Isnin, 31 Disember 2012

Panduan Pemakaian Wanita Muslimah


Panduan Pemakaian Wanita Muslimah

Penuhi syarat-syarat menutup aurat bagi seorang wanita :

1. Menutup aurat menurut yang telah ditetapkan
-Seluruh badan wajib ditutup kecuali muka dan tapak tangan.

2.Pakaian yang longgar
-Wanita yang memakai pakaian ketat walaupun menutupi seluruh tubuhnya masih belum memenuhi tuntutan syarak.

3.Pakaian yang tidak jarang
-Syarak menetapkan pakaian wanita mestilah tidak jarang sehingga menampakkan bentuk tubuh dan warna kulit.

4.Bukan pakaian yang menarik perhatian
-Tidak memakai pakaian yang menarik perhatian orang, contohnya pakaian yang berlainan daripada orang lain sama ada dari segi warna, fesyen dan sebagainya.

5.Tidak menyerupai pakaian orang lelaki atau pakaian orang kafir
-Sabda Rasulullah S.A.W. yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas yang bermaksud :
Rasulullah S.A.W. melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.”

6.Tidak bertabarruj
-Tabarruj diertikan sebagai bersolek secara berlebih-lebihan. Selain itu, ia membawa erti memperlihatkan keelokan, kecantikannya yang sepatutnya wajib ditutup.

Berdasarkan firman Allah S.W.T.dalam surah al-Ahzab ayat 33 yang bermaksud :
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku (tabarruj) seperti orang jahiliyyah dahulu.”

Sekian semoga menjadi panduan para isteri dan anak-anak perempuan.

Ahad, 30 Disember 2012

Peralatan Perang Rasulullah S.A.W

Baju Besi Rasulullah s.a.w. ; Ada 7 pasang yang digelar al-Batra', al-Khirnaq, al-Sughudiah, Zatul Fudul, Zatul Hawais'i, Zatul Wisyah, dan Fiddon.

Topi Perang Baginda s.a.w. ;
Terdapat 2 buah topi Baginda s.a.w. iaitu al-Sabugh dan Muwasyah.


Pedang Rasulullah s.a.w. ;
Baginda s.a.w. memiliki 9 bilah pedang yang digelar al-Ma'thur, al-Qal'ei, al-Hatfur, al-'Adbu, al-Battar, al-Qadib, al-Mikhdam, ar-Rusub dan Zulfaqar.


Busur Panah Rasulullah s.a.w. ;
5 bilah busur yang Baginda s.a.w. miliki yang digelar al-Kutum, al-Baidho, al-Shafra' ar-Ruhaa' dan az-Zaura.


Tombak Rasulullah s.a.w. ;
Baginda s.a.w. memiliki 3 bilah tombak iaitu al-Baidho', al-Mathna dan al-'Anazah.


Alat Pelontar Rasulullah s.a.w. ;
Az-Zaluk dan al-Fat merupakan 2 alat pelontar Baginda s.a.w.



Sabtu, 29 Disember 2012

Khasiat Pisang Dari Sudut Kesihatan

Tahukah anda pisang mempunyai pelbagai khasiat dan pisang sangat bagus untuk penghadaman tubuh badan. Selain itu juga kulit pisang pun ada khasiat yang tersendiri. Kulit pisang boleh di jadikan masker untuk muka atau tangan supaya dapat melembutkan dan melicinkan kulit.


FAKTA


  • Darah tinggi dan strok - pisang membantu menurunkan tekanan darah tinggi kerana kandungan potasiumnya yang tinggi.


  • Kolestrol - pisang rendah dari segi kalori lemak dan sodium yang membantu merendah kolestrol.


  • Cirit-birit - potasium dan magnesium yang terkandung di dalam pisang amat sesuai merawat orang yang mengalami cirit-birit.


  • Anaemia - anaemia ialah penyakit kurang darah. Oleh kerana pisang kaya dengan zat besi, ia boleh merangsang penghasilan haemoglobin di dalam darah.


  • Kemurungan - orang yang sedang murung lebih cepat ceria apabila makan pisang. Ini kerana kandungan sejenis protein membantu kita menjadi tenang.


  • Pening-pening - cara paling cepat merawat rasa pening-pening ialah dengan meminum minuman susu pisang kocak (banana milkshake) yang dicampur madu. Minuman ini bukan sahaja merawat malah sedap.


INFO


  • Pisang yang paling sesuai dimakan untuk menjaga kesihatan ialah pisang yang masih ada warna hijau di hujungnya.


  • Disebabkan permintaan dunia terhadap pisang terlalu tinggi, banyak hutan rimba telah diteroka dan dibersihkan untuk dibuka ladang penanaman pisang.


  • Jika anda digigit nyamuk, cubalah gosokkan bahagian dalam kulit pisang pada tempat yang digigit.


  • Pisang boleh diberi pada bayi seawal usia tiga bulan sebagai makanan pejal kerana mudah dihadam.


Artikel Ini Diambil Dari Rakan1klik.blogspot Dan Jutaan Terima Kasih diucapkan Kpd Beliau.

Jumaat, 28 Disember 2012

Hasad dan Ghibtah

“Hati-hati kalian dari sifat hasad kerana hasad itu memakan kebaikan sebagaimana api membakar kayu bakar.” (HR. Abu Dawud. Al-Albani mengatakan hadis ini DA'IF dalam Silsilah Al-Ahadits Adl-Dha’ifah no. 1902)

Allah ta’ala berfirman, "Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang dikurniakan Allah kepada sebahagian kamu lebih banyak dari sebahagian yang lain..." (An Nisa’: 32)


Dari Anas r.a. bahawa dia berkata, Rasulullah s.a.w. berkata kepadaku, “Wahai Anakku! Bila engkau mampu hingga pagi dan petang tanpa memendam sifat hasad dengki kepada seseorang, maka lakukanlah.” (HR. Tirmidzi)


Nabi bersabda, “Kalian tidak akan beriman sehingga menginginkan untuk saudaranya hal-hal yang dia inginkan untuk dirinya sendiri.” (HR Bukhari dan Muslim).


