Rabu, 30 November 2016

60 Fakta Tentang Emas

 1. Emas adalah wang, duit dan harta dari Zaman Manusia mula menemui emas.
zaman Rasullullah saw, nilai seekor kambing adalah 1 dinar, zaman kerajaan melayu melaka pun seekor kambing bersamaan 1 dinar, sekarang pun harga kambing tetap 1 dinar. Tgk la betapa kebalnya Dinar emas terhadap inflasi.

2. Emas adalah salah satu unsur kimia dengan simbol Au (Aurum)

3. Nombor atom untuk emas adalah 79

4. Emas telah dijadikan sebagai syiling, barang kemas, hiasan sejak zaman dahulu kala lagi apabila tamadun manusia mula pandai merekod

5. Emas diperolehi dari kerak bumi dalam bentuk butiran, urat batuan dan mendapan aluvial

6. Sifat fizikal emas adalah berkilat, lembut dan padat.

7. Emas adalah logam paling lembut di Muka Bumi
Terdapat sedikit keraguan untuk fakta ini, hasil perbincangan dengan yang lebih arif mengatakan logam yang paling lembut adalah CESIUM.

8. Emas adalah logam yang paling mudah ditempa di dunia

9. Emas berwarna kuning berkilau dan tidak teroksida walaupun didalam air (tidak berkarat)
Tidak hairanlah kalau emas boleh disimpan sehingga beribu tahun Tanpa hilang atau susut nilai. Tidak seperti logam lain yang tidak stabil dan mudah teroksida (berkarat).

10. Emas digunakan sebagai logam untuk matawang dan ia adalah simbol kemewahan dan simpanan kekayaan individu.

11. Emas dikaitkan dengan semua ideologi, agama dan simbol samada Islam, hindu ataupun aties.

12. Dikatakan sebanyak 161,000 ton (161juta kilogram) emas telah digali dari muka bumi.

13.Emas memainkan beberapa peranan penting dalam pembuatan komputer, alat komunikasi, kapal angkasa, enjin pesawat jet, kapal terbang, dan hasil pengeluaran yang lain.

14.Daya tahan terhadap pengoksidaan membolehkan emas digunakan secara berleluasa dalam pembuatan lapisan nipis elektroplat pada permukaan penyambung elektrik untuk memastikan penyambungan yang baik.

15. Seperti perak, emas boleh membentuk amalgam keras bersama raksa, dan ini kadang kala digunakan sebagai bahan pengisi gigi.

16. Emas adalah unsur paling pasif, stabil dan sangat kurang bertindak balas dengan unsur lain

17. Emas satu-satunya unsur yang tidak larut didalam Asid Nitric. Logam-logam lain seperti Silver (Si) dan logam lain bertindak balas dengan Asid Nitrik.

18. Asid Nitrik adalah larutan utama digunakan untuk menentukan ketulenan emas.

19. Pada tahun 2008, China telah memintas Afrika Selatan sebagai pengeluar terbesar emas didunia. Ini kali pertama berlaku sejak Afrika Selatan mula mengeluarkan emas pada tahun 1905.

20. Dalam sejarah manusia, 161,000 ton emas yang telah digali dapat mengisi hanya dapat mengisi 2 kolam saiz olimpik.

21. Satu gram emas boleh ditempa menjadi satu kerajang bersaiz satu meter panjang dan satu meter lebar atau 1 auns kepada 300 kaki² (3300meter persegi) ~(57m x 57m)

22. Emas tulen boleh ditempa sehalus mungkin sehingga menjadi hampir transparent

23. Emas boleh dijadikan aloi bersama logam-logam yang lain

24. Aloi yang dihasilkan dari emas boleh mengubah kekerasan, kekuatan, sifat kelogamman (metallugical), suhu lebur dan perubahan kaler sesuatu kualiti emas.

25. Emas digunakan didalam industri moden sebagai konduktor haba dan elektrik.

26. Memandangkan emas merupakan pemantul pancaran inframerah dan cahaya tampak yang baik, logam ini digunakan sebagai lapisan
pelindung pada satelit buatan manusia.

27. Emas tidak bertindakbalas dengan udara, kelembapan dan agen hakisan yang kuat.

28. Ion emas sentiasa mengalami proses penurunan dan mendapan yang terhasil adalah logam emas padu.

29. Emas tulen 24karat tidak mempunyai rasa dan bau.

30. Emas sangat tumpat, 1 meter padu emas adalah seberat 19,300kg.

31. Warna emas tulen adalah kuning metalic

32. Hanya Emas, Cesium dan tembaga adalah unsur logam yang tidak berwarna putih ataupun kelabu.

33. Emas mempunyai tindak balas berlainan bergantung kepada kesan relativistic yang berlaku pada satu atom pada orbital atomnya (79 – 2.8.18.18.32.1) (bayangkan satu tahi bintang yang mengelilingi bumi setiap masa)

34. Aloi emas berwarna merah rose boleh dihasilkan dengan campuran beberapa komposisi copper (tembaga) dan Silver (perak)

35. Emas hanya mempunyai 1 bentuk isotop sahaja dalam bentuk semulajadinya dan 18 radioisotop lain. Radioisotop Au-195 adalah
paling stabil dengan separuh hayat 186 hari.

36.Emas digunakan secara meluas di seluruh dunia sebagai tambatan matawang. Amaun emas yang disimpan bank negara sama jumlah dengan nilai wang kertas yang dicetak untuk digunakan dalam urusan seharian.

37. Jumlah emas didalam dunia adalah terhad dan pada hari ini, pengeluaran emas semakin berkurang.

38. Pada kurun ke-20, simpanan emas dunia dan pasaran urusniaganya semakin kecil dan kadar nilaiannya adalah tetap.

39. Ketika bermulanya perang dunia pertama, negara-negara yang terlibat dalam perang kembali menggunakan emas untuk membiayai kempen peperangan masing-masing.

40. selepas perang dunia kedua, emas digantikan dengan tukaran matawang kertas mengikut kaedah Bretton Woods.

41. Nilai standard emas dan nilai tukaran terus kepada nilai matawang telah dihentikan dan kini ia digantikan dengan nilai tukaran tetap.

42. Switzerland adalah negara terakhir yang menambat matawang mereka (sebanyak 40%) pada nilai emas selepas menganggotai Tabung Kewangan Dunia (IMF) pada tahun 1999

43 Walaupun emas adalah logam lengai, namun ia boleh menghasilkan pelbagai sebatian.Aurik klorida (AuCl3) dan asid kloraurik (HAuCl4) adalah sebatian emas yang paling umum. Badan manusia tidak dapat mennyerap sebatian emas yang kebiasaannya tidak begitu toksik. Namun dilaporkan lebih 50% pesakit artritis yang dirawat dengan drug yang mengandungi emas mengalami kerosakan hati dan ginjal.

44. Emas tulen adalah sangat lembut untuk digunakan seharian dan biasanya ia dialoikan dengan logam lain untuk menjadikan ia lebih keras.

45. Kandungan emas didalam aloi diukur menggunkan unit Karat (k)

46. Emas tulen diukur sebagai 24karat(k)

47. Syiling emas yang dikeluarkan sejak tahun 1526 sehingga 1930 adalah dalam bentuk emas 22karat (916).

48. Emas untuk pelaburan tidak memerlukan sifat mekanikal seperti keras, kuat untuk dipakai jadi ianya biasa dibentuk kepada emas 24karat.

49. Syiling emas yang dikeluarkan oleh negara tertentu seperti American Gold Eagle, Britisj Gold Sovereign dan South Africa Krugerran adalah dalam bentuk 22karat.

50. Emas paling tulen didunia dikeluarkan oleh Canada dalam bentuk Canadian Gold Maple Leaf dengan ketulenan 99.999% emas.

51. Takat lebur bagi emas ialah 1337.33 K (1064.18 °C, 1947.52 °F) dan takat didihnya 3129 K (2856 °C, 5173 °F)

52.Isotop emas Au-198, (Separuh hayat: 2.7 hari) digunakan dalam rawatan barah dan rawatan lain-lain penyakit.

53.Emas koloid (nanopartikel emas) ialah larutan berwarna berkeamatan tinggi yang kini sedang dikaji di dalam makmal-makmal untuk kegunaan perubatan dan biologi (kaji hayat). Ia juga merupakan bentuk yang sering digunakan dalam pengecatan emas pada seramik sebelum seramik dibakar.

54.Emas digunakan sebagai bahan penyalutan untuk membolehkan bahan biologi diperhatikan di bawah mikroskop elektron imbasan.

55. Warna yang terdapat pada emas adalah disebabkan oleh frekuensi plasmon emas yang terletak pada julat penglihatan, mengakibatkan warna merah dan kuning dipantulkan sementara warna biru diserap. Hanya koloid perak mempunyai interaksi yang sama terhadap cahaya, tetapi dalam frekuensi yang lebih pendek, sehingga menyebabkan warna koloid perak menjadi kuning.

56.Emas merupakan pengalir haba dan elektrik yang baik, dan tidak dipengaruhi oleh udara dan kebanyakan reagen. Secara kimianya, logam emas tidak boleh diubah oleh haba, kelembapan, dan kebanyakan agen menghakis dan oleh itu ia amat sesuai digunakan sebagai duit syiling dan barangan kemas.

