, asam jawa dan air mineral.

Memiliki kumpulan penyelidik yang kuat dan kreatif, yang sentiasa berdedikasi untuk mencipta produk makanan baru dan inovatif. Syarikat telah berkembang dengan pesat, iaitu daripada 25 kakitangan dan jualan tahunan sebanyak RM2 juta pada tahun 1984, sehingga ke kedudukan saat ini yang mana mempunyai lebih dari 400 anggota dan mensasarkan jualan tahunan sebanyak RM120 juta dapat dikaitkan dengan kejayaan syarikat yang telah berjaya memperkenalkan pelbagai produk baru sepanjang beberapa dekad.
Adabi telah menerima pelbagai anugerah dan penghargaan di atas komitmen yang telah diberikan terhadap memastikan kualiti produk keluaran. Bahkan, produk Adabi adalah yang pertama untuk menerima sijil Halal dari Jabatan Hal Islam dari Jabatan Perdana Menteri. Di antara anugerah yang lain yang dimenangi adalah Superbrand Status (Reader’s Digest Malaysia), International Makanan & Minuman Award (New Millenium Award – Paris) dan Anugerah Kecemerlangan Industri (MITI) dan Anugerah Produk Terpuji (Institut Teknologi Pangan Malaysia).

Jumaat, 3 Mac 2017

Mitsubishi Pajero – Legenda 4×4 Rali Dakar

Mitsubishi Pajero ialah sebuah kenderaan serba guna (SUV) keluaran Mitsubishi yang paling laris. Ia dinamakan sempena nama sejenis kucing liar yang hampir pupus (Leopardus Pajeros) dan pernah menghuni kawasan hutan di selatan Argentina.
Untuk pasaran Amerika, ia lebih dikenali dengan nama Mitsubishi Montero. Sejak diperkenalkan, Pajero telah memberi saingan sengit kepada model-model SUV ternama seperti Land Rover dan Toyota Land Cruiser.
Prototaip pertama Pajero diperkenalkan di Tokyo Motor Show 1973 dan prototaip kedua menyusul lima tahun kemudian. Ia dihasilkan untuk pasaran Jepun sebagai alternatif kepada Toyota Land Cruiser dan Nissan Patrol. Pajero mula dipasarkan secara rasmi pada tahun 1982 di pasaran Jepun.
Setahun selepas pengeluarannya, Pajero terus mengambil langkah drastik dengan menyertai perlumbaan tahan lasak paling popular di dunia, Paris-Dakar Rally. Pada tahun 1985, tahun ketiga penyertaan, Pajero telahpun memenangi perlumbaan tersebut.
Sehingga kini, Pajero merupakan antara kenderaan paling berjaya dalam perlumbaan tersebut dengan catatan terbaik memenangi 7 daripada 10 siri perlumbaan. Ia bukan hanya membuktikan keupayaan off-road Pajero, malah membantu dalam menaikkan angka jualannya.
Kini Pajero sudah berada di generasi keempat dan masih menguasai pasaran sebagai SUV terlaris dari Jepun. Malah di Malaysia, Pajero generasi lama masih boleh dilihat berada di mana-mana dalam keadaan baik.
Ia juga merupakan platform permulaan yang baik untuk sesiapa yang baru sahaja mahu memulakan aktiviti 4×4. Berikut kami senaraikan secara ringkas perkembangan Pajero sejak mula diperkenalkan 35 tahun dahulu.
GENERASI PERTAMA (1982-1990)
Memulakan pengeluaran sebagai kenderaan SUV baharu. Generasi pertama ini juga dikenali sebagai Pajero LO (L047) di Malaysia. Ia merupakan genre 4WD baharu yang berbeza dengan kenderaan 4WD untuk kegunaan tentera yang langsung tidak selesa digunakan. Ia juga meninggalkan terus ciri-ciri lama 4WD yang langsung tidak mengambil kira aspek keselesaan. Asalkan kenderaan itu mampu berfungsi dengan baik hingga ke destinasi.


