1. BREAK BERFUNGSI TETAPI PEDAL PERLU DITEKAN JAUH
Kebarangkalian:
- Cecair brek berada di paras rendah
- Air di dalam saluran paip brek
- Pad brek yang hampir habis
Pedal brek untuk kereta moden dibantu oleh brek booster yang mengambil tekanan vakum daripada enjin. Jadi jika anda terasa pedal brek anda menjadi keras, kebarangkalian:
- Masalah vakum Servo
- Brek rosak
- Saluran brek tersumbaT
Kebarangkalian:
- Pam utama rosak/bocor.
- Kebocoran pada saluran brek
- Kebocoran pada pam brek dram belakang
- Angin di dalam saluran paip brek
Kebarangkalian:
- Angin di dalam saluran paip brek
Kebarangkalian:
- Angkup brek (brake calliper) pada salah satu bahagian telah rosak atau tersangkut
6. PEDAL BREK BERGEGAR KETIKA MEMBREK
Kebarangkalian:
- Permukaan cakera brek tidak rata. Perlu di ‘skim’ semula (jika masih tebal) atau ditukar terus.
7. BREK BERBUNYI
Kebarangkalian:
- Pad brek sudah habis Pad brek sudah terlalu lama dan material sudah menjadi keras Menggunakan pad brek tiruan