57.Emas diasingkan daripada bijihnya menggunakan sianida, amalgam, dan peleburan. Penulenan logam biasanya dijalankan menggunakan elektrolisis.

58.Emas terdapat di dalam air laut pada kepekatan 0.1 to 2 mg/ton bergantung kepada kedudukan sampel. Walau bagaimanapun, sehingga kini iaitu tahun 2006 tidak terdapatnya apa-apa cara yang boleh memberi hasil keuntungan sekiranya emas diperolehi daripada air laut.

59.Tamadun Melayu Srivijaya & Majapahit menggunakan emas sebagai matawang untuk perdagangan maritim.

60.Nabi Sulaiman dan empayar agungnya menghiasi istana & kerajaannya dengan emas.

Selasa, 29 November 2016

6 Gambar Muzium Zakar Terbesar Dunia Di Iceland


penismuseum
Saiz bukanlah ukurannya, demikian slogan Muzium Patologi Iceland yang menyimpan koleksi terbanyak spesimen zakar pelbagai haiwan di dunia.

“Saya datang untuk memastikan bahawa muzium zakar ini benar-benar wujud di Reykjavik,” kata seorang pelancong Amerika,
 Jerry Anderson kepada AFP, sambil merenung spesimen zakar terbesar milik Paus Sperma di muzium itu.

Zakar sepanjang 1.70 meter dan berat 75 kilogram itu disimpan dalam cecair formaldehid di dalam bekas plexiglass besar di pintu masuk muzium.
Dalam beberapa lagi bilik besar di muzium itu juga terdapat zakar dan bahagian-bahagian zakar pelbagai bentuk dan saiz milik pelbagai jenis mamalia besar termasuk ikan paus, beruang, anjing laut, kucing dan juga tikus.

Tidak seperti suasana muzium lain di dunia yang tenang dan aman, rata-rata pengunjung Muzium Patologi ini akan tergelak kecil sambil melihat 286 spesimen biologi yang dipamerkan.

Ia turut menempatkan pelbagai artifak yang bertemakan kemaluan, antaranya dulang, tiang dan telefon. Sebahagian besar pengunjung adalah warga asing dan lebih daripada 60 peratus adalah wanita.
133773747 155161457 328976517 645230988 764215947
dsc03777

Isnin, 28 November 2016

Burung Kakak Tua yang Gatal

Ada seekor burung kakak tua yang sangat cerdik dan mempunyai pandangan mata yang sangat tajam sehingga boleh menembusi apa-apa halangan yang menutup matanya (Transparent le tu... )

Setiap pagi burung ini akan bertenggek di dalam sangkarnya yang tergantung di tingkap. Rumah tuan punye burung ni terletak di antara sekolah rendah dan kuaters guru Setiap pagi ada 3 orang cikgi melintas di hadapan rumah tuan punye burung ni dari sekolah ke kuaters guru, oleh itu hari-hari lah burung ni perhati 3 orang cikgi yang bertutup litup tuh ke hulu ke hilir... ke hulu, ke hilir.....

Setiap hari burung ni tengok cikgi-cikgi tu atas bawah, atas bawah.. Bila dia boring dia menyanyi -nyanyi... . tak pun, dia akan baca skrip cerita sembilu 2... lama-lama makin boring pulak... so dia ternampak le si cikgi-cikgi tu berderet jalan slow-slow nak pergi ke sekolah Burung ni pun kuyu-kuyukan mata dia... then tonyoh tonyoh sikit mata dia... dah tu dia kibas-kibas kan kepak dia... pas tu dia jerit kuat-kuat... .
"BELANG!! PUTIH!! BIRU!!!"

Cikgi-cikgi tadi sama-sama menoleh ke arah burung tu dan pandang ke depan semula. Mereka jalan cepat-cepat... Sampai di sekolah mereka cuma saling pandang memandang..... Keesokan harinya cikgi-cikgi tu pun macam biasa lalu depan burung tu lagi. Bila balik ke rumah kuaters guru, burung tu buat dek je... bila cikgi ni nak ke sekolah, burung tu jerit lagi...
"PUTIH!!! BUNGA-BUNGA!!! PINK!!!"

Cikgi-cikgi tu terkejut... dan berjalan cepat-cepat lagi...sampai di sekolah depa pun tanya sesama depa.....cikgi pertama bercakap "camna burung kakak tua tu tau warna sepender yang kita pakai?" Cikgi kedua menjawab "Tak tau pulak ... . ahli sihir ke apa ntah... .." . Cikgi ketiga mencelah "Alah..kebetulan je agaknyer... .. tak pe, kita tengok besok pulak camana... " Keesokan hari nya macam biasa... pagi-pagi cikgi-cikgi tu lalu depan rumah burung tu... . burung tengah bersenam memusing-musingkan kepaknya 360 darjah... ....."Iyah! iyah! lapan lapan lagi... satu... dua... " dan seterusnya. Bila cikgi ni nak ke sekolah, lalu lagi depan burung... . Burung pun tengok... . dia jerit lagi..
KELABU!! HIJAU!! PURPLE!!"

Cikgi-cikgi berlari-lari anak tanpa menoleh ke kiri dan ke kanan. Setiba di sekolah guru mereka berbicara lagi... Cikgi pertama "Memang betul apa yang burung tu cakap... . heh, apa nak buat hah?". Cikgi kedua "Kita mesti buat something untuk uji burung tu... ".Cikgi ketiga... ."Aku tau... apa kata esok kita semua pakai color hitam". "Okey...Set!!!!!" balas depa... .. Keesokan harinya... ... sama juga... . bila< ke sekolah, burung tu jerit lagi... > HITAM!!HITAM!!HITAM!!!!"

Cikgi-cikgi tu berlari anak lagi... .di sekolah mereka berbincang... . cikgi pertama "Nampak nya burung tu mempunyai pandangan mata yang transparent... "
Cikgi kedua "Atau pun dia cuma boleh kenal warna... .".
Cikgi ketiga... "Betul tu, mungkin dia dah di latih untuk meneka warna, tapi tidak dilatih untuk meneka bentuk. Kengkawan, apa kata esok kita jangan pakai sepender langsung." "Orait!! Set!!" depa jawab.

Keesokan hari nya, lagi sekali macam biasa Di waktu pagi burung buat dek je... . bila cikgi-cikgi tu nak ke sekolah, burung tu tengok... . ditenungnye lama-lama... cikgi-cikgi tu mula tersenyum dan jalan slow-slow... ... sambil toleh-toleh kat burung tu... burung tu tengok lagi... . dia naik-naikkan matamacam Ziana Zain gitu... .dah tu pusing belakang... dia tengok lagi dengan cara menonggeng... ..dah tu dia pandang ke depan balik... . dia garu-garu kepala... dah tu usap-usap dagu... ..dia cekak pinggang... .. dah tu burung tu pegang dagu lagi... pastu dia senyum... ..dia jerit lagi kuat kali ni...

"LURUS!!! LURUS!! KERINTING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

Cikgi-cikgi ni terus lari sampai tak cukup tanah gamak nyer... .. Razz

*cikgi=ganti nama pd cikgu pompuan yek...

Ahad, 27 November 2016

Aurat Lelaki

Aurat lelaki yang wajib ditutupi daripada pandangan seorang lelaki lain adalah bahagian tubuh antara pusat dan lutut. Sekali lagi diulangi, bahagian tubuh antara pusat. Bukannya cuma menutup pusat dan lutut sahaja. Ini bermakna bahawa seorang lelaki tidak diharuskan melihat aurat lelaki lain pada bahagian yang terletak antara pusat dan lututnya.

Hukum ini disepakati oleh jumhur ulama' berdasarkan kepada beberapa buah hadis yang sahih, antaranya sebagaimana yang diriwayatkan oleh Abu Ayyub r.a yang bermaksud :

" Bahagian anggota yang terletak di atas dua lutut adalah termasuk aurat dan bahagian yang terletak di bawah pusat adalah juga aurat."

Amru bin Shuib pula meriwayatkan daripada bapanya daripada datuknya bahawa Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya :

"Apabila salah seorang diantara kamu mengahwinkan hamba wanitanya dengan hamba lelakinya atau orang upahannya maka dia (iaitu hamba wanitanya) dilarang sama sekali melihat auratnya kerana apa sahaja yang(bahagian anggota) yang terletak dibawah pusatnya hingga kepada dua lututnya adalah auratnya"

Selanjutnya Rasulullah s.a.w juga melarang melihat aurat itu sebagaimana sabda baginda bermaksud:
Seorang lelaki dilarang melihat aurat lelaki lain dan juga seorang wanita dilarang melihat aurat seorang wanita lain.

Hanya Imam Malik yang bercanggah pendapat dengan mengatakan bahawa paha bukanlah aurat. Bagaimanapun,
terdapat beberapa dalil yang mengukuhkan pendapat
jumhur ulamak di antaranya:

Sebuah Hadis riwayat Jurhud al-Aslami, beliau berkata bahawa suatu ketika Rasulullah s.a.w telah duduk bersama-sama kami, pada saat itu paha saya terdedah, lalu baginda bertanya saya: Apakah tidak kamu tahu bahawa paha itu aurat?