Kini dengan Pajero, Mitsubishi menawarkan sebuah SUV yang bukan hanya selesa, tetapi memiliki kawalan lebih baik untuk pemanduan di laluan off-road yang serba mencabar.
Pajero juga membangunkan beberapa ciri yang jauh lebih baik berbanding sebuah kereta penumpang biasa. Contoh terbaik ialah penggunaan pegas gelung pada bahagian suspensi. Ini bagi menggantikan pegas dedaun yang biasa digunakan oleh 4WD lain pada masa itu.
GENERASI KEDUA (1991-1998)
Mitsubishi mereka semula Pajero generasi kedua ini agar lebih moden dan besar. Ia bukan sekadar facelift tetapi memang sebuah model yang baru dari segi dalaman dan luarannya.
Generasi kedua Pajero juga dilengkapi sistem 4WD Super Select yang termaju. Ia membolehkan pemandu memilih mod pacuan yang diperlukan tanpa perlu menghentikan kenderaan untuk mengunci hub.

Sistem pacuan boleh ditukar ketika memandu sehingga kelajuan 100 km/j dan menjadi satu inovasi penting dalam segmen 4WD. Pajero generasi kedua merupakan Pajero yang paling meluas dipasarkan di Malaysia.
Selain diminati peminat pacuan empat roda, ia juga menjadi pilihan hampir semua agensi kerajaan di Malaysia. Sebut sahaja jabatan mana. Baik polis, bomba, kastam, JPJ dan banyak lagi memilih Pajero untuk kegunaan rasmi mereka.
GENERASI KETIGA (1999-2005)
Pajero berjaya menghapuskan perbezaan di antara pemanduan off-road dan on-road, seterusnya membawa kepada pembangunan generasi ketiga pada tahun 1999.
Tujuan utama Mitsubishi adalah untuk menambah baik kualiti pemanduan sebuah 4WD. Kemajuan utama generasi ini ialah apabila mereka menggabungkan rekaan badan monocoque dengan cesi ladder frame. Ini bagi mengurangkan berat dan pada masa yang sama cukup kukuh.

Pajero ini juga mempunyai pusat graviti yang rendah untuk kestabilan. Tetapi masih dengan kelegaan bumi yang sesuai untuk sebuah kenderaan pacuan empat roda. Ia juga dilengkapi topang bebas pada semua suspensi demi memastikan setiap tayarnya mencengkam permukan jalan dengan lebih mantap.
Ini menjadikan Pajero pendahulu segmen yang sukar digugat oleh mana-mana pesaing.
GENERASI KEEMPAT (2006- SEKARANG)
Pajero generasi keempat merupakan sebuah kenderaan 4WD yang cukup matang. Ia dilihat lebih kepada cubaan Mitsubishi untuk menyempurnakan kenderaan yang sudah dihasilkan dengan begitu baik.

Kemajuan yang dicapai juga digunakan untuk memperbaiki sebarang kekurangan yang ada, tanpa mengira sekecil mana kekurangan tersebut. Contohnya sewaktu pembuatan casis, Mitsubishi telah menambah 54 titik kimpalan untuk mengukuhkan lagi casis yang sudah sedia kuat untuk keselamatan.
Hasil kerja tangan seperti inilah yang membuatkan Pajero sebuah kenderaan pacuan empat roda yang tiada tolok bandingnya.
CABARAN RALI DAKAR (1983-2009)
Keputusan untuk bertanding dalam perlumbaan Rali Dakar diambil dalam masa cuma enam bulan selepas Pajero diperkenalkan ke pasaran.
Ini bermakna Pajero akan mengharungi laluan off-road sejauh beribu-ribu kilometer yang terdiri daripada padang pasir, batu, selut dan lumpur. Ia juga menjadi peluang terbaik untuk menguji dan membangunkan Pajero yang baru sehingga ke batas terakhirnya.

