1. Ustaz, saya ada satu persoalan
tentang mandi junub. Jika kita terlupa potong kuku sebelum mandi junub
dan selepas itu kita cuba cari kuku yang dipotong tadi untuk dibasuh.
Tapi tidak semua kuku yang dipotong dijumpai. Adakah Mandi junub kita
itu sah? Atau apa jadi dengan mandi junub kita jika kuku yang dipotong
itu tidak dibasuh. Saya harap ustaz dapat memberi jawapan kepada
persoalan yang saya ajukan ini, semoga kemuskilan saya terjawab.
2. Ustaz. Apa hukum potong kuku waktu dalam keadaan uzur syar’ie.?
Jawapan:
Terdapat ulamak memakruhkan kita
memotong kuku, mencukur/menggunting bulu dan rambut, membuang darah
(berbekam) dan seumpamanya semasa sedang berjunub dan semasa haid dan
nifas. Mereka ialah Imam al-Ghazali dan Abu al-Faraj as-Syirazi (seorang
ulamak dari mazhab Hanbali). Berkata Imam al-Ghazali dalam kitabnya
Ihya’ Ulumiddin; “Tidak sepatutnya seseorang mencukur rambut, memotong
kuku, mencukur bulu kemaluannya serta membuang sesuatu dari badannya
pada ketika ia sedang berjunub kerana seluruh juzuk pada badannya akan
dikembalikan kepadanya di akhirat kelak, lalu ia akan kembali
berjunub.[1] Dikatakan bahawa; setiap bulu (yang dicukurnya ketika
berjunub itu) akan menuntut dari tuannya dengan sebab junub yang ada
padanya (kerana dicukur ketika sedang berjunub)” (Dinaqalkan dari kitab
al-Iqna’, jil. 1, hlm. 91).
Mereka berdalilkan hadis yang dikatakan dari Rasulullah s.a.w. yang berbunyi;
لا يقلمن أحد ظفراً ، ولا يقص شعراً ، إلا وَهوَ طاهر
“Janganlah sesiapa memotong kukunya dan menggunting rambut kecuali ketika ia suci” (Riwayat al-Ismaili dari Saidina ‘Ali r.a.)
“Janganlah sesiapa memotong kukunya dan menggunting rambut kecuali ketika ia suci” (Riwayat al-Ismaili dari Saidina ‘Ali r.a.)
Namun jumhur ulamak tidak bersetuju
dengan pandangan tersebut. Menurut mereka; tidak ada dalil dari Nabi
s.a.w. yang menegah orang berjunub atau wanita yang sedang haid atau
nifas dari melakukan perkara-perkara yang disebut tadi. Adapun hadis di
atas, ia adalah munkar dan maudhu’ (yakni palsu), tidak harus
sekali-kali dijadikan hujjah (lihat; Syarah Soheh al-Bukhari, oleh; Imam
Ibnu Rajab).Berkata Imam ‘Atha’ (seorang Tabi’in terkenal); “Harus
orang yang berjunub untuk berbekam, memotong kuku dan mencukur rambut
sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu”[2] (Riwayat Imam
al-Bukhari). Imam Ahmad tatkala ditanya berkenaan hukum orang berjunub
yang berbekam (yakni mengeluarkan darah dari kulitnya), mencukur rambut,
memotong kuku dan mewarnai rambut atau janggutnya, ia menjawab; “Tidak
mengapa (yakni harus)”.
Syeikh Atiyah Saqar dalam fatwanya juga
menegaskan; pendapat Imam al-Ghazali itu tidak ada sebarang dalil untuk
menyokongnya. Syeikh ‘Atiyah kemudiannya menaqalkan ulasan Imam Ibnu
Taimiyyah yang berkata; aku tidak mengetahui ada sebarang dalil yang
memakruhkan membuang rambut dan kuku oleh orang berjunub. Malah Nabi
s.a.w. ada bersabda kepada orang kafir yang baru masuk Islam;
ألق عنك شعر الكفر ثم اختتن
“Buangkanlah darimu rambut/bulu kekufuran (yakni rambut/bulu yang tumbuh semasa kamu kafir), kemudian berkatanlah” (HR Imam Ahmad dan Abu Daud dari ‘Uthaim bin Kulaib r.a. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no; 1580).
“Buangkanlah darimu rambut/bulu kekufuran (yakni rambut/bulu yang tumbuh semasa kamu kafir), kemudian berkatanlah” (HR Imam Ahmad dan Abu Daud dari ‘Uthaim bin Kulaib r.a. Lihat; al-Jami’ as-Saghier, hadis no; 1580).
Di dalam hadis di atas Nabi s.a.w. hanya
menyuruh orang yang baru masuk Islam itu agar berkhatan dan membuang
rambut/bulu di badannya. Tidak ada arahan dari baginda supaya ia
melakukannya selepas mandi, menunjukkan bahawa membuang rambut/bulu dan
berkhitan itu harus dilakukan sama ada sebelum mandi atau selepas mandi.
Wallahu a’lam.
Rujukan;
1. al-Fatawa; Min Ahsanil-Kalam, Syeikh Atiyah Saqar, 1/438.
2. al-Iqna’, Imam as-Syabini, 1/91.
3. Fathul-Bari (Syarah Soheh al-Bukhari), Imam Ibnu Rajab al-Hanbali, bab al-Junub Yakhruju Wa Yamsyi Fi as-Suq Wa Ghairihi.
2. al-Iqna’, Imam as-Syabini, 1/91.
3. Fathul-Bari (Syarah Soheh al-Bukhari), Imam Ibnu Rajab al-Hanbali, bab al-Junub Yakhruju Wa Yamsyi Fi as-Suq Wa Ghairihi.
Nota Kaki;
[1] Kembali berjunub kerana bulu, kuku dan rambut yang dibuangnya sebelum mandi itu masih berhadas.
[2] Terdapat hadis di mana seorang yang berjunub jika hendak tidur (sebelum mandi wajib), hendak menikmati makanan dan minuman atau hendak kembali bersetubuh dengan isterinya, ia disunatkan mengambil wudhuk terlebih dahulu. Jadi adalah makruh ia melakukan perkara-perkara tersebut tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu. Namun bagi perbuatan mencukur rambut/bulu, memtong kuku dan sebagainya tadi, tidak ada sebarang hadis menyarankan supaya mengambil wudhuk terlebih dahulu sebelum melakukannya. Kerana itu Imam Atha’ menyatakan; harus melakukannya sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dulu.
[2] Terdapat hadis di mana seorang yang berjunub jika hendak tidur (sebelum mandi wajib), hendak menikmati makanan dan minuman atau hendak kembali bersetubuh dengan isterinya, ia disunatkan mengambil wudhuk terlebih dahulu. Jadi adalah makruh ia melakukan perkara-perkara tersebut tanpa mengambil wudhuk terlebih dahulu. Namun bagi perbuatan mencukur rambut/bulu, memtong kuku dan sebagainya tadi, tidak ada sebarang hadis menyarankan supaya mengambil wudhuk terlebih dahulu sebelum melakukannya. Kerana itu Imam Atha’ menyatakan; harus melakukannya sekalipun tanpa mengambil wudhuk terlebih dulu.