Nabi bersabda,"Tidak boleh hasad kecuali pada dua perkara, iaitu: terhadap seseorang yang Allah anugerahkan harta, lalu dia gunakan harta tersebut pada jalan kebenaran, dan terhadap seseorang yang dianugerahkan ilmu, lalu dia amalkan ilmu tersebut serta diajarkannya kepada manusia lain". (H.R Bukhari dan Muslim).


Jika seseorang mendapat nikmat, kita yang melihat keadaan itu, akan berada di antara dua keadaan:


1. Jika kita rasa benci atau tidak suka dengan nikmat yang diperolehinya. Inilah yang dikatakan hasad.


2. Jika kita tidak benci terhadap nikmat yang diperolehi oleh orang itu dan kita menginginkan agar kita juga memiliki nikmat seumpama itu. Inilah yang disebut dengan ghibtah (hasad yang dibenarkan). Iaitu rasa bangga dengan orang itu dan bercita-cita untuk mendapatkan kelebihan seperti mana yang didapati oleh orang itu. Sifat ini amatlah terpuji dan dikehendaki ada pada tiap-tiap orang, kerana dengannya boleh mendatangkan kebaikan dan kemajuan hidup.

Khamis, 27 Disember 2012

Buah Yang Menyerupai Payudara

Setiap kejadian Tuhan pasti ada alasan disebaliknya.. Tapi kita selalu tak nampak apa kelebihan ciptaan Tuhan yang ada di depan mata..

Macam tu lah jugak dengan buah yang satu ni.. Sekali tengok memang lucah, tapi mungkin ada kelebihan buah ni yang kita tak tahu..

Buah di dalam gambar ni bernama buah Loofah yang banyak terdapat di negara Vietnam. Uniknya buah ni adalah ia menyerupai nenen wanita..

Memang sebijik beb.., siap dengan puting sekali tau buah ni....
















Rabu, 26 Disember 2012

Haiwan Yang Hampir Pupus

Umumnya, apabila sebut tentang masalah kepupusan spesies di bumi ini, kita tidak boleh menyalahkan sesiapa selain diri sendiri iaitu manusia. Pertambahan populasi manusia dan kadar penggunaan bahan semulajadi telah meningkatkan lagi kadar kepupusan haiwan-haiwan ini. Atau lebih spesifik lagi, kemusnahan habitat akibat aktiviti pembangunan dan perdagangan hidupan liar merupakan punca utama penurunan bilangan spesies di muka bumi ini. Disebabkan ketamakan kita sendiri, sanggupkah kita melihat haiwan-haiwan comel yang tidak bersalah seperti di bawah ini pupus dan hilang terus dari muka bumi?



SAND CATS

Kucing pasir merupakan satu-satunya spesis dari keluarga kucing yang tinggal di padang pasir, terutamanya di kawasan padang pasir Afrika Utara, Asia Barat dan Asia Tengah. Sejak tahun 2002 kucing pasir ini telah disenaraikan sebagai haiwan yang terancam oleh IUCN (International Union for the Conservation of Nature) kerana penurunan populasi yang mendadak.




Egyptian Tortoise

Egyptian Tortoise (kura-kura Mesir?) yang juga dikenali sebagai Kleinman’s tortoise atau Leith’s tortoise ini dianggap dalam keadaan terancam yang kritikal. Ianya dipercayai sudah pupus di Mesir, which is ironic, sebab namanya Egyptian Tortoise tapi tak boleh dijumpai di tempat bersempena dengan nama kura-kura ini. Ribuan sudah dihantar ke Amerika dan lain-lain negara dengan tujuan pembiakan dalam kurungan.



SEA OTTER

Sea Otter hampir pupus disebabkan aktiviti pemburuan yang ingin mengambil bulu mereka. Mengapakah mereka tergamak nak membunuh haiwan secomel begini? Populasi haiwan ini di Barat Laut Pasifik berkurangan kepada kurang daripada 2000 ekor pada awal abad ke-20. Berita baiknya, dengan penguatkuasaan undang-undang, populasi Sea Otter ini telah meningkat kepada 100,000 hingga 150,000 ekor.

FENNEC FOX

Fennec Fox yg tinggal kawasan Afrika Utara dan Timur Tengah ini masih lagi belum dianggap sebagai haiwan yang terancam namun habitat mereka menerima ancaman dari aktiviti perlancongan dan pembangunan. Telinganya yang besar membantu untuk memburu pada waktu malam dengan berfungsi untuk mendengar pergerakan mangsa di bawah tanah dan menyejukkan badan daripada haba padang pasir.

Mexican Axolotl

Mexican Axolotl ini sebenarnya merupakan salah satu spesis salamander dan tinggal di dalam air. Haiwan ini dikatakan hampir pupus, dengan kurang daripada 1200 ekor yang tinggal di Mexico, satu-satunya habitat terakhir bagi haiwan ini yang masih terpelihara. Apabila sudah pupus nanti pasti kecewa juga sebab mana nak cari haiwan yang memang dilahirkan untuk senyum secara semulajadi sebegini?


PIKA

Pika yang merupakan mamalia kecil dari keluarga arnab ini mempunyai telinga yang besar dan tidak mempunyai ekor. Menurut World Wildlife Foundation (WWF), binatang ini terancam kerana ianya terdedah kepada kesan pemanasan global disebabkan Pika ini tinggal di habitat yang sejuk dan agak lembap di kawasan tanah tinggi. Apabila pemanasan global semakin meningkat, habitat tersebut akan semakin berkurangan dan bakal membawa kepupusan kepada salah satu spesis haiwan ini.
Klik Di Sini Untuk Zoom Gambar

MANDARIN DUCK

Mandarin Duck (Itik Mandarin) yang mendiami Asia Timur ini sama seperti burung merak di mana hanya yang jantan mempunyai bulu-bulu yang berbagai warna manakala betina hanya berwarna plain yang membosankan. Sangat berlainan daripada manusia bukan? Walaupun aktiviti pembangunan telah mengurangkan spesis itik ini namun ianya masih lagi boleh dijumpai di beberapa kawasan di Asia Timur. Menurut BBC, itik ini salah satu jenis itik yang tidak diburu untuk dimakan kerana rasanya yang kurang sedap.