Komponen seperti suspensi dengan pegas gelung terbaru itu juga diuji dalam persekitaran rali yang sangat mencabar. Mereka menguji dan mengubah suai sehingga sesuai digunakan untuk Pajero akan datang.
Pajero mengecap kejuaraan paling hebat Rali Dakar dengan 12 kemenangan keseluruhan selama 25 tahun penyertaannya sehingga tahun 2009. Selepas itu cabaran Mitsubishi dalam Rali Dakar diteruskan oleh Mitsubishi Lancer.

Khamis, 2 Mac 2017

Manchester United : Tragedi Munich Dan The Busby Babes

Tragedi Udara Munich 1958. Ada satu jam di Old Trafford masih kekal dibekukan/dihentikan pada 3:04 pada Feb 6, 1958. Satu perkataan di bawahnya ialah Munich.

Ia adalah simbolik di mana Manchester United telah terhenti seketika daripada dunia.
Satu tragedi nahas kapal terbang disebut Tragedi Udara Munich berlaku pada tarikh 6 Februari 1958 tepat jam 3.04 petang.
Tragedi yang telah meragut 23 nyawa termasuk 8 Busby Babes (pemain United), dan 8 petugas media sebaik sahaja berlepas dari Munich.

Latar belakang
Pada 1955, UEFA memutuskan ada kejohanan kelab di antara ahli gabungan mereka dikenali dengan nama Piala Eropah.
Kejohanan itu bermula pada musim 1956/57. Namun pada edisi pertama, tiada kelab England menyertainya.
Ini kerana, setiausaha FA England, Alan Hardaker enggan meluluskan penyertaan juara Inggeris 1955/56 – Chelsea untuk menyertainya.
Alasannya, Chelsea tidak cukup kuat untuk mewakili England beraksi di Eropah ketika itu.
Pada musim berikutnya, Manchester United menjuarai liga. Mereka menerima nasib yang sama, Alan Hardaker enggan meluluskannya.
Kalau Chelsea pun tak boleh inikan pusukan ‘budak-budak’ muda di bawah Sir Matt Busby.
Sir Matt Busby telah mencabar keputusan Alan Hardaker dan menuntut hak mereka dengan merayu kepada Pengerusi FA ketika itu Stanley Rous.
Perlepasan oleh Rous bermakna kuasa Alan Hardaker tak terguna pakai. Oleh itu, United adalah kelab Inggeris pertama bermain dalam kejohanan Eropah 1957/58.
Menariknya, skuad yang digelar The Busby Babes, kerana rata-rata pemain muda awal 20-an tahun ini berjaya mara ke separuh akhir kejohanan Eropah.
Mereka menyingkirkan Shamrock Rovers dan Dukla Prague pada pusingan awal. Pada suku akhir mereka menentang Red Star Belgrade.