Diriwayatkan juga bahawa baginda s.a.w telah bersabda kepada Ali r.a :
Janganlah kamu dedahkan paha kamu dan jangan pula kamu melihat paha orang lain sama ada yang masih hidup ataupun yang sudah mati.

Malah Rasulullah s.a.w juga melarang kita mendedahkan aurat biarpun ketika bersendirian sebagaimana sabda baginda bermaksud :
Jauhilah daripada perbuatan berbogel, sesungguhnya ada bersama-sama kamu orang yang tidak berpisah denganmu, kecuali ketika membuang air (besar dan kecil) dan ketika seseorang lelaki itu bersetubuh dengan isterinya.
wallahualam.

sumber:Saudara hanief ahmad
http://peribadirasulullah.wordpress.com

Sabtu, 26 November 2016

10 GANGGUAN SYAITAN KETIKA SOLAT

1) Berasa was-was ketika melakukan takbiratulihram

Saat membaca takbiratul ihram, ‘Allahu Akbar’, seseorang akan berasa ragu-ragu apakah takbir yang dilakukannya itu sah atau belum sah.

Sehingga dia mengulanginya sekali lagi dengan membaca takbir. Perasaan itu akan berterusan kadang-kadang sampai imam hampir rukuk.

Ibnu Qayyim berkata, “Termasuk tipu daya syaitan yang banyak mengganggu mereka adalah was-was dalam bersuci (berwuduk) dan niat atau saat takbiratul ihram dalam solat”. Was-was itu membuat mereka terseksa.

2) Tidak memberi tumpuan ketika membaca bacaan dalam solat

Sahabat Rasulullah, Uthman bin Abil ‘Ash datang kepada Rasulullah dan mengadu, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya syaitan hadir dalam solatku dan membuat bacaanku salah.” Rasulullah menjawab, “Itulah syaitan yang disebut dengan khinzib.

“Apabila kamu berasakan kehadirannya, ludahlah kekiri tiga kali dan berlindunglah kepada Allah. Aku pun melakukan hal itu dan Allah SWT gangguan itu dariku” (Hadis Riwayat Muslim).


3) Lupa jumlah rakaat yang dikerjakan

Abu Hurairah r.a berkata, “Sesungguhnya Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jika seorang daripada kalian solat,syaitan akan datang kepadanya untuk menggoda sampai mereka tidak tahu berapa rakaat yang dikerjakan. Apabila seorang daripada kalian mengalami hal itu, hendaklah ia sujud dua kali (sujud sahwi) saat ia masih duduk dan sebelum salam, setelah itu baru mengucapkan salam.”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).


4) Hadirnya fikiran yang memalingkan tumpuan

Abu Hurairah berkata, “Rasulullah bersabda yangbermaksud: “Apabila dikumandangkan azan solat, syaitan akan berlari seraya terkentut-kentut sampai ia tidak mendengar suara azan.

Apabila muazin selesai azan, ia kembali lagi danjika iqamat dikumandangkan dia berlari. Apabila selesai iqamat, dia kembali lagi.

Ia akan selalu bersama orang yang solat seraya berkata kepadanya,’Ingatlah apa yang tadinya tidak kamu ingat!’ Sehingga orangitu tidak tahu berapa rakaat ia solat.” (Hadis Riwayat Bukhari).


5) Tergesa-gesa menyelesaikan solat

Ibnu Qayyim berkata: “Sesungguhnya tergesa-gesa itu datang daripada syaitan, kerana tergesa-gesa adalah sifat gelabah yang menghalangi seseorang untuk berhati-hati, tenang dan santun serta meletakkan sesuatu pada tempatnya.
Tidak ada ketenangan atau thuma’ninah. Pada zaman Rasulullah ada orang solat dengan tergesa-gesa. Akhirnya Rasulullah memerintahkannya untuk mengulanginya kerana solat yang ia kerjakan belum sah.

Rasulullah bersabda kepadanya, “Apabila kamu solat, bertakbirlah (takbiratul ihram). Lalu bacalah daripada al-Quran yang mudah bagimu, lalu rukuklah sampai kamu benar-benar rukuk (thuma’ninah), lalu bangkitlah daripada rukuk sampai kamu tegak berdiri.

Kemudian sujudlah sampai kamu benar-benar sujud(thuma’ninah) dan lakukanlah hal itu dalam setiap rakaat solatmu.” (HadisRiwayat Bukhari dan Muslim).

6) Melakukan gerakan yang tidak perlu

Dahulu ada seorang sahabat yang bermain kerikil ketika sedang tasyahud. Ia membolak-balikkannya. Melihat hal itu, Ibnu Umar segera menegurnya selepas solat.

“Jangan bermain kerikil ketika solat kerana perbuatan itu berasal daripada syaitan. Tapi kerjakan seperti apa yang dikerjakan Rasulullah”. Orang itu bertanya, “Apa yang dilakukannya? “Kemudian Ibnu Umar meletakkan tangan kanannya di atas paha kanannya dengan jari telunjuk menunjuk ke arah kiblat atau tempat sujud. “Demikianlah saya melihat apa yang dilakukan Rasulullah s.a.w,” kata Ibnu Umar (Hadis Riwayat Tirmidzi).

7) Melihat ke kiri atau ke kanan ketika solat

Sedar atau tidak, jika seseorang itu melihat kekiri atau ke kanan, itu akibat godaan syaitan yang menggoda. Kerana itu,selepas takbiratul ihram, pusatkan pandangan pada satu titik iaitu tempat sujud. Sehingga perhatian kita menjadi fokus dan dicuri syaitan. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Aisyah beliau berkata, “Saya bertanya kepada Rasulullah hukum melihat ketika solat”. Rasulullah menjawab, “Itu adalah curian syaitan atas solat seorang hamba.” (Hadis Riwayat Bukhari).

8) Menguap dan mengantuk

Rasulullah bersabda bermaksud: “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Kerana itu, apabila kamu ingin menguap, tahanlah.”(Hadis Riwayat Thabrani).
Dalam riwayat lain Rasulullah bersabda, “Ada pun menguap itu datangnya daripada syaitan, hendaklah seseorang mencegahnya(menahannya) selagi boleh. Apabila ia berkata ‘ha…’ bererti syaitan tertawa dalam mulutnya”
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

9) Bersin berulang kali ketika solat

Syaitan ingin mengganggu kekhusyukan solat dengan bersin sebagaimana yang dikatakan Abdullah bin Mas’ud, “Menguap dan bersin dalam solat itu daripada syaitan.” (Riwayat Thabrani).

Ibnu Mas’ud berkata, “Bersin yang tidak disenangi Allah adalah yang terjadi dalam solat sedangkan bersin di luar solat itu tetap disenangi Allah. Hal itu tidak lain kerana syaitan memang ingin mengganggu solat seseorang dengan pelbagai cara.”

10) Terasa ingin buang angin atau buang air

Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang daripada kalian bimbang apa yang dirasakan di perutnya apakah keluar sesuatu daripadanya atau tidak, janganlah sekali-kali ia keluar dari masjid sampai ia yakin mendengar suara (keluarnya angin) atau mencium baunya” (HadisRiwayat Muslim).

Berbahagialah orang Muslim yang selama ini terbebas daripada pelbagai macam gangguan syaitan dalam solat mereka. Semoga kita semua dibebaskan Allah daripada gangguan berkenaan. Wallahualam.

sumber: Jom Berdakwah Di FB
http://www.facebook.com/jomdakwah

Jumaat, 25 November 2016

Seksa Meninggalkan Sembahyang

6 SEKSAAN DI DUNIA
•Allah mengurangkan berkat umurnya
•Allah tidak mempermudahkan rezekinya di dunia
•Allah menghilangkan tanda atau cahaya soleh dari raut wajahnya
•Ia tidak akan mempunyai tempat di dalam Islam
•Amal kebajikan yang dilakukannya tidak mendapat pahala
•Allah tidak menerima doanya

3 SEKSAAN KETIKA MENGHADAPI MATI
•Orang itu akan menghadapi mati dalam keadaan yang hina
•Mati dalam keadaan yang sangat lapar
•Mati dalam keadaan yang amat mendahagakan walaupun diberi minum dengan banyaknya

3 SEKSAAN SEWAKTU DALAM KUBUR
•Allah akan menyempit kuburnya dengan sesempit sempitnya
•Allah akan menggelapkan kuburnya
•Allah akan menyeksanya sehingga hari kiamat

3 SEKSAAN KETIKA BERTEMU ALLAH
•Di hari Kiamat ia akan dibelenggu oleh malaikat
•Allah tidak akan memandangnya dengan pandangan yang belas ihsan
•Allah tidak akan mengampunkan dosa-dosanya dan orang-orang yang meninggalkan sembahyang akan diazab di dalam Neraka dengan azab yang keras

DOSA DAN BALASAN MENINGGALKAN SEMBAHYANG LIMA WAKTU

SUBUH – Sekali meninggalkannya dimasukkan ke dalam Neraka selama 30 tahun di Akhirat (bersamaan 60000 tahun di dunia)

ZOHOR – Sekali meninggalkannya dosanya sama seperti membunuh 1000 umat Islam

ASAR – Sekali meninggalkannya dosanya sama seperti meruntuh Baitullah (Kaabah di Masjidil Haram, Mekah)

MAGHRIB – Sekali meninggalkannya dosanya sama seperti berzina dengan ibu sendiri

ISYAK – Sekali meninggalkannya Allah tidak reda orang itu tinggal di bumi dan berbumbungkan langit serta makan dan minum dari nikmatnya.

sumber: Masjid Zaid bin Haritsah Jalan Gombak

Khamis, 24 November 2016

Mencukur bulu kemaluan

Apa yang dimaksudkan dengan mencukur bulu kemaluan ialah mencukur bulu yang tumbuh disekeliling faraj wanita atau dia atas kemaluan lelaki. Tindakan yang diutamakan ialah mencukur, tetapi diharuskan pula dengan cara bergunting, mencabut dan menggunakan sejenis cecair kapur yang disapukan pada kulit yang menggugurkan bulu kulit itu.