SLOW LORIS

Berasal dari Indonesia, Slow Loris dari spesis kokang diburu hingga hampir pupus kerana kononnya dagingnya yang dikatakan boleh menyembuhkan penyakit dan mempunyai nilai-nilai spiritual. Slow Loris ini merupakan satu-satunya keluarga beruk yang berbisa. Ia menyimpan racun di dalam kantung pada bahagian siku dan menyerang mangsanya dengan cara yang sangat menarik iaitu dengan menyedut racun tersebut ke dalam mulut dan berkumur sebelum melancarkan serangan gigitan berbisa.


BELUGA WHALE

Ikan paus Beluga yang terkenal kerana ciri-ciri bonjolan pada kepalanya dan berwarna putih ini menurut kerajaan Amerika Syarikat mengalami ancaman di habitatnya di Alaska. Dianggarkan hanya kira-kira 100,000 ekor yang tinggal di habitat liar bagi salah satu spesis ikan paus terkecil ini.

BLACK FOOTED FERRET

Berasal daripada salah satu keluarga musang, Black Footed Ferret ini dianggap terancam oleh IUCN. Malahan, binatang ini pernah diisytiharkan pupus pada tahun 1979, sebelum dua tahun kemudian sebilangan kecil telah dijumpai di Wyoming, Amerika Syarikat. Usaha-usaha pemuliharaan yang giat dijalankan telah mendatangkan hasil dengan lebih kurang 1000 ekor berjaya dibiakkan, menjadikannya antara usaha pemuliharaan haiwan terancam paling berjaya di negara Uncle Sam.

GRAY GENTLE LEMUR

Kalau anda pernah tonton filem Madagascar pasti perasan dengan binatang ni. Ingat King Julian? Bukannya serupa tapi berasal daripada keluarga beruk-beruk yang sama juga. Gray Gentle Lemur, salah satu spesis lemur ini merupakan salah satu spesis yang hanya boleh dijumpai di mana lagi kalau tak di Madagascar pastinya. Juga dipanggil bamboo lemur, pemakanan haiwan ini sama seperti namanya iaitu buluh.

HAWAIIAN MONK SEAL

Nama yang sungguh pelik. Merupakan salah satu daripada spesis monk seal yang masih tinggal di dunia (yang ketiga, carribean monk seal sudah pupus), anjing laut ini hanya tinggal kira-kira 1100 ekor di habitat liar. Diburu sehingga berada dalam ambang kepupusan pada abad ke-19, haiwan ini kini disenaraikan sebagai spesis yang dilindungi.

Matschie’s Tree Kangaroo

Spesis kangaroo pokok ini hanya boleh dijumpai di kawasan hutan hujan di Australia, Papua Barat dan Papua New Guinea, pada ketinggian kira-kira 11,000 kaki. Tidak seperti kangaroo yang biasa, spesis ini tinggal di atas pokok dan bergayut dari satu pokok ke pokok yang lain dengan menggunakan anggota badannya yang kuat. Disebabkan habitatnya yang terhad, IUCN menganggap kangaroo pokok ini berada dalam ambang kepupusan.

Iberian Lynx

Iberian Lynx yang berasal dari Sepanyol dan Portugal ini dikhabarkan bakal menjadi spesis kucing pertama bakal pupus sejak 2000 tahun yang lepas, yang kini menjadi kebimbangan WWF. Apa yang lebih membimbangkan ialah disebabkan oleh pembangunan manusia dan kehilangan tempat tinggal, hanya terdapat kira-kira 38 ekor Iberian Lynx betina yang masih tinggal untuk membiak.

GIANT PANDA
Spesis menatang ni memang rasanya sudah ramai yang tahu berada dalam ancaman kepupusan. Kalau tak, masakan WWF nak letak panda ini menjadi logo mereka. Dipercayai hanya tinggal kira-kira 3000 ekor di habitat liar. Walaupun pelbagai usaha gigih dijalankan, namun panda ini tidak mampu untuk membiak dengan baik ketika berada dalam kurungan dan di habitat liar, ianya terdedah kepada ancaman pemburuan haram. Mungkin lepas ini untuk mengelak ancaman pemburu, panda-panda harus dilengkapkan dengan latihan kungfu yang intensif utk mempertahankan diri mereka.



http://www.radioinformasi.com/

Selasa, 25 Disember 2012

~Sakit Perut : Ketahui 10 Simptom Radang Appendik~

Pernah anda sakit di bahagian abdomen/perut? Perut memulas nak buang air besar? Perut kembung sebab ada angin lebihan yang perlu dibebaskan segera? Sakit atau ketidakselesaan perut jenis ini memang normal dan biasanya kita tahu apa yang perlu dilakukan kerana saraf dan memori sudahpun menyimpan tindakan susulan automatik yang akan terjadi. Bagaimana pula kalau sakit perut di bahagian abdomen yang berulang-ulang dan tidak hilang sakitnya?



Rasa sakit di bahagian perut inilah yang perlu kita ambil berat. Ngeri di bahagian bawah perut sebelah kanan yang sekejap ada, sekejap takde bak biskut chipsmore rupa-rupanya salah satu tanda gejala radang appendik. Penting rupanya untuk kita tahu tanda atau gejala sakit perut yang normal ataupun tidak.