United menang ke atas Belgrade di Old Trafford. Dalam kunjungan mereka untuk timbal balik pada 5 Februari 1958.
United sekadar seri. Namun ia sudah cukup untuk mereka mara ke separuh akhir.
United perlu pulang segera ke England kerana hujung minggu ini mereka ada perlawanan Liga Inggeris.
United mahu membuktikan mereka sedia bersaing dalam jadual padat bersedia untuk mara lebih jauh dalam Piala Eropah.
Ia lebih kepada mahu menutup mulut Hardaker yang terlalu prejudis ke atas pasukan Inggeris.
Tragedi Udara Munich 1958
Cuaca buruk melanda Eropah ketika itu dan menyukarkan perjalanan melalui jalan udara.
Sebelum ini mereka pernah melalui cuaca buruk ini ketika pulang dari perlawanan menentang Dukla Prague pada pusingan sebelum ini.
Mereka terpaksa menggunakan cara alternatif kerana tidak boleh terbang terus dari Prague ke Manchester.
Jadi mereka terbang ke Amsterdam, Belanda. Dari sana mereka menaiki feri ke Harwich. Dari Harwich barulah mereka menaiki keretapi ke Manchester.
Satu perjalanan yang sangat memenatkan, namun mereka masih mampu seri 3-3 dengan Birmingham dalam perlawanan liga.
Kali ini Mereka terpaksa mendarat di Munich kerana cuaca buruk selepas berlepas dari Belgrade.
Ia mengingatkan kita kepada kapten Edward Smith yang berdegil meneruskan kapal Titanic meredah Iceberg.
Difahamkan, Kapten James Thain berkeras mahu meneruskan usaha beliau untuk berlepas daripada lapangan terbang Munich.
Meskipun 2 cubaannya sudah pun gagal kerana masalah enjin. Jadi, dia meneruskan usaha untuk kali ke-3.
Pembantu Kapten, Kenneth Rayment memang tidak yakin ia pilihan selamat namun terpaksa berbuat demikian demi memenuhi jadual penumpang.
Ada beberapa pemain tahu ia mungkin hari terakhir mereka melihat dunia, namun mereka bersedia menerima takdir mereka.
Ada yang mulai beralih ke tempat duduk di belakang kerana ia dipercayai lebih selamat. Kapal terbang pun meluncur laju untuk berangkat.
Tidak lama selepas itu, ia telah tergelincir dari landasan dan berlepas tak sempurna serta melanggar pagar lapangan terbang.
Sayap pesawat melanggar bangunan termasuk rumah-rumah yang berhampiran. Komponen peswat mulai rosak dan pecah.
Pesawat mulai terbakar dan Kapten Thain mulai panik. Dia mengarahkan semua orang mengosongkan pesawat kerana dia khuatir pesawat akan meletup.
Pramugari Rosemary Cheverton dan Margaret Bellis antara yang terawal meninggalkan pesawat dengan terjun melalui pintu kecemasan belakang.
Thain menjerit kepada pembantunya kapten Rayment untuk cepat keluar, namun Rayment tersepit. Rayment mengarahkan Thain untuk pergi tanpanya.
Sementara itu, di kabin penumpang, penjaga gol Manchester United, Harry Gregg, gigih menyelamatkan penumpang lain untuk keluar dari pesawat.
Dia hanya berserah dan tahu itu adalah hari untuknya ‘pergi’. Dia tersedar dari ketika merasa darah yang mengalir.
Dia melihat ada cahaya dan dari satu lubang. Gregg menendang lubang itu supaya muat untuk dirinya keluar. Dia berjaya keluar melaluinya.

Bangkit semula
Hanya 9 pemain dan Sir Matt Busby yang terselamat daripada nahas tersebut.
Ia bukan alasan untuk United menjadi lemah malah menguatkan lagi tekad mereka untuk membentuk Manchester United baru yang lebih kuat.
Fundamental kepada lebih banyak kejayaan Manchester United selepas itu.
10 tahun selepas peristiwa ini, mereka menjuarai Piala Eropah pertama mereka.
Ia sangat sentimental. Kerana pengurus yang sama melihat cita-cita mereka terkubur di Munich telah membawa United menjuarainya.
Beliau adalah Sir Matt Busby.
Itulah sedikit bingkisan Tragedi Udara Munich yang kekal menjadi sejarah hitam dalam dunia bola sepak.
‘Gone But Never Forgotten’

Rabu, 1 Mac 2017

7 Perkara Yang Perlu Dilakukan Apabila Berniaga Di eBay

Sebelum ini artikel bagaimana jana keuntungan di eBay mendapat pelbagai respon. Jadi, untuk mengukuhkan lagi kefahaman, saya kongsikan perkara-perkara yang anda patut buat sebelum berbisnes di eBay atau lebih tepat sebelum buka akaun eBay.

1. Jenis Akaun

Buat permulaan pilih buka Personal Account di eBay sahaja kerana anda boleh upgrade ke Business Account jika bisnes anda kebaboom (rancak)! Jangan risau segala transaksi sebelum itu tidak akan hilang. Untuk Business Account pula, anda mesti ada bisnes berdaftar. Ia akan diterangkan dalam artikel akan datang.