Seorang ulama Syaikh Ibn Daqiq berpendapat bahawa sebahagian ulama cenderung mengutamakan bercukur bagi kaum wanita, kerana perbuatan mencabut akan berakibatkan kendurnya kulit di tempat itu.


Anjuran yang sedemikian ini merupakan satu amalan yang digalakkan agar tidak ada kutu atau tungau yang dapat hidup dibahagian kemaluan, disamping tidak mendedahkannya kepada serangan penyakit tambahan pula kewujudan bulu pada kemaluan baik perempuan begitu juga lelaki, akan dapat menimbulkan bau yang kurang selesa.


Anas bin Malik berkata : “Telah ditentukan waktu untuk kami memendekkan misai, mengerat kuku, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu kemaluan dan kami tidak dibenarkan untuk membiarkannya lebih dari masa empat puluh malam”. – (Riwayat Muslim, Ibn Majah, Ahmad, Tarmizi, Al-Nasai dan Abu Daud).


Dalam perkara mencukur ini, HARAM bagi seorang perempuan mencukur bulu kemaluannya dihadapan perempuan lain, begitu juga HARAM bagi seorang lelaki mencukur bulu kemaluannya dihadapan perempuan lain, ataupun seorang perempuan atau seorang lelaki membenarkan orang lain untuk mencukur bulu kemaluannya. Mendedahkan aurat adalah HARAM disisi syarak, kecuali pendedahan seorang isteri untuk suaminya atau seorang suami untuk isterinya.


Selain mencukur bulu kemaluan ada kaitannya seorang perempuan membersihkan bulu muka. Imam Ahmad telah meriwayatkan, bahawa Bakarah binti Uqbah telah datang menemui Ummu al-Mu’minin ‘Aisyah r.a lalu ia bertanya kepada Aishah mengenai hal ini.


Aisyah menjawab : “Pokok yang baik dan air yang suci” Ia bertanya lagi tentang membersihkan muka. Aisyah menjawab : “Jika kamu mempunyai suami dan kamu boleh menggugurkan dua biji mata kamu dan menggantikannya (kedua-duanya) dengan lebih cantik, maka lakukanlah.”.


Membersihkan muka bagi seorang perempuan dan juga badannya daripada bulu-bulu yang berlebihan adalah dibolehkan. Akan tetapi rambutnya hendaklah ia menghormati dan memeliharanya. Begitu juga jika sekiranya janggut atau misai tumbuh pada seorang perempuan, maka hendaklah ia menghapuskannya.


Rabu, 23 November 2016

Mengapa Arak Di Haramkan Di Dunia Tetapi Di Halalkan Di Akhirat?

Sesungguhnya Allah s.w.t. telah mencipta manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya, memuliakan manusia dengan semulia-mulianya, melebihkannya daripada sekalian ciptaan yang lain, mempermudahkan kepada mereka segala benda di bumi dan di langit (taskhir) dan menjadikannya sebagai khalifah di muka bumi.

Al-`Izz bin Abd al-Salam berkata:


“Ketahuilah sesungguhnya Allah s.w.t. tidak mensyariatkan satu hukumpun melainkan untuk maslahah dunia, maslahah akhirat atau untuk maslahah dunia dan maslahah akhirat sekaligus sebagai limpahan kurniaan-Nya kepada manusia. Bukanlah termasuk dalam tanda-tanda limpahan, rahmat, hikmat dan kemudahan daripada Allah, jika dibebankan manusia dengan kesukaran yang tidak mempunyai faedah dunia dan akhirat”.
(Syajarah al-Ma’arif Wa al-Ahwal, hal. 401)


Syariat dibina di atas prinsip menjaga lima kepentingan dharuri iaitu agama, nyawa, keturunan, akal dan harta. Imam al-Ghazzali berkata: Ada lima maksud Syariat terhadap para makhluk iaitu menjaga agama mereka, nyawa mereka, akal mereka, keturunan mereka dan harta mereka. Oleh itu setiap perkara yang mengandungi penjagaan terhadap lima asas ini dikatakan maslahah dan setiap menghilang lima asas ini disebut sebagai mafsadah dan menghindarinya adalah maslahah. (Al-Mustasfa, jil 1 hal. 289)


Merujuk kepada arak dan pergaulan bebas, tidak dinafikan bahawa sememangnya manusia mahu hidup dalam kenikmatan dan keseronokan. Bagi seorang mukmin, alam dunia dan alam syurga amat jauh perbezaannya. Sifat hidup di dunia adalah terbatas, terikat dengan hukum syarak, penuh dengan ujian. Kenikmatan yang dikecapi tidak diperolehi dengan senang tetapi memerlukan pengorbanan dan perjuangan.


Arak diharamkan kerana ‘illah atau sifat yang ada padanya iaitu memabukkan. Sifat memabukkan ini relevan dengan penjagaan akal. Mengambil arak bererti menutup kewarasan akal untuk berfikir sehingga diri sendiri dan masyarakat terdedah kepada bahaya dan mudarat. Objektif pengharaman arak dilihat kepada kesan daripada arak yang membawa kepada kemudaratan. Pengambilan arak akan menjejaskan kesihatan terutamanya kerosakan hati. Selain itu, arak menyebabkan ketagihan sehingga peminumnya sanggup membelanjakan jumlah wang yang banyak untuk mendapatkannya. Di sini berlaku pemborosan dan pembaziran sehingga mengabaikan tanggungjawab yang lain.


Arak yang ada di akhirat lain pula sifatnya yakni tiada sifat memabukkan. Oleh kerana sifatnya yang berbeza di dua alam itu, maka dibenarkan arak di syurga sebagai suatu nikmat bukan minuman yang menyakitkan.


Sementara zina pula, persetubuhan yang tidak berdasarkan kepada aqad perkahwinan yang sah tetapi semata-mata memenuhi hawa nafsu. Ia merosakkan akhlak, meruntuhkan maruah (keperibadian) dan sistem kekeluargaan. Ia menjejaskan kesihatan manusia dan mendedahkannya dengan pelbagai penyakit. Keturunan menjadi celaru sehingga tiada diketahui siapa ayahnya yang sebenar sehingga anak mengalami gangguan emosi dan psikologi.


Oleh sebab itu, Islam mensyraiatkan perkahwinan supaya seseorang itu ada jalan untuk memenuhi tuntutan seksualnya dengan cara yang halal, selamat, suci, beradab dan terhormat. Mencari keseronokan di luar perkahwinan akan menafikan nilai-nilai ketamadunan dan peradaban. Perkahwinan lebih bersifat membina sistem kekeluargaan seterusnya membentuk masyarakat yang sejahtera.


Bidadari di syurga umpama isteri yang menjadi milik mutlak penghuni, tidak berkongsi dengan sesiapa, tiada yang pernah menjeling kepadanya. Hanya menanti kedatangan orang mukmin. Dia tidak melahirkan anak, tidak mengalami haidh dan segala macam yang dialami oleh manusia. Kenikmatan bersamanya tidak mengakibatkan sebarang risiko. Hal ini berbeza sama sekali dengan pergaulan bebas.


Ringkas kata, pengambilan arak dan pergaulan bebas hanya membawa kepada porak peranda, kekacauan dalam kehidupan manusia baik pada tingkat indivdu mahupun masyarakat.


Sewajarnya, manusia itu mengetahui bahawasanya dia diikat dengan hukum supaya mengetahui bahawa ada kehidupan satu lagi yang lebih utama, lebih kekal (Surah al-Dhuha, Surah al-A’la). Jikalau dunia ini berjalan tanpa ada peraturan dan undang-undang bahkan yang ada undang-undang rimba, kelangsungan hanya untuk orang yang kuat maka hancur dan musnah kebahagiaan manusia.


Di syurga tiada lagi keterikatan dengan hukum kerana, perjalanan hidup di sana atas sifat sejahtera tidak memudaratkan, aman dan penuh kenikmatan.