  1. Peringkat awal. Tanda awal yang biasa berlaku ialah bila kita mula rasa sakit dari bahagian pusat dan kemudian melarat ke bahagian bawah abdomen/perut. Posisinya lebih kurang kalau kita letak tapak tangan kita di bawah hujung tulang rusuk kanan. Kat situlah yang kita akan rasa berdenyut-denyut.
  2. Jika radang merebak ke tisu sekitar, rasa sakit bawah perut akan rasa lebih kuat dan mungkin semakin teruk. Rasa sakitnya tidak konsisten tapi rasa berdenyut tu memang berulang-ulang.
  3. Loya dan muntah-muntah. Ramai yang sangka mungkin salah makan atau keracunan makanan. Maka, ubat tahan muntah dan loya menjadi pilihan ramai doktor. Ini pentingnya kita tahu gabungan gejala dan tanda sakit perut yang luar biasa.
  4. Hilang selera makan. Bila dah selalu muntah dan rasa loya, mana mungkin nak makan dengan berselerakan? Jadi, kalau kita sakit perut lebih dari 3 hari, selera makan pun hilang, eloklah segera ke klinik atau hospital berdekatan untuk pemeriksaan rapi. Isteri saya memang hilang selera makan dan memang kena telan juga makanan berupa bubur untuk membekalkan tenaga, tapi berat badan memang susut hampir 2 kilo.
  5. Cirit-birit. Ini antara gejala awal berlaku radang appendik. Ianya tidaklah lama sebab perut kita tidak terlalu padat dengan makanan. Maka, air besar juga kelihatan sedikit luar biasa. Penting untuk tahu, mana yang biasa dan luar biasa!
  6. Sembelit. Ada sesetengah pesakit appendik rasa susah nak buang air besar (tapi tidak pada isteri saya).
  7. Sukar kentut. Ini antara tanda/gejala penting sakit perut atau radang appendik. Memang amat susah untuk buang angin bila seseorang tu appendiknya sudah bengkak. Jadi, jangan marah kalau insan tersayang anda kentut. Itu tandanya dia sihat!
  8. Bengkak pada abdomen/perut. Memang tak berapa nampak sebenarnya, tapi kalau betul-betul appendik kita bengkak (di dalam perut), memang akan boleh dilihat jika kita berbaring. Akan nampak sedikit bengkakan di sekitar bawah perut kanan. Biasanya kalau ditekan, memang terasa sakit dan tak selesa.
  9. Demam. Ini soalan nombor 1 yang doktor akan tanya dan biasanya kita yang sakit perut tak demampun (berlaku pada isteri saya). Jadi, kalau ada rasa badan panas sedikit (lebih 37 degree), pastikan kita maklumkan pada doktor.
  10. Kedudukan lutut. Bagi pesakit ini, bila ditarik kedua lutut ke arah dada, rasa sakit perut tu akan berkurang dan lebih selesa.



Apa nak buat kalau ada tanda dan gejala sakit perut seperti di atas?


  1. Bertenang. Jangan panik. Periksa suhu badan dan kekerapan sakit perut anda. Catatkan bacaan dan selang masa sakit perut. Minta tolong ahli keluarga anda yer.
  2. Terus ke klinik atau hospital. Ceritakan segala-galanya kepada doktor bertugas. Contohnya berapa lama dah sakit, berak ok atau tak, air kencing warna apa. Kadang-kadang doktor tak akan bertanya kepada pesakit. Maka, bertanyalah dan berceritalah kepada mereka!
  3. Kalau doktor kata semuanya ok? Kalau anda sudah acap kali berulang ke klinik @ hospital yang sama, apa kata anda cuba ke klinik lain dan cuba jalani ujian yang lebih lanjut. Ujian apa yang sesuai untuk kita tahu yang kita bukan radang appendik?


Ujian apa yang perlu dijalani untuk penyakit appendik?

  1. Ujian ultrasound dapat menjelaskan kalau ada bengkak di bahagian bawah perut kanan. Kos ujian ultrasound sekitar RM90 (hospital swasta).
  2. Ujian darah yang lengkap akan memberikan petunjuk kepada serangan bakteria/virus dalam sistem pertahanan badan kita. Biasanya, bacaan sel darah putih dalam darah menunjukkan bacaan yang tinggi.
  3. Ujian air kencing juga diperlukan untuk mengesan kehadiran bakteria dalam urin kita. Kos ujian darah dan air kencing sekitar RM80 dan mengambil masa selama lebih kurang 2 jam untuk mendapat keputusannya (hospital swasta).



Inilah senarai 10 gejala radang appendik/sakit perut. Jangan terkejut jika kanak-kanak seawal 3 tahun juga boleh mendapat sakit perut appendik ini. Kita yang dewasa apatah lagi. Jika appendik membengkak dan bernanah, ia memang di tahap yang serius sehingga ada kes yang membawa kepada kematian.
Sentiasalah bertanya dan awasi kesihatan diri sendiri, isteri dan anak-anak kita supaya langkah
pencegahan sakit perut mahupun radang appendik ini dapat dicegah lebih awal.

Perhatian: Kalau perlu, minta doktor lakukan ujian darah, ultrasound dan sebagainya sebab sudah banyak cerita, ramai yang ingat hanya sakit perut biasa tapi tersedar ianya radang appendik bila sudah pecah bengkaknya.


Sumber & rujukan :[ 1 ][ 2 ]

Isnin, 24 Disember 2012

Amalan Apabila Bayi Yang Baru Lahir

1. Mengazankan dan mengiqomahkan ke telinga anak.

Azan di telinga kanannya. Iqomah di telinga kirinya. Dalilnya ialah hadis Nabi s.a.w.: Dari Abu Rafi’, katanya: Aku melihat Rasulullah s.a.w. mengumandangkan azan di telinga al-Hasan bin Ali ketika ibunya (Fatimah) melahirkannya. (HR Abu Daud & At-Tarmizi).


Dari al-Hasan bin Ali dari Rasulullah s.a.w., baginda bersabda: Barangsiapa yang anaknya baru dilahirkan, kemudian dia mengumandangkan azan ke telinga kanannya dan iqamat di telinga kirinya, maka anak yang baru lahir itu tidak akan terkena bahaya `ummu shibyan’. `Ummu shibyan’ ialah angin yang dihembuskan kepada anak, jadi anak itu takut kepadanya. Ada juga yang berkata bahawa ia adalah `qarinah’, iaitu jin.


Mengapa azan? Adalah wajar anak ini diazan dan diiqamatkan agar kalimah pertama yang didengarnya dan tembus ke gegendang telinganya adalah kalimah seruan Yang Maha Agung. Kalimah yang mengandungi persaksian (syahadah) terhadap keesaan Allah dan persaksian terhadap kerasulan Muhamad bin Abdullah s.a.w. Anak yang baru menghirup udara dunia ini telah diajarkan dengan aqidah dan syariat Islam, sebagaimana seseorang yang akan mati diajarkan dengan kalimah tauhid `La ilaha illallah’. Agar pengaruh azan ini dapat meresap ke dalam diri anak ini.