2. Nama Pengguna

Pemilihan nama pengguna (username) merupakan antara langkah penting kerana ia memberi gambaran awal kepada bakal pelanggan terhadap anda. Jadi, pilih nama yang tidak menyinggung perasaan, tidak senonoh dan tidak bersifat negatif.
Buat pengetahuan anda juga, eBay akan beri anda peluang ubah nama dengan sela 30 hari setiap kali tukar.

3. Akaun PayPal

PayPal pun ada 2 jenis akaun seperti eBay iaitu Personal Account dan Business Account. Tanpa PayPal ini anda tidak boleh terima pembayaran daripada pelanggan di eBay. Jadi, kena setup satu akaun untuk melancarkan urusan.
Jenis akaun PayPal juga boleh diubah dari masa ke masa ikut keselesaan anda kerana akaun peribadi akan mendedahkan butir diri seperti nama anda pada pelanggan.
Anda juga perlu alert bahawa anda akan dicaj 2.9% dari jumlah jualan tambah 0.30 per transaksi dengan kadar tertentu untuk jualan antarabangsa dan kadar diskaun. Itu semua ialah sebahagian daripada kos yang perlu anda tanggung.

4. Alamat

Pelanggan akan dapat lihat return address anda kerana ia akan digunakan oleh pelanggan untuk memulangkan barang kepada anda jika ada yang tak kena dengan barang tersebut. Jadi, pendedahan alamat ini menakutkan bagi anda yang mementingkan privasi, terutama alamat kediaman.
Maka, anda perlu fikir alamat yang sesuai bagi bisnes di eBay ini. Mungkin anda boleh guna perkhidmatan virtual office.

5. Penghantaran

Bahagian ini juga penting kerana jika tersilap maklumat anda akan terpaksa menanggung kos yang tinggi. Apa yang anda perlu buat ialah mendapatkan informasi tentang perkhidmatan penghantaran.
Pastikan anda tahu berat dan dimensi pakej penghantaran. Masukkan juga faktor bubble wrap bagi memelihara kondisi produk anda dalam mengharungi satu perjalanan yang panjang. Sebab bisnes eBay ini boleh melangkau sehingga ke luar negara.
Jadi, jangan sesekali memandai menganggar data yang diperlukan. Jika buat juga mungkin anda perlu tanggung kos dua kali ganda lebih mahal daripada nilai produk anda itu.

6. Jual 0.99 Sen

Harga 0.99 sen biasanya harga mula pembidaan di eBay. Anda perlu fikir segala risiko jika pilih untuk lakukan pembidaan ke atas barang jualan anda, sekurang-kurangnya tetapkan pelanggan perlu tanggung kos penghantaran.
Anda juga boleh tetapkan harga permulaan minimum pembidaan. Selain itu, anda ada pilihan untuk jual barang anda dalam mod “Buy It Now” di mana boleh tetapkan harga jual atau mod “Make An Offer” di mana anda boleh terima tawaran harga daripada pelanggan.

7. Polisi eBay

Memang benar jika anda tidak faham polisi eBay, anda ada kemungkinan alami kerugian. Jadi, anda perlu tahu berkenaannya terutama tentang yuran eBay sebelum anda menyenaraikan barang-barang anda di eBay.
Anda perlu tahu kos yang akan anda tanggung seperti yuran eBay, caj PayPal, kos penghantaran, kos pembungkusan, kos barang dan lain-lain. eBay juga ada caj insertion fee dan final value fee.
Complicated kan kalau tak faham semua ini. Tapi itu tak boleh jadi alasan untuk anda lepaskan peluang jana wang dalam US dollar (USD) di eBay.
Sebab itu anda perlu ada panduan bisnes eBay agar tidak melakukan kesilapan yang boleh menyebabkan anda kerugian.
Walau bagaimanapun, aspek paling penting dalam bisnes eBay ialah memberikan perkhidmatan pelanggan yang baik dan positive feedback pelanggan sebab ada rating untuk penjual di mana akan dijadikan panduan oleh bakal pelanggan sebelum berurusan dengan penjual.