Allah s.w.t. berfirman:


إِلَّا مَنْ تَابَ وَآَمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا (60) جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا (61) لَا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا (62) تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَنْ كَانَ تَقِيًّا (63)


Kecuali orang-orang yang bertaubat dan beriman serta beramal soleh, maka mereka itu akan masuk syurga, dan mereka pula tidak dikurangkan pahala sedikitpun, – (Iaitu) syurga ” ‘Adn ” yang telah dijanjikan oleh (Allah) Ar-Rahman kepada hamba-hamba-Nya disebabkan kepercayaan mereka akan perkara-perkara yang ghaib; Sesungguhnya Tuhan itu, janjinya tetap berlaku. Mereka tidak akan mendengar di dalamnya perkataan yang sia-sia tetapi mereka sentiasa mendengar perkataan yang baik-baik; dan makan minum untuk mereka disediakan di dalamnya, pagi dan petang (sepanjang masa). Itulah taman syurga yang Kami akan berikan sebagai warisan pusaka kepada orang-orang. yang bertaqwa dari hamba-hamba kami. (Surah Maryam: 60-63)


Kesimpulannya, sebagai seorang muslim, terutamanya yang sering interaksi dengan masyarakat sewajarnya dia mengetahui matlamat pensyariatan hukum atau falsafah di sebalik perintah dan larangan serta hikmat syariah supaya dakwahnya itu lebih berkesan dan menyakinkan.


Selasa, 22 November 2016

Patung Asmara Dari Jepun Untuk Lelaki Tidak Berteman


doll1
Patung Asmara atau dikenali sebagai Love Dolls merupakan sebuah patung yang dibeli lelaki-lelaki gersang yang tidak mempunyai teman wanita sebenar.

Dikatakan, patung asmara sudah wujud sejak kurun ke 16 dan pada awalnya adalah kain yang digulung untuk kelihatan seperti wanita.

Ianya digunakan kelasi Sepanyol dan Perancis untuk melampiaskan nafsu ketika berlayar selama berbulan-bulan lamanya.
Patung asmara moden kali pertama direkodkan pada tahun 1908. Patung asmara moden kini diperbuat daripada silikon yang memberikan rupa dan tekstur sehampir manusia sebenar.

Patung asmara keluaran Orient Industries di bawah adalah buatan Jepun dan sekali pandang memang macam manusia.
doll22

doll3

Isnin, 21 November 2016

Tabiat Seks Pelik Wanita Amerika Syarikat


10-rekor-tentang-seks-paling-mengejutkan
Menurut kajian, seramai 40 peratus wanita mengaku memiliki sekurang-kurangnya satu alatan seks dan 4.5 peratus mempunyai enam atau lebih.

Kajian terhadap lebih 1,000 perempuan Amerika Syarikat juga mendapati 87 peratus golongan itu lebih gemar membeli alatan seks berbanding bahan lucah atau pakaian dalam seksi.

Industri seks juga sedang berkembang pesat di negara itu dan dianggarkan bernilai AS$15 bilion, menurut Time , yang memetik AlterNet.
Keadaan itu mendorong pelabur berlumba-lumba menghasilkan alatan paling “kreatif” untuk menarik pelanggan.

Hasil kegilaan itu, kini tercipta pelbagai alatan yang pelik, antaranya seperti berikut:

1. ‘Ekor kucing’. Ekor dengan bahagian pangkal bersaiz 7.5 x 3.3 x 3cm itu bertujuan mencetuskan sensasi seks anal. Dengan ekor sepanjang 60cm, ia meletakkan huraian mengaitkannya dengan liar seekor kucing.

2. Karung penutup badan kain ketat spandeks. Ia yang menutup seluruh kepada hingga tapak kaki. Laman Sub Slave menghuraikannya sebagai sesuai untuk “latihan hamba”.

3. Sarung tangan ElectroSex. Ia bertujuan merangsang tubuh badan manusia ketika perhubungan seksual.

4. Selaput dara tiruan. Ia dicipta kerana ia melambangkan kesucian seorang gadis dan di sesetengah tempat ia boleh menentukan hidup atau matinya seorang perempuan. Tidak perlu lagi pembedahan, kini ia dapat dipakai dengan mudah di kemaluan dan memberikan fungsi yang sama.

5. Botol bau ketiak pelajar sekolah di Jepun. Ia dikatakan boleh digunakan oleh terhadap pasangan, patung, pakaian dan lain-lain. Bau itu dikatakan dapat merangsang nafsu seks.

6. Kemaluan palsu lelaki berserta badan separuh. Tidak seperti alat klasik jenis itu, ia kini turut memuatkan bahagian dada dan perut lelaki, yang dibentuk sebagai lelaki sasa. Badan itu direka untuk dapat dipegang golongan wanita ketika berahi.

7. Penggetar emas. Ia disalut emas 24 karat. Dikenali sebagai “Inez”, ia dikatakan sebagai penggetar paling eksklusif prenah dicipta. Ia dijual dengan harga AS$15,000 (RM54,500). Jika tidak mampu, jangan bimbang, ada juga penggetar perak yang harganya murah sekali ganda.

Ahad, 20 November 2016

Ganti Puasa dan Fidyah

Cara Menggantikan Puasa Ramadhan

Orang Islam yang diberikan kelonggaran untuk berbuka puasa Ramadhannya, wajib digantikan kembali puasanya jika ia berkuasa dan sakitnya sembuh selepas puasa nanti. Orang yang musafir yang berbuka puasanya disebabkan tiada kuasa dalam perjalanannya, maka ia diwajibkan ganti semula puasanya selepas bulan Ramadhan.

Tahun pertama orang yang meninggalkan puasanya atau berbuka puasanya, maka ia diwajibkan ganti semula kesemua puasa yang ditinggalkannya. Tetapi bagi orang yang memang tidak mampu untuk berpuasa dan memang tidak boleh berpuasa, jika ia puasa akan mendatangkan kemudharatan kepadanya. Maka ia tidak diwajibkan menggantikan puasanya dan ia diwajibkan Fidyah kepada orang miskin.

Cara Mengeluarkan Fidyah

Maksud Fidyah ialah satu cupak makanan asasi tempatan yang disedekahkan kepada fakir miskin mewakilli satu hari yang tertinggal puasa Ramadhan padanya. Makanan asasi masyarakat Malaysia adalah beras, maka wajib menyedekahkan secupak beras kepada fakir miskin bagi mewakili sehari puasa. Ukuran secupak beras secara lebih kurang sebanyak 670gram. Contohnya sipulan telah meninggalkan puasanya sebanyak 5 hari, maka dia wajib membayar Fidyahnya sebanyak 5 cupak beras kepada fakir miskin. Firman Allah yang bermaksud :

“(Puasa Yang Diwajibkan itu ialah beberapa hari Yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu Yang sakit, atau Dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari Yang dibuka) itu pada hari-hari Yang lain; dan wajib atas orang-orang Yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar Fidyah Iaitu memberi makan orang miskin. maka sesiapa Yang Dengan sukarela memberikan (bayaran Fidyah) lebih dari Yang ditentukan itu, maka itu adalah suatu kebaikan baginya; dan (Walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu daripada memberi Fidyah), kalau kamu mengetahui.” (Al-Baqarah : 184)

Fidyah dikenakan kepada orang yang tidak mampu berpuasa dan memang tidak boleh berpuasa lagi. Maka dengan itu Islam telah memberikan keringanan (rukshoh) kepada mereka yang tidak boleh berpuasa dengan cara membayar Fidyah iaitu memberikan secupak beras kepada orang fakir miskin. Begitu juga kepada orang yang meninggalkan puasa dan tidak menggantikan puasanya sehingga menjelang puasa Ramadhan kembali (setahun), maka dengan itu mereka dikehendaki berpuasa dan juga wajib memberikan secupak beras kepada fakir miskin. Begitu juga pada tahun seterusnya. Fidyah akan naik setiap tahun selagi mana orang tersebut tidak menggantikan puasanya.






Kadar Fidyah

1 hari dendanya 1 cupak beras
1 cupak = 1 mud
bersamaan dengan nilai zakat fitrah semasa dibahagikan 4

RM............./4 = RM.............
 
Fidyah Tanpa Gandaan

Tidak wajib qada puasa dan wajib bayar fidyah pada tahun tersebut. Contohnya orang yang tidak boleh puasa ialah seperti orang tua yang uzur yang tiada kemampuan untuk puasa, orang yang mempunyai penyakit yang tidak boleh berpuasa dan seumpamanya.
 
Pengiraan Fidyah Tanpa Gandaan

Seseorang itu meninggalkan puasa pada 5 tahun yang lalu selama 15 hari tanpa diganti puasanya sehingga tiba Ramadhan berikutnya :

15 (Jumlah puasa yang ditinggalkan)
x 5 (Jumlah tahun yang tidak diganti puasa)
x RM 7.50 (Jumlah zakat fitrah semasa)
x 1/4 = RM 140.63
 
Cara Pengiraan Mudah & Terperinci (Tanpa Gandaan)


Fidyah Dengan Gandaan

Wajib Qada puasa dan wajib bayar fidyah. Contohnya :


  1. Orang meninggalkan puasa kerana uzur syar’ie ataupun dengan sengaja.
  2. Ibu hamil atau yang masih menyusui anaknya yang takut akan kesihatan anaknya atau takut akan kesihatan dirinya dan janinnya.
Pengiraan Fidyah Dengan Gandaan

Seseorang meninggalkan puasa pada 5 tahun yang lalu selama 15 hari tanpa diganti puasanya sehingga tiba Ramadhan berikutnya :

15 (Jumlah puasa ditinggalkan)
x 15 (Jumlah gandaan bagi 5 tahun)
x RM 7.50 (Jumlah zakat fitrah semasa)
x 1/4 = RM 421.90
 
Cara Pengiraan Mudah & Terperinci (Dengan Gandaan)


Jadual Kiraan Gandaan Fidyah Puasa



Fidyah tidak boleh digantikan dengan zakat, kerana zakat dan Fidyah adalah dua perkara yang berbeza. Zakat fitrah lain dan Fidyah juga lain. Jika anda terlalu sibuk dan tidak ada masa untuk membayar Fidyah, maka anda boleh wakilkan kepada orang yang dipercayai untuk membayar fidyah anda kepada fakir miskin.