Azan ini ialah untuk mengusir syaitan yang memang menanti-nanti kelahiran bayi ini. Azan dikumandangkan ke telinga bayi agar seruan dakwah kepada Allah dan agamanya dapat mendahului seruan jahat syaitan.


Azan dan iqomah yang diperdengarkan akan dirakam oleh bayi berkenaan yang menjadi sebahagian dari pendidikan tauhid, syariat dan akhlak.


2. Tahnik iaitu menggosok langit-langit bayi dengan kurma.


Caranya: Kurma yang dikunyah diletakkan di atas jari, kemudian memasukkan jari berkenaan ke dalam mulut bayi. Gerak-geraknya ke kanan dan ke kiri dengan lembut hingga rata.


Jika sukar untuk memperoleh kurma, boleh diganti dengan manisan lain.


Dan yang lebih utama, `tahnik’ ini hendaklah dilakukan oleh seseorang yang mempunyai sifat taqwa dan soleh. Ini adalah sebagai suatu penghormatan dan harapan agar anak ini juga akan menjadi seorang yang taqwa dan soleh.


Hadis Rasulullah s.a.w. dari Abu Burdah, dari Abu Musa r.a., katanya: Aku telah dikurniakan seorang anak. Lalu aku membawanya kepada Nabi s.a.w. dan baginda menamakannya dengan Ibrahim, men`tahnik’nya dengan kurma serta mendoakannya dengan keberkatan. Kemudia baginda s.a.w. menyerahkannya kembali kepadaku. (HR Bukhari & Muslim)


3. Cukur semua rambut dikepala anak pada hari ketujuh kelahirannya. Kemudian bersedekah kepada orang-orang fakir dengan nilai perak seberat timbangan rambutnya itu.


Terdapat beberapa hadis yang menjelaskan perkara ini, antaranya ialah: Dari Ja’far bin Muhamad dari ayahnya, dia berkata: Fatimah r.a. telah menimbang rambut kepala Hasan, Husin, Zainab dan Ummu Kalsom. Lalu dia sedekahkan perak seberat timbangan rambut berkenaan. (HR Imam Malik)


Yahya bin Bakir meriwayatkan dari Anas bin Malik r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. telah menyuruh agar dicukur kepala al-Hasan dan al-Husin pada hari ketujuh dari kelahiran mereka. Lalu dicukur kepala mereka, dan baginda menyedekahkan perak seberat timbangan rambut berkenaan.


4. Memberi nama yang baik.


Dari Abu Darda’ r.a., bersabda Rasulullah s.a.w.: Sesungguhnya pada hari kiamat nanti kamu akan dipanggil dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu. Oleh itu, berilah nama yang baik untuk kamu. (HR Abu Daud)


Waktu memberi nama: Berdasarkan hadis-hadis Rasulullah s.a.w., ada yang menunjukkan pada hari pertama kelahirannya. Ini berdasarkan hadis riwayat Muslim dari Sulaiman bin al-Mughirah dari Thabit dari Anas r.a., katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: Malam tadi telah lahir seorang anakku. Kemudian aku menamakannya dengan Ibrahim.


Ada juga hadis yang menunjukan pada hari ketujuh berdasarkan riwayat Samirah, katanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Setiap anak itu digadaikan dengan aqiqahnya. Disembelih untuknya pada hari ketujuhnya, diberi nama dan dicukur kepalanya. (HR Ashabus Sunan)


Dapat disimpulkan dari hadis-hadis berkenaan bahawa Islam memberi kelonggaran terhadap tempoh pemberian nama anak. Boleh pada hari pertama, boleh dilewatkan pada hari ketiga, dan boleh ada hari ketujuh.


5. Beraqiqah atau sembelih akikah.


Hadis Rasulullah s.a.w.: Samirah, katanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Setiap anak itu digadaikan dengan aqiqahnya. Disembelih untuknya pada hari ketujuhnya, diberi nama dan dicukur kepalanya. (HR Ashabus Sunan)


Berdasarkan hadis di atas dan hadis-hadis lain bahawa aqiqah dilakukan pada hari ketujuh kelahiran bayi. Namun begitu berdasarkan pendapat imam Malik bahawa penentuan hari ketujuh seperti yang dilihat pada zahir hadis hanyalah berbentuk anjuran sahaja.


6. Memberi ucap selamat dengan mendoakan kesejahteraan anak dan ibubapanya, serta turut sama bergembira.


Firman Allah Taala: Kemudian Malaikat (Jibril) memanggil Zakaria, sedang dia sedang berdiri sembahyang di mihrab (katanya), "Sesungguhnya Allah menggembirakan kamu dengan kelahiran (seorang puteramu) Yahya.. (3:39)


Ibnu Qaiyim al-Jauziyah menyebutkan di dalam Tuhfatul Maudud, dari Abu Bakar al-Munzir, bahwa dia berkata: Telah meriwayatkan kepada kami dari al-Hasan al-Basri bahawa seorang lelaki telah datang kepadanya, dan di sisinya ada seorang lelaki yang baru dianugerahi seorang anak kecil. Lelaki itu berkata kepada orang yang mempunyai anak itu: "Selamat bagimu atas kelahiran seorang penunggang kuda." Hasan al-Basri berkata kepada lelaki itu: "Apakah kamu tahu, apakah dia seorang penunggang kuda atau penunggang keldai?" Lelaki itu bertanya: "Jadi bagaimana cara kami mengucapkannya?" Hasan al-Basri menjawab: "Katakanlah, semoga kamu diberkati di dalam apa yang diberikan kepadamu. Semoga kamu bersyukur kepada yang memberi. Semoga kamu diberi rezeki dengan kebaikannya, dan semoga dia mencapai masa balighnya."


Begitulah secara asasnya beberapa sunnah menyambut kelahiran bayi. Sunnah-sunnah ini masih belum terasa janggal untuk diamalkan kerana ramai yang beramal dengannya. Oleh itu, kita juga perlu sama-sama beramal dengannya, semoga ia menjadi sebahagian dari tahap pendidikan ke arah mewujudkan genarasi muslim yang berakhlak mulia serta bertaqwa kepada Tuhannya.