Selasa, 28 Februari 2017

Sejarah Permulaan LEGO

Di Malaysia, barangan permainan Lego semakin mendapat perhatian ramai. Maklumlah, Malaysia dah ada Legoland sekarang. Dan mungkin ramai yang tidak mengetahui Lego berasal dari Denmark. Tetapi mungkin ramai yang tidak mengetahui asal-usul sejarah permainan Lego bermula.

Perkataan Lego adalah mengambil berasal dari perkataan ’Leg Godt’ dalam bahasa Danish yang bermaksud ’play well’. Sejarah mencatatkan bahawa pada asalnya seorang tukang kayu bernama Ole Kirk Christiansen memulakan permainan kanak kanak daripada kayu dan seterusnya memcipta permainan dengan menggunakan bongkah plastik. Kini, generasi ketiga iaitu cucu ketiga Ole Kirk Christiansen merupakan orang yang terkaya di Denmark setelah 25 tahun menjadi CEO Lego Group.

Untuk mengetahui lebih lanjut sejarah asal usul permainan Lego, sila layan video animasi pendek mengenai sejarah bagaimana permainan terkenal seantero dunia ini bermula and and let yourself be inspired. It’s a most inspiring story with a lot of great lessons to learn!
Kini permainan LEGO ada dijual di serata dunia dengan pelbagai model yang menarik. Dan bukan sahaja sesuai untuk kanak-kanak lelaki, malah baru-baru ini Lego telah mula memasarkan permainan untuk kanak-kanak perempuan yang lebih kepada pembinaan rumah-rumah yang bewarna pink dan tidak seperti kanak-kanak lelaki yang lebih kepada membina kereta, keretapi, kapal terbang dan sebagainya. Tetapi anda tidak perlu menjadi kanak-kanak untuk bermain LEGO. Apa yang diperlukan hanya unlimited imigination!

Fakta mengenai permainan Lego
  • Lego bermaksud “Saya menyusun” atau “Saya merangkai” dalam Bahasa Latin.
  • Setiap saat, sebanyak 7 set permainan Lego terjual di seluruh dunia
  • Kira-kira 20 billion bongkah Lego dibuat setiap tahun di Kilang Lego di Billund, Denmark dan bersamaan 2 million bongkah setiap jam dan 35 000 setiap minit.
  • Ketepatan mesin acuan plastik yang digunakan adalah 0.002mm dan hanya 18 bongkah yang rosak atau di ’reject’ bagi setiap sejuta produk
  • Kiraan matematik menunjukkan terdapat 915,103,765 juta cara untuk mencantum Lego.
  • Secara purata, setiap individu di Dunia ini mempunyai 62 bongkag Lego seorang.
  • Sejak 1949, kira-kira 440 billion bongkah Lego telah dihasilkan
  • Jika semua bongkah Lego di susun, ianya dapat membalut bumi sebanyak 4 kali
  • Terdapat kira-kira 2,350 jenis bentuk bongkah dengan 52 jenis warna

Sehingga kini terdapat 9 Legoland di seluruh dunia, antaranya ialah :-
  • Legoland Billund Resort (Billund, Denmark; dibuka pada 1968)
  • Legoland Windsor Resort (Windsor, United Kingdom; dibuka pada 1996)
  • Legoland California (Carlsbad, San Diego County, California; dibuka pada 1999)
  • Legoland Deutschland Resort (Günzburg, Germany; dibuka pada 2002)
  • Legoland Florida Resort (Winter Haven, Florida; dibuka pada 2011)
  • Legoland Malaysia Resort (Iskandar Puteri, Johor, Malaysia; dibuka pada 2012)
  • Legoland Dubai Resort (Jebel Ali, Dubai, United Arab Emirates; dibuka pada 2016)
  • Legoland Japan (Nagoya, Japan; bakal dibuka April 1, 2017)
  • Legoland Korea (Chuncheon, Gangwon Province, South Korea; dibuka pada 2017)

Dan terdapat beberapa lagi Legoland Theme Park yang masih dalam rancangan pembinaan. Memang berbaloi dengan apa yang telah mereka usahakan selama berdekad naik turun dalam perusahaan permainan ini.