Sabtu, 19 November 2016

Apa Hukum Solat Jemaah Berdua Lelaki Perempuan Sahaja Yang Bukan Mahram?


solat
Assalamualaikum, mohon pencerahan ustaz, haramkah solat jemaah berdua dengan bukan mahram/ajnabi? Betul ke apa yang kawan saya cakap ni, iaitu solat berdua dengan bukan mahram tu adalah makruh tahrim hukumnya.

Iaitu makruh tahrim tu sama saja maknanya dengan haram. Sebab hadith Nabi ada nyatakan “jika lelaki dan perempuan yang bukan mahram berdua maka yang ketiga adalah syaitan”.

Selain dari itu yang jadikan hukum solat jemaah dengan bukan mahram ini haram adalah kerana perbuatan ini boleh mendatangkan fitnah syahwat. Ingat ye semua, manusia ni bernafsu. Time solat pon boleh jadi macam macam bila berdua.
Boleh jadi fitnah, boleh jadi macam-macam. Boleh je nak solat dengan bukan mahram tetapi perempuan tu kena ada abang, adik atau mahramnya sendiri (ahli keluarga).

Jadi hukumnya haram ye kalau perempuan itu tiada mahram. Kalau betul-betul nak jemaah buat jemaah ramai ramai, banyak pahala buat kat masjid. Kalau nak jemaah, perempuan kene ade imam (perempuan jugak la). Kalau tinggal berdua je, solatlah bergilir-gilir.

Jawapan: Waalaikumussalam warahmatullahi wabarakaatuh. Benar. Haramnya berdua-duaan dengan bukan mahram hatta untuk solat jemaah.
Ibn ‘Abbas radiallahu ‘anhuma meriwayatkan bahawa Nabi sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Janganlah seorang lelaki berdua-duaan dengan seorang wanita melainkan bersama mahram. Lalu seorang lelaki berkata: Ya Rasulullah, isteri aku akan keluar menunaikan haji sedangkan aku diwajibkan untuk berperang. Baginda menjawab: Pulanglah, dan kerjakan haji bersama isteri engkau. [Sahih al-Bukhari, Kitab an-Nikah, hadis no: 4935].

‘Uqbah bin ‘Amir meriwayatkan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Berjaga-jagalah kalian daripada masuk menemui kaum wanita. Seorang lelaki Ansar bertanya: Ya Rasulullah, apa pandangan engkau tentang Al Hamwu?

Baginda menjawab: Al-Hamwu adalah maut. [Sahih al-Bukhari, Kitab al-Nikah, hadis no: 4934] Pengharaman berdua-duaan dengan ajnabiy merupakan kesepakatan ulama.

Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan di dalam Fathul Bari: Pada hadis ini terdapat larangan berdua-duaan dengan wanita ajnabiyyah. Ini merupakan ijma’/kesepakatan para ulama. Ulama berbeza pendapat adakah (keperluan adanya mahram ini) boleh digantikan dengan bukan mahram yang lain contohnya dengan adanya sekumpulan wanita-wanita yang dipercayai? Yang benar, ia boleh kerana kurangnya fitnah dalam hal tersebut.

Al-Qaffal berkata: Mesti ada juga mahram. Begitu juga dengan keadaan sekumpulan wanita yang dipercayai dalam permusafiran menunaikan haji, mestilah ada mahram salah seorang daripada mereka. Ini diperkuatkan lagi dengan perkataan Al-Imam Al-Syafie bahawa tidak boleh seorang lelaki mendirikan solat bersama kaum wanita melainkan bersama-sama salah seorang wanita itu mahramnya. [Fathul Bari, jilid 4, m/s 77].

Imam an-Nawawi berkata dalam Syarah Sahih Muslim: Apabila seorang lelaki ajnabi berdua-duaan dengan seorang wanita ajnabiyyah tanpa orang yang ketiga bersama mereka, maka ia haram menurut kesepakatan ulama. Begitu juga hukumnya haram apabila (orang ketiga) yang ada bersama-samanya ialah orang yang dia tidak segan atau malu kepadanya kerana dia kanak-kanak seperti anak berumur dua hingga tiga tahun dan sebagainya.

Sesungguhnya wujudnya (orang ketiga seperti kanak-kanak itu) sama sahaja seperti tiada. Begitu juga jika berkumpul ramai lelaki dengan seorang wanita ajnabiyyah maka hukumnya tetap haram. Ini berbeza apabila jika berkumpulnya seorang lelaki dengan ramai wanita, maka pendapat yang tepat ialah hal itu dibenarkan.

Kata beliau lagi: Ulama-ulama kami (iaitu ulama-ulama mazhab Syafie) berpendapat: Tiada beza dalam pengharaman khulwah sama ada khulwah itu berlaku ketika solat atau selainnya. Dikecualikan daripada pengharaman ini apabila keadaan darurat.

Apabila seorang lelaki menemui seorang wanita ajnabiyyah yang tersesat di tengah jalan atau selainnya, maka dibolehkan untuk si lelaki itu menemaninya. Bahkan hendaklah dia menemani wanita itu apabila dia takutkan keselamatan wanita itu jika dia meninggalkannya bersendirian di jalanan. Hal ini tiada perbezaan pendapat dalamnya. Ini ditunjukkan oleh hadis ‘Aisyah radiallahu ‘anha dalam kisah hadis al-Ifk. [Al-Minhaj Syarah Sahih Muslim, jilid 9, m/s 109].

Ingatlah hadis di bawah: Umar al-Khattab radiallahu ‘anhu berkhutbah dan menyatakan Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Tidaklah seorang lelaki bersunyi-sunyian dengan seorang wanita melainkan yang ketiga adalah syaitan. [Sunan at-Tirmizi, Kitab al-Fitan, hadis no: 2091, hasan sahih gharib].

Shaikh al-Mubarakfuri menyatakan: Ia bermaksud syaitan akan bersama-sama mereka berdua. Ia akan menggoda nafsu syahwat mereka berdua sehingga menjerumuskan mereka berdua ke dalam penzinaan. [Tuhfatul Ahwazi, jilid 5, m/s 456].

Jumaat, 18 November 2016

Misteri Harta Rampasan Sultan Melaka

harta-karun

Untuk Siapakah Harta Rampasan Sultan Melaka?

Berapa nilai harta kekayaan Kesultanan Melaka yang terakhir? Di mana harta karun itu?
Ramai ahli sejarah Portugis kata tidak banyak dapat diambil, banyak harta kekayaan itu ‘hilang’ dalam ertikata lain dibawa lari oleh Sultan dan pembesar-pembesar serta dibantu oleh rakyat. Di mana harta karun itu? Di Melaka, di Pulau Nangka, Di Johor, Di Pahang, Di Gunung Tahan, Di Riau?
Selepas lebih 500 tahun harta kekayaan itu mahu ditimbulkan. Untuk siapa harta karun Kesultanan Melaka mahu diserahkan? Kerajaan Melaka moden, Kerajaan Johor, Kerajaan Pahang, Kerajaan Perak, Kerajaan Sumatera Indonesia? Dari Eredia, Royal Portuguese cosmographer dan Gohindo Da Eveda orang kanan Alfonso d’ Albuquerque.
Kapal Flor De La Mar belayar dari Melaka mahu balik menuju ke Portugal pada November 1511 membawa harta rampasan perang Kesultanan Melaka yang sempat dijarah telah karam di Selat Melaka Utara Sumatera pada malam hari ribut.
route
Kedudukan log route kapal Flor De La Mar yang karam.

Apa harta karun Sultan Melaka yang dibawa?
1. Perempuan-perempuan Melaka penenun kain
2. Anak-anak Gadis Bangsawan Melaka
3. Tiang-tiang Seri Istana yang dihias dan di lepa dengan Emas dan Perak
4. Tandu Gajah Sultan Melaka yang disepuh emas
5. 60 Tan Emas barang kemas dari Gunung Ledang
6. Meja Besar Berkaki emas
7. Gelang Sakti Nakhoda Bego
8. 6 Singa Tembaga Besar Pemberian Maharaja Cina
9. Baju perisai perang berkain baldu, senjata, dan topi besi berhias indah
10. Peta dan Plan Blue Print Jambatan Emas dan Perak ke Gunung Ledang
11. Surat Rahsia dari Puteri Gunung Ledang
12. Sebuah Chariot “Limousin” 30 Roda yang diperbuat Dari Emas
13. Emas dari Jambatan yang dileburkan
14. 6 Batu Mistik

Nilai harta-harta rampasan ini sekarang ini bernilai USD3 bilion.

Semua harta-harta ini karam bersama kapal Flor De La Mar tenggelam ke dasar laut Selat Melaka, akibat Ribut yang berlaku secara tiba-tiba.