Ahad, 23 Disember 2012

11 Perang Terpendek Dalam Sejarah Dunia



Perang! bila sebut pasal perang ramai yang tidak menyukainya, ini kerana perang amat meninggalkan kesan yang mendalam terhadap orang-orang yang terlibat dan tampat – tempat kejadian yang musnah akibat peperangan selain ramai yang menjadi mangsa peperangan. Secara umumnya perang akan mengambil masa yang panjang dan berterusan. Tapi tahukan anda, terdapat peperangan yang singkat? ok, di bawah ni akan di tunjukkan antara peperangan yang paling singkat sejak tahun 1800.
Ini tidak termasuk perang yang berakhir pada ceasefire, dari revolusi atau perang menuntut kemerdekaan atau Dunia Pertama dan Dunia Kedua. Antaranya ~

1. Anglo-Zanzibar War


Tempoh: 45 minit
Tahun: 1896
Antara: British Empire vs Zanzibar
Keputusan: British menang

2.Perang Badar

Tempoh: Dikatakan hanya 2 jam
Tahun: 17 Ramadan tahun kedua Hijrah
Keputusan: Umat Islam menang

3. 6 Day War

Tempoh: 6 hari
Tahun: 1967
Antara: Israel vs Egypt, Syria, Jordan, Iraq
Keputusan: Israel menang


4. India-Pakistan



Tempoh: 13 hari
Tahun: 1971
Antara: India vs Pakistan
Keputusan: Bangladesh menjadi negara merdeka



5. Serbia – Bulgaria

Tempoh: 14 hari
Tahun: 1885
Antara: Kerajaan Serbia vs Kerajaan Bulgaria
Keputusan: Bulgaria menang



6. Armenia – Georgia

Tempoh: 24 hari
Tahun: 1918
Antara: Georgia vs Armenia
Keputusan: Bersama pentadbiran daerah yang dipertikaikan



7. Sino-Vietnam

Tempoh: 27 hari
Tahun: 1979
Antara: Cina vs vietnam
Keputusan: Kedua belah pihak mendakwa menang



8. Yunani-Turki

Tempoh: 30 hari
Tahun: 1897
Antara: Yunani vs Kesultanan Utsmaniyah
Keputusan: Yunani kalah


9. Balkan kedua

Tempoh: 32 hari
Tahun: 1913
Antara: Bulgaria vs Yunani, Serbia, Montenegro, Rumania, Kesultanan Utsmaniyah
Keputusan: Bulgaria kalah



10. Polandia-Lituania

Tempoh: 37 hari
Tahun: 1920
Antara: Republik Polandia vs Lithuania
Keputusan: polandia menang



11. Falklands War

Tempoh: 42 hari
Tahun: 1982
Antara: Argentina vs United Kingdom
Keputusan: British menang


Sumber :http://www.nizarazu.com/10-perang-te...sejarah-dunia/

Sabtu, 22 Disember 2012

Jumaat, 21 Disember 2012

Khamis, 20 Disember 2012

Rabu, 19 Disember 2012

Gambaran Hari Qiamat

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.


✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 orang malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 orang malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 orang malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.


Rujukan: Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al- Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW: ❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞ Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :
① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain.

JIWANG.ORG

Selasa, 18 Disember 2012

HUKUM TONTON BLUE FILEM DENGAN ISTERI?




ASSALAMUALAIKUM ustaz, saya nak bertanya mengenai mengajak isteri menonton filem lucah untuk tujuan mempelajari tentang cara-cara melakukan seks. Ini kerana isteri saya tidak begitu pandai melakukan seks dan untuk meransangkan nafsunya dulu sebelum melakukan hubungan kelamin. Apa pendapat ustaz?

 
JAWAPAN :
Wa’alaikumussalam, Hukumnya haram secara sepakat ulama walaupun niatnya baik. Ia diharamkan kerana;

Pertama : Islam mengharamkan melihat aurat orang lain, terutamanya bahagian sulit. Nabi SAW bersabda, Ertinya;

“Janganlah seorang lelaki melihat aurat lelaki yang lain, dan janganlah wanita melihat aurat wanita yang lain”

Sudah tentu apabila melihat filem tersebut, akan dilihat aurat si pelakon tadi malah dalam keadaan yang tidak diizinkan oleh Islam pula.

Kedua: Islam juga tidak menggalakkan si suami melihat kemaluan isteri dan begitu juga sebaliknya, sebagaimana disiplin seks Islam yang dinyatakan oleh Sayyidatina Aisyah r.a berkenaan hubungannya dengan baginda SAW. Jika demikian hukumnya, maka sudah tentu melihat kemaluan selain pasangan yang halal di dalam filem lucah lebih lagi ditegah oleh Islam. (hadith berkaitan hal ini tidak sahih, jadi harus melihat kemaluan pasangan kita)

Ketiga : Terdapat cara lain untuk mempelajarinya, iaitu dengan membeli buku panduan seks dalam Islam yang melakarkan gambar-gambar lukisan sahaja.

Keempat : Filem-filem ini sudah tentu dilakonkan oleh orang bukan Islam serta sudah tentu menjalani hubungan seksual tidak menurut displin Islam dalam hubungan seks. Termasuklah melakukan seks secara yang diharamkan oleh Islam. Justeru, meniru teknik yang diharamkan sudah tentu diharamkan juga.

Kelima : Dibimbangi si suami atau isteri akan terbayangkan pasangan pelakon di dalam filem lucah tersebut. Maka ia jatuh ke dalam perkara haram yang lain pula. Kesimpulannya, diharamkan menggunakan filem lucah samada untuk menaikkan syahwat suami isteri mahupun sebagai pengajian

Ahad, 16 Disember 2012

Kiwi mampu cegah penyakit nyanyuk


Walaupun mungkin ramai yang tidak menggemari buah kiwi kerana rasanya yang agak masam, namun tahniah kepada mereka yang sememangnya menggemari buah kiwi.

Buah Kiwi bukan sahaja sedap (bagi mereka yang menggemari) malahan mempunyai pelbagai khasiat tersembunyi khasnya kepada mereka yang menghidap penyakit Parkinson dan Alzheimer.

Buah kiwi atau dalam bahasa saintifiknya ialah Actinidia Deliciosa merupakan buah yang kaya dengan vitamin dan dapat membantu mendapatkan tubuh yang sihat.