Isnin, 27 Februari 2017

Toyota Corolla Gen 1 Hingga Kini

Toyota Corolla merupakan satu nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Inilah model Toyota yang paling laris dengan jualan melebihi 43 juta unit di seluruh dunia. Sekali gus menewaskan model paling laris terdahulu iaitu Volkswagen Beetle.
Diperkenalkan sejak tahun 1966, Corolla kini sudah memasuki generasi kesebelas.  Untuk makluman anda, nama Corolla diambil daripada model Toyota Crown kerana Corolla bermaksud “mahkota bunga-bungaan” dalam bahasa Latin.
Menariknya bukan hanya Corolla, tetapi kebanyakan model Toyota bermula dengan huruf ‘C’ seperti Celica, Carina, Corsa dan Camry. Majoriti model terawal Corolla menggunakan pacuan roda belakang sebelum diubah ke pacuan roda hadapan.
  1. Generasi Pertama (E10/1966-1970)
Corolla generasi pertama diperkenalkan pada Oktober 1966 dengan menggunakan enjin 1100cc. Dua tahun kemudian Toyota Sprinter dikeluarkan dan dijual secara eksklusif melalui rangkaian pengedar Toyota di Jepun yang dikenali sebagai Toyota Auto Store. Pesaing terdekat Corolla waktu itu ialah Nissan Sunny (Datsun) dengan enjin berkapasiti 1000cc. Corolla mengatasi jualan Sunny dalam masa setahun dengan kelebihan 100cc.
  1. Generasi Kedua (E20/1970-1974)
Corolla E20 dihasilkan dengan bentuk badan yang lebih sporty. Varian enjin bersesaran 1,400 dan 1600cc juga ditambah kepada pilihan sedia ada. Nama Corolla dan Sprinter digunakan untuk membezakan kedua-dua model itu dari segi kemasan luaran dan dalamannya. Sementara Corolla Levin dan Sprinter Trueno pula diperkenalkan sebagai model berprestasi tinggi sebaik sahaja enjin baru dengan DOHC diperkenalkan pada Mac 1972 (TE27).

  1. Generasi Ketiga (E30, E40, E50, E60/1974-1979)
Corolla baru yang lebih besar dan berat diperkenalkan pada tahun 1974. Ia turut diperkenalkan dengan versi lifback dua pintu. E50 ialah Corolla yang dinaik taraf daripada E30. Manakala E60 pula ialah model Sprinter yang dinaik taraf daripada E40.

  1. Generasi Keempat (E70/1979-1983)
Rekaan terbaru Corolla generasi keempat menyaksikan model Corolla yang lebih bersegi. Rekaan hadapan dan belakang kelihatan cukup bersahaja dan kurang kompleks. Enjin siri A telah diperkenalkan bagi menggantikan enjin siri K dan T. Sistem pancitan bahan api turut diperkenalkan sebagai pilihan untuk pasaran Jepun.

  1. Generasi Kelima (E80/1983-1987)
Inilah Toyota LE yang cukup terkenal di Malaysia. Ia merupakan antara kereta termoden pada zamannya dengan bonet hadapan yang menurun ke depan dan but belakang yang tinggi. Sistem pancitan bahan api juga ditawarkan sebagai pilihan pada model E 80 ini.
Kebanyakan model pada ketika itu menggunakan sistem pacuan hadapan kecuali AE85 dan AE86 yang masih menggunakan pacuan roda belakang (FR).
Kod cesi AE 85 dan AE86 turut digunakan oleh Sprinter (termasuklah Sprinter Trueno yang sudah menjadi lagenda). Sprinter hampir menyerupai Toyota kecuali beberapa perbezaan kecil seperti lampu hadapan jenis pop-up.