Selain Harta yang dirampas, terdapat suku lagi harta yang tersimpan Di Pulau Nangka Milik Sultan Mahmud menurut Sejarah Portugis, bagaimanapun ia dijaga oleh entiti yang sukar dirungkai oleh Tentera2 Portugis.

Ia mungkin merupakan sebahagian daripada kekayaan yang disimpan dalam bilik-bilik bawah tanah dari struktur batuan keras oleh sultan terakhir Kesultanan Melayu Melaka, Sultan Mahmud bernilai USD berbilion-bilion lagi.

Sultan Mahmud dikatakan membawa sebahagian besar jongkong emas daripada diambil Portugis yang menakluk Melaka pada tahun 1511, dan selama berabad-abad, menerusi kisah yang dirahsiakan.
Buku-buku sejarah mengatakan Sultan Mahmud cuba menawan semula Melaka tetapi tidak berjaya beberapa kali, mungkin kerana kekayaan yang masih ditinggalkan Baginda.

Menurut pakar sejarah Portugis pada abad ke-16, Fernao Lopes de Castanheda berhubung penaklukan tersebut, tentera yang menawan bandar itu tidak dapat mencari kekayaan Sultan itu.

Apa yang mereka cari selain emas ialah Lokasi Bilik Emas atau lebih tempat Sumber Emas itu sendiri yang tersimpan rahsia jauh di Selatan Melaka iaitu Gunung Ledang…namun usaha itu gagal hingga sekarang

Beliau menulis: “Mereka begitu marah bahawa Raja (Sultan) telah membawa segala khazanah, dan menuntut bela dengan membakar kediaman Raja (istana Sultan).

“Gabenor (Alfonso d’ Albuquerque) memohon maaf di atas perbuatan yang melampaui batas itu, terutama apabila beliau mengetahui khazanah yang terkandung di istana tersebut.

Beliau yang memberi perintah untuk memadamkan api tetapi sudah terlambat kerana istana itu sudah hangus terbakar.”

Untuk siapa harta karun Kesultanan Melaka mahu diserahkan?
Bolehkan harta peninggalan Kesultanan Melaka ini dapat dirungkai dan diserahkan?
Sumber : Arkib

Khamis, 17 November 2016

Jawapan Kepada Kemusykilan Adakah Haram Melihat Alat Kelamin Pasangan Sewaktu Berjimak?

o-husband-wife-sleep-facebook
Jika ada yang berpesan kepada anda supaya jangan melihat kemaluan isteri ketika sedang melakukan hubungan kelamin kerana boleh mengakibatkan buta.

Bahkan petua tersebut dikatakan Rasulullah SAW sendiri yang melarangnya. Maka, apa pendapat anda? Apa yang akan anda lakukan?

Bertenang. Usah gusar. Jangan panik. Sebenarnya apa sahaja petua, galakan atau larangan yang disandarkan kepada agama, maka langkah pertama yang perlu kita lakukan ialah memastikan kesahihan sumbernya.
Jadi, disiplinkan diri untuk mengenal pasti terlebih dahulu apakah dalil yang menjadi sandaran kepada sesuatu suruhan atau larangan berkaitan agama.

Walaupun orang yang menyebutnya bergelar ustaz, tuan guru, habib, mufti atau sesiapa sahaja. Ini kerana agama ini adalah milik ALLAH SWT yang mempunyai disiplin dan metode tersendiri.

Tidak boleh mengaitkan sesuatu dengan agama melainkan ia bersandarkan kepada ALLAH dan juga Rasulullah SAW. Jadi, berbalik kepada larangan melihat kemaluan isteri ketika bersetubuh kerana ia boleh mengakibatkan buta.

Dari mana larangan sebegini boleh muncul? Sebenarnya ia diambil daripada hadis palsu: “Apabila salah seorang antara kamu semua sedang berjimak (bersetubuh), maka janganlah dia melihat kepada faraj (kemaluan isteri) kerana perbuatan itu akan mengakibatkan buta, dan janganlah memperbanyakkan bercakap, kerana hal itu akan mengakibatkan bisu.” 

Ibn Al-Jauzi memasukkan hadis ini dalam senarai hadis palsu dalam bukunya Al-Maudhuat. (Rujuk: Ibn Al-Jauzi, Al-Maughu’at (Madinah: Maktabah Al-Salafiyah, 1966) 2/272).

Hadis ini dihukum sebagai palsu kerana dalam sanadnya terdapat penyampai hadis bernama Muhammad bin Abd al-Rahman Al-Qusyairi. Menurut Imam Al-Zahabi, Muhammad bin Abd al-Rahman Al-Qusyairi ini adalah seorang yang tidak dipercayai.

Imam Al-Azdi dan Al-Daruqutni pula mengatakan beliau adalah seorang pendusta yang perlu ditinggalkan hadis yang disampaikan olehnya.

Melihat kepada maksud hadis ini sendiri kita sudah boleh mengagak ia adalah palsu dan tidak mungkin Rasulullah SAW mengucapkannya. Mustahil syariat Islam yang telah menghalalkan hubungan kelamin di antara suami dan isteri, dalam masa yang sama melarang si suami melihat faraj isterinya.

Menurut hadis diriwayatkan oleh Ibn Hibban dalam Sahihnya, daripada Sulaiman Al-Taimi bahawa dia pernah ditanya mengenai apakah hukumnya seseorang itu melihat faraj isterinya?

Maka dia pun menjawab: “Aku pernah bertanya soalan ini kepada ‘Atha’, lalu dia menjawab: “Aku pernah bertanya kepada ‘Aisyah, dan ‘Aisyah menjawab: “Aku pernah mandi bersama Rasulullah SAW dalam satu bekas, hingga aku mengatakan: Biarkan air itu untukku, biarkan untukku.” (Hadis Hasan, no 5577)

Al-Hafiz Ibn Hajar Al-‘Asqalani dalam Fath Al-Bari mengatakan: “Hadis ini adalah hujah perihal bolehnya seseorang untuk melihat aurat isterinya, demikian juga sebaliknya”. Maka, tidak ada bezanya melihat ketika mandi dan ketika berjimak.

Kalaulah perkara ini dilarang, kemungkinan ia akan menjejaskan kenikmatan ketika hubungan suami dan isteri. Sedangkan syariat mengizinkan pasangan suami isteri untuk masing-masing merasai nikmat tersebut. ALLAH menggambarkan dalam al-Quran bahawa si isteri itu umpama ladang bagi si suami.

Jadi, si suami boleh mendatangi isterinya menurut cara yang disukai pada tempat menanam benih. Firman-Nya: “Isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kamu menurut cara yang kamu sukai…” (Surah Al-Baqarah: 223).

Kenapa syariat membolehkan perkara ini? Sudah tentu salah satu sebabnya ialah untuk memberikan peluang kepada pasangan suami isteri saling merasai kenikmatan tersebut dengan cara yang halal lagi diredai.

Cumanya, syariat juga menetapkan garis panduan yang memang tidak boleh dilakukan semasa hubungan suami isteri. Antaranya ialah, syariat mengharamkan si suami mendatangi isterinya dari bahagian belakang (dubur) isterinya berdasarkan beberapa hadis yang diterima.

Antaranya ialah hadis berikut: “Apabila golongan Muhajirin datang ke perkampungan kaum Ansar, mereka pun menikahi wanita Ansar. Golongan Muhajirin biasa menelungkupkan isterinya ketika bersetubuh, sedangkan kaum Ansar tidak biasa melakukannya.

Suatu ketika ada seorang lelaki Muhajirin hendak menyetubuhi isterinya daripada kaum Ansar dengan cara seperti itu (melalui dubur), tetapi si isteri menolak sebelum ada kejelasan hukumnya daripada Rasulullah SAW.

Lalu dia pun berjumpa Rasulullah SAW. Tetapi dia berasa malu untuk bertanya terus kepada Rasulullah SAW. Maka dia bertanya kepada Ummu Salamah (isteri Nabi SAW) supaya ditanya kepada Baginda SAW. Lalu, turunlah ayat 223 daripada Surah Al-Baqarah.

Rasulullah SAW lalu menjawab: “Tidak boleh (melalui dubur) melainkan pada satu jalan sahaja (faraj).” (Riwayat Ahmad, Al-Tirmizi dan beliau menyatakan ia sahih).

Berkenaan larangan memperbanyakkan bercakap ketika bersetubuh suami isteri seperti yang disebutkan dalam hadis palsu ini, memang ia suatu tindakan yang tidak sesuai.

Banyak bercakap dan berbincang perkara-perkara lain ketika melakukan hubungan intim memang tidak munasabah, sedangkan perkara tersebut boleh dibualkan pada masa lain.

Tetapi, jika si suami atau isteri mengungkapkan sesuatu yang manis dan indah yang boleh meningkatkan perasaan kasih sayang ketika itu, maka ia tidak menjadi kesalahan.

Justeru, kepada pasangan suami isteri, syariat telah mengikat hubungan anda dengan cara yang halal dan sah. Isteri adalah hadiah buat suami. Suami adalah anugerah buat isteri.

Raikannya dengan kegembiraan dan kesyukuran. Nikmati ia dengan cara yang halal. Pelihara, pagari, sirami dan bajai ladang masing-masing agar ia terus subur dan mekar.