Vitamin C
Vitamin C merupakan agen anti oksida yang dapat melindungimu dari terdedah kepada ancaman radikal penyakit , seperti barah dan sakit jantung. Selain itu, khasiat yang terdapat di dalam buah kiwi ialah dapat mencegah daripada penya kit Parkinson dan Alzheimer.

Mata sihat
Bukan sahaja lobak merah yang bermanfaat untuk kesihatan mata. Buah kiwi juga dapat membantumu mendapatkan mata yang sihat kerana ia mengandungi Lutein dan Vitamin A. Lutein dapat membantu mata dalam penyerapan cahaya biru yang merosakkan mata, dan dapat mencegah degenerasi makula iaitu penyakit yang boleh menyebabkan kebutaan kepada golongan dewasa dan mereka yang berumur 55 tahun ke atas.

Penghadaman protein
Buah kiwi dapat membantu dalam penghadaman protein tubuhmu. Kamu perlu tahu bahawa penghadaman protein yang tidak baik boleh menyebabkan pengeluaran toksin dalam badan dan boleh menyebabkan masalah seperti pertambahan berat badan, masalah badan berbau, dan juga nafas berbau.

Sabtu, 15 Disember 2012

Tips Sihat Rasululllah S.A.W

Rasulullah SAW bersabda:
"Mu'min yang kuat adalah lebih baik dan lebih dicintai Allah SWT daripada mu'min yang lemah ... ... "(HR Muslim)

Bagaimana agar senantiasa sihat seperti Rasulullah SAW? Ikuti resepi berikut :

SELALU BANGUN SEBELUM SHUBUH

Rasulullah SAW selalu mengajak ummatnya untuk bangun sebelum subuh, melaksanakan solat sunat dan solat Fardhu, solat subuh berjamaah. Hal ini memberi hikmah yg mendalam antara lain :
- Berlimpah pahala dari Allah SWT
- Kesegaran udara subuh yg bagus utk kesihatan/ terapi penyakit TB
- Memperkuat fikiran dan menyihatkan perasaan

AKTIF MENJAGA KEBERSIHAN


Rasulullah SAW selalu sentiasa rapi & bersih, tiap hari khamis atau Jumaat beliau mencuci rambut2 halus di pipi, selalu memotong kuku, bersisir dan berminyak wangi.
"Mandi pada hari Jumaát adalah wajib bagi tiap-tiap orang dewasa. Demikian pula menggosok gigi dan memakai harum-haruman"(HR Muslim)

TIDAK PERNAH BANYAK MAKAN

Sabda Rasulullah SAW :
"Kami adalah sebuah kaum yang tidak makan sebelum lapar dan bila kami makan tidak terlalu banyak ( tidak sampai kekenyangan)"(Muttafaq Alaih)

Dalam tubuh manusia ada 3 ruang untuk 3 benda : Sepertiga untuk udara, sepertiga untuk air dan sepertiga lainnya untuk makanan. Bahkan ada satu tarbiyyah khusus bagi umat Islam dg adanya Puasa Ramadhan untuk menyeimbangkan kesihatan .

GEMAR BERJALAN KAKI
Rasulullah SAW selalu berjalan kaki ke Masjid, Pasar, medan jihad, mengunjungi rumah sahabat, dan sebagainya.
Dengan berjalan kaki, keringat akan mengalir, pori2 terbuka dan peredaran darah akan berjalan lancar. Ini penting untuk mencegah penyakit jantung

TIDAK PEMARAH
Nasihat Rasulullah SAW : "Jangan Marah" diulangi sampai 3 kali. Ini menunujukkan hakikat kesihatan dan kekuatan Muslim bukanlah terletak pada jasadiyah belaka, tetapi lebih jauh iaitu dilandasi oleh kebersihan dan kesihatan jiwa.
Ada terapi yang tepat untuk menahan marah :
- Mengubah posisi ketika marah, bila berdiri maka duduk, dan bila duduk maka berbaring
- Membaca Ta 'awwudz, kerana marah itu dari Syaitan
- Segeralah berwudhu
- Solat 2 Rakaat untuk meraih ketenangan dan menghilangkan kegundahan hati

OPTIMIS DAN TIDAK PUTUS ASA
Sikap optimis akan memberikan dampak psikologis yang mendalam bagi kelapangan jiwa sehingga tetap sabar, istiqamah dan bekerja keras, serta tawakal kepada Allah SWT

TAK PERNAH IRI HATI
Untuk menjaga stabiliti hati & kesihatan jiwa, mentaliti maka menjauhi iri hati merupakan tindakan preventif yang sangat tepat.

Kredit: istimewa2u.blogspot.com

Jumaat, 14 Disember 2012

Assayahid Imam Hassan Al-Banna

1.Bangunlah sembahyang apabila saudara mendengar azan walau bagaimana keadaan sekalipun
*Wahai kawanku,Segeralah tunaikan solat di awal waktu dikala mendengar azan.Usahakanlah semampu terdaya.Ini membuktikan kesungguhan anda.Di situ ada sumber kejayaan,di situ ada sumber pertolongan,di situ ada sumber taufiq.Perhatikanlah banyak perintah Al-Quran....dimulakan dengan menyebut solat di awalnya.Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat...juga di medan perang.Walaupun...disaat genting dan cemas.

2.Bacalah Al-Quran atau tatapilah buku-buku atau pergilah mendengar perkara yang baik-baik ataupun amalkanlah zikrullah dan jangan sama sekali saudara menggunakan masa untuk perkara yang tidak berfaedah
*Wahai kawanku,Bacalah Al-Quran dan cuba memerhati mesejnya.Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit.Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan .Sesungguhnya Al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu,sumber hidayah kepada anda dan saya.Bacalah Al-Quran,kelak ia memberi syafaat.Sentiasalah membaca,menghafal,dan...cuba hayati mesej arahannya.Selalu berzikir dan terus berzikir!!!Disini ada ketenteraman,di sini ada kedamaian,di sini ada kesalaman.Jadilah hamba yang sejahtera.