  1. Generasi Keenam (E90/1987-1991)
Model ini kelihatan lebih aerodinamik dan selesa dipandu berbanding Corolla terdahulu. Masih menggunakan pacuan hadapan, tetapi ada juga beberapa model yang menggunakan sistem 4WD All-Trac. Enjin yang ditawarkan pula bermula daripada enjin 2E 1.3-liter sehinggalah enjin 4A-GZE dengan kuasa maksimum 165hp.

  1. Generasi Ketujuh (E100/1991-1995))
Diperkenalkan pada Jun 1991, E100 ataupun dikenali dengan nama Toyota Corolla SEG di Malaysia merupakan Corolla yang paling besar dan berat berbanding model-model sebelumnya.
Versi coupe AE101 Corolla Levin turut diperkenalkan, tetapi bukan untuk pasaran Malaysia. Semua enjin dibekalkan dengan sistem pancitan bahan api elektronik.

  1. Generasi Kelapan (E110/1995-2000)
Generasi kelapan kelihatan sedikit kecil dari segi saiz berbanding generasi terdahulu dan nampak lebih moden. Pada tahun 1998, buat pertama kalinya Corolla baru ini dilengkapi enjin baharu, 1ZZ-FE yang menggunakan blok dan kepala selinder aluminium. Ini menjadikannya lebih ringan berbanding E100.

  1. Generasi Kesembilan (E120, E130/2000-2006)
Diperkenalkan pada tahun 2000 dengan saiz yang lebih besar. Ia perkenalkan di negara Asia lain dan dikenali dengan nama Corolla Altis. Terdapat juga versi station wagon untuk pasaran Jepun dan dinamakan Corolla Fielder. Inilah wajah baru Corolla yang jauh lebih moden berbanding model sebelumnya.
Mempunyai banyak pilihan enjin daripada sekecil 1.4-liter sehingga 2.0-liter. Ia juga merupakan antara model Toyota yang paling popular.
  1. Generasi Kesepuluh (E140, E150/2006-2013)
Diperkenalkan di Jepun dengan nama Corolla Axio. Negara lain termasuk Asia masih mengenalinya dengan nama Corolla Altis. Mempunyai pilihan enjin paling banyak dari sekecil 1.3-liter sehinggalah 2.4-liter termasuk enjin diesel D-4D.
Urban road.
  1. Generasi Kesebelas (E160, E170/ 2013-Kini)
E160 merupakan Corolla generasi kesebelas untuk pasaran Jepun. Sementara E170 pula ialah untuk pasaran antarabangsa. E170 kelihatan lebih futuristik berbanding E160.
Pilihan enjin dikurangkan, tetapi pilihan transmisi bertambah dari 5-kelajuan manual sehingga 7-kelajuan automatik Super CVT-i (terdapat juga versi CVT-i 8-kelajuan untuk pasaran China). Toyota juga menekankan penjimatan bahan api yang optima untuk Corolla ini.

Untuk pasaran Malaysia, tiga varian Corolla Altis diperkenalkan iaitu 1.8E, 2.0G dan 2.0V. Kesemua varian dilengkapi transmisi CVT 7-kelajuan sports dengan tukaran sequential.
Kelahiran Corolla lima puluh tahun dahulu bertitik tolak daripada pemikiran inovatif, teknologi dan kemampuan membuat keputusan yang terbaik daripada pihak pengurusan Toyota.
Semua faktor tersebut menyumbang kepada perkembangan DNA Corolla yang telah diwarisi dari generasi ke generasi di Toyota Motor Corporation. Kini, dengan produksi keseluruhan melebihi 40 juta unit dan dipasarkan di lebih 150 negara di seluruh dunia, Toyota Corolla diakui sebagai “The World’s Most Popular Car”.

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...