Percayalah, kenikmatan dan keseronokan yang dirasai oleh suami isteri sedikit pun tidak akan disia-siakan di sisi Tuhan kerana pada hubungan intim juga adalah ladang menuai pahala.

Tulisan Abd Razak Muthalib
Jurulatih Kanan & Motivator di Akademi Magnet Sukses
Graduan Ijazah Sarjana Kuliyah Ilmu Wahyu, UIAM

Rabu, 16 November 2016

Ketahui Kedudukan Golongan Khunsa Di Dalam Islam

FADAH1
KHUNSA, berasal daripada perkataan Arab yang bererti lembut.

Menurut Kamus Dewan, pengertiannya ialah orang yang mempunyai dua alat kelamin.
Golongan istimewa ini Allah ciptakan sebagai sebahagian bukti kekuasaan Allah. Mereka mempunyai ciri fizikal dan naluri istimewa sejak lahir.
Dari segi fiqh Islam, golongan khunsa terbahagi kepada dua iaitu khunsa musykil iaitu khunsa yang diragui dan khunsa ghair musykil atau khunsa yang tidak diragui.

Khunsa musykil adalah khunsa yang tidak langsung dapat dipastikan jantinanya kerana mereka dilahirkan tanpa sebarang alat kelamin dan hanya punyai alat untuk membuang air kecil.

Khunsa ghair musykil pula, dapat dipastikan keterampilan mereka sama ada menjurus kepada perempuan atau lelaki melalui tanda-tanda fizikal atau dipastikan jantina secara klinikal.

Harus dari sudut hukum syarak bagi khunsa ghair musykil berkahwin tetapi haram bagi khunsa musykil untuk berkahwin.

Dalam bahasa Inggeris, khunsa disebut sebagai hermaphrodite. Jumhur ulama menetapkan mereka bersolat Jumaat pada saf ketiga iaitu selepas saf kanak-kanak lelaki dan di hadapan perempuan.

Ini bukan diskriminasi tetapi peraturan dalam Islam. Samalah juga apabila Islam menetapkan saf perempuan paling belakang, ianya bukan bermakna Islam mendiskriminasikan perempuan.

Dalam solat, Imam yang paling hadapan bertanggungjawab dalam sah batalnya solat itu. Lelaki pula adalah golongan yang paling bertanggungjawab di hadapan Allah SWT nanti.

Khunsa diletakkan di barisan ketiga, melambangkan tanggungjawab mereka yang ringan berbanding lelaki bukan khunsa.

Islam menerima golongan khunsa musykil (mempunyai dua jantina), bagaimanapun menolak golongan yang mengamalkan gay dan lesbian yang jelas sekali haram di sisi agama.

Imam Besar Masjid Negara, Tan Sri Syaikh Ismail Muhammad berkata, golongan khunsa musykil tidak meminta dilahirkan begitu kerana ia merupakan kejadian ALLAH buat mereka.
imam
Justeru, tidak ada halangan untuk mereka memilih jantina mana mereka lebih cenderung selepas tempoh masa tertentu atau boleh dibuktikan secara klinikal.

“Kita akan lihat yang mana lebih berfungsi, dan sekiranya mereka ingin membuang salah satu jantina tersebut, ia adalah dibolehkan untuk tujuan kemudahan.

“Apa pun, mereka hendaklah mendapatkan nasihat pakar terlebih dahulu,” katanya.
Katanya, perkara ini amat serius, di mana pembahagian harta pusaka juga diambil kira mengikut jantina mana yang lebih dominan.

Menurutnya dalam mengatasi perkara ini, ibu bapa memainkan peranan penting dalam menentukan jantina anak mereka yang mempunyai masalah sebegini.

“Ibu bapa harus memberi penekanan kepada anak mereka. Sekiranya mereka lebih cenderung kepada lelaki, maka lakukan mereka sebagai seorang lelaki. Begitu juga sebaliknya,” katanya.

Namun begitu, Islam melarang sama sekali bagi golongan yang sememangnya dilahirkan sebagai lelaki contohnya, mengubah kejadian tersebut dengan melakukan pembedahan atau berpakaian seperti perempuan di samping menjalinkan hubungan sejenis.

“ALLAH melarang kita mengubah kejadian-Nya seperti terdapat dalam Al-Quran, Surah An-Nisa, ayat 119 menyebut, mereka yang mengubah kejadian ALLAH samalah perbuatannya seperti syaitan. Malah bagi mereka yang melakukan hubungan sejenis, ia sama sekali menyalahi fitrah manusia juga makhluk ALLAH lain,” tambahnya.

Selasa, 15 November 2016

Kenali dan Faham Makna Kod Pada Rim Kereta Anda

spotrim
Anda pastinya pernah menukar rim kereta bukan? Samada rim anda sudah rosak ataupun ingin kelihatan lebih menarik, pastinya setiap insan yang memiliki kereta perlu menukar rim mereka.

Biasanya, kita hanya menyerahkan bulat-bulat kepada kedai tayar atau rim ketika membeli rim tanpa mengetahui apa spesifikasi rim yang digunakan oleh kereta kita. Disini saya ingin kongsikan tips bagaimana anda mengenal dan faham kod spesifikasi rim kereta anda.
rim
Kod rim biasanya di’punch’ pada bahagian dalam rim. Ini digunakan sebagai rujukan ketika memasang rim pada kereta. Setiap huruf dan nombor mempunyai maksud tersendiri. Untuk rim seperti gambar di atas, kod rim adalah 8.5Jx20H2 ET52.

Kod ditulis berbeza-beza mengikut pengeluar namun kebiasaanya menggunakan kod yang standard. Nampak seperti sebuah rim yang besar. Mari kita fahami apakah maksud kod yang biasa digunakan pada rim kereta kita.
rim 1
Ambil kod 15×6.5-JJ 114.3-4-ET33 sebagai contoh. Angka 15 adalah diameter rim dalam unit inci. 6.5 adalah lebar rim dalam unit inci. JJ adalah bentuk bibir rim. 114.3 adalah pitch circle diamater (PCD) rim dalam unit mm. Angka 4 pada nombor 5 adalah jumlah lubang pada rim dan ET33 adalah jarak offset rim dari garisan tengah rim.

1. Diameter rim
Diameter rim adalah jarak antara hujung ke hujung rim atau lebih biasa dipanggil saiz rim. 15 inci, 16 inci dan sebagainya. Penukaran saiz rim perlulah merujuk kepada peraturan 3 peratus supaya tidak menjejaskan sistem odometer dan speedometer kereta anda.

2. Lebar rim
Kelebaran rim adalah jarak bahagian rim yang dipasangkan dengan bahagian tayar yang bersentuh dengan jalan. Rim yang lebih lebar biasanya menggunakan tayar yang lebih nipis. Lebar rim dikira dalam inci namun lebar tayr dikira dalam mm seperti 205, 215 dan sebagainya.

3. Bentuk bibir rim
Bentuk bibir rim biasanya dinyatakan dalam bentuk huruf sepeti J, JJ, JK dan sebagainya. Anda perlu mengetahui kod ini untuk memilih tayar yang sesuai dengan kereta anda.

4. Pitch Circle Diameter (PCD)
PCD adalah jarak antara 2 titik tengah lubang skru pengikat rim anda. Jarak PCD berbeza mengikut bilangan lubang skru pada sesebuah rim. PCD setiap pengeluar adalah berbeza dan anda perlu mengetahui PCD kereta anda sebelum membeli rim. Bagi Proton dan Perodua, PCD mereka adalah 100.

5. Jumlah lubang skru
Jumlah lubang skru bergantung kepada jenis dan saiz kereta. Jika kereta dari saiz yang besar dan mempunyai enjin berkuasa tinggi, biasanya mempunyai bilangan lubang skru yang lebih banyak pada hub tayar.

6. Rim Offset (ET)
Rim offset perlu anda ketahui ketika memilih rim. ET33 bermaksud offset 33mm kehadapan. lebih kecil offset bermaknya rim akan terkeluar dari ruang tayar seperti rim Rota. Offset penting kerana jika anda salah memilih offset, tayar anda mungkin sangkut pada fender ataupun pada komponen suspensi sebelah dalam.
Type_ C
Seperti tayar, rim juga amat penting untuk anda mengetahui spesfikasinya kerana jika salah memilih rim, anda mungkin menanggung kerugian yang besar. Diharap post kali ini dapat menambah pengetahuan kita mengenai rim kereta. Jika post ini bermanfaat, sharekan dengan rakan-rakan anda yang lain.

@via sembang-auto.com

Isnin, 14 November 2016

Tanda Anda Lelaki Dayus

parole
Ramai  lelaki kurang faham erti dayus dengan jelas. Apakah makna perkataan dan perbuatan yang menjuruskan perlakuan tersebut?
Disini dikongsikan 10 ciri-ciri lelaki dayus:
  1. Membiarkan kecantikan aurat dan bentuk tubuh isterinya dinikmati oleh lelaki lain sepanjang waktu pejabat (jika bekerja) atau di luar rumah.
  2. Membiarkan isterinya balik lewat dari kerja yang tidak diketahui bersama dengan lelaki apa dan siapa, serta apa yang dibuatnya di pejabat dan siapa yang