3.Berusahalah untuk bertutur di dalam BAHASA ARAB YANG BETUL kerana ianya merupakan salah satu daripada syiar ISLAM.
*Wahai kawanku,Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa Al-Quran.Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan.Sebenarnya anda telah lama bermula.Iaitu sejak anda solat setiap hari.Sebut dulu walaupun tak faham.Antara malapetaka pertama menimpa umat kita....ialah kecuaian menguasai bahasa Agamanya.Juga mengutamakan bahasa pasar.Ayuh!!!Apa tunggu lagi???Bukalah ruang walaupun seminit!!!

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran kosong tidak akan memberi apa-apa faedah
*Wahai kawanku,Usahlah bertarung idea tanpa adabnya!!!Berdebatlah jika kiranya membuahkan kebaikan.Awasilah pertengkaran kerana di sana ada unsur lain membisikkan.Syaitan namanya!!!

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang dan tenteram
*Wahai kawanku,Senyumlah selalu tetapi bersederhanalah dalam ketawa!!!Rasulullah adalah yang paling banyak senyum.Beliau ketawa kena pada tempatnya.Tapi berpada-pada saja,wahai kawan!Plato juga berharap agar pementasan hiburan...yang tidak bermutu,terlalu banyak ketawa ****h,hanyalah di tonton oleh golongan abdi dan orang upahan asing!Begitu juga Aristotle berpendapat,supay golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan,supaya tidak menular keburukan dalam diri!

6.Janganlah banyak bergurau kerana para pejuang tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh
*Wahai kawanku,Seriuslah selalu dn berguraulah berpatutan.Tanpa serius hilanglah kesungguhan!!!Tanpa bergurau,tawarlah kehidupan.Kata seorang penyair:Berikan kerehatan pada jiwamu yang sibuk dengan berfikir,ubati dengan bergurau,Tapi,kalau mengubatinya dengan bergurau mestilah dalam batas.Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.

7.Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang diperlukan oleh pendengar kerana ianya sia-sia malah menyakiti hati orang
*Wahai kawanku,kawallah nada suaramu setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu.Janganlah jadi seperti orang ****h.Bahkan menyakit hati orang lain pula!!!Luqman al-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya.Itulah katanya suara keldai!!!Surah Al-Isra' memberi tips kepada kita...Jangan keraskan suaramu dalam solat,tapi jangan pula merendahkannya.Carilah jalan di tengah antara keduanya.

8.Jauhilah daripada mengumpat peribadi orang dan mengecam pertubuhan-pertubuhan dan janganlah berkata-kata melainkan yang memberikan kebaikan
*Wahai kawanku,Usahlah umpat mengumpat.Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain.Bercakaplah jika ada unsur kebajikan.Ayuh!!!Hindarilah...mengumpat!Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah lain!!Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama.Sukakah anda memakan daging,pasti anda suka!Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang telah mati??Sekali-kali tidak!!Begitulah dosa-dosa orang yang mengumpat.Bertaubatlah jika anda mengumpat,tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu bersama!!!Boleh mengumpat...apabila ada tujuan syari'e:
#Untuk menuntut keadilan apabila di zalimi
#Untuk menghapuskan kemungkaran
#Kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan
#Kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

9.Berkenal-kenalan dengan saudara Muslim yang saudara bertemu dengannya sekalipun ia tidak meminta untuk berkenalan kerana asas gerakan dakwah kita adalah berkenalan dan berkasih sayang
*Wahai kawan,Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia sekalipun mereka tidak diminta berbuat demekian...Salam kasih sayang adalah untuk semua,Salam kemesraan adalah untuk sejagat.Hulurkanlah,hulurkanlah salam perkenalan....!Lihatlah pensyariatan ibadah haji.Pelbagai bangsa datang berkunjung!!!Pelbagai darjat datang berkunjung!!Sama-sama menjunjung obor suci ,tidak mengenali tapi tak sepi.

10.Kewajipan kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada.Oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri maka ringkaskanlah pelaksanaannya.
*Wahai kawanku,Maksimumkanlah faedah waktu anda dan tolonglah orang lain supaya memanfaatkan masa.Hadkan masa penuaiannya.Biasakan hidup berjadual.Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda!Bersegeralah,kerana...Sabda Nabi Sallallahu'alaihiwasallam bermaksud:"Bertindak segeralah melakukan amal...."(diulang 7 kali)Sayanglah masa saudaramu!!Hormatilah waktu mereka!!Usahlah berbicara meleret-leret...tanpa haluan dan nokhtahnya...

Khamis, 13 Disember 2012

HOTEL LIMA BINTANG


SEPASANG suami isteri dalam perjalanan ke bandar dan kerana jaraknya yang jauh, mereka singgah untuk menginap di sebuah hotel sebelum meneruskan perjalanan pada keesokan paginya.
Akhirnya mereka bertemu dengan sebuah Hotel yang cukup bagus walaupun tidak berbintang dan bermalam. Keesokan paginya ketika mahu mendaftar keluar hotel, mereka dikenakan bayaran RM 200.
"Hah? Ini kadar hotel 5 bintang. Awak tak salah kira ke?" tanya si suami terkejut.
Dia meminta dipanggilkan pengurus hotel dan membantah harga yang terlalu mahal.
Setelah mendengar dengan penuh perhatian, pengurus berkata, "Hotel ABCD ini dilengkapi dengan kolam renang taraf antarabangsa, ruang persidangan dan berbagai hiburan semuanya bertaraf antarabangsa."
"Tapi kami tidak langsung menggunakan kemudahan tersebut," kata si suami berkeras.
"Salah Encik sendiri. kemudahan itu disediakan untuk dimanfaatkan," kata si pengurus tidak mau kalah.
Setelah termenung sejenak si suami membuka dompetnya, mengeluarkan wang RM 50 dan mengulurkannya kepada pengurus tersebut.
"Ini baru RM 50.00?" tanya pengurus.
"Baki RM 150.00 lagi tu saya dah bayar iaitu saya relakan Encik tidur dengan isteri saya"
"Tapi saya tidak tidur dengan isteri Encik..."
"Salah Encik sendiri. Ia sudah tersedia semalaman, kenapa tidak dimanfaatkan..."

Rabu, 12 Disember 2012

Beza Pembonceng Motor Wanita



naik lah ex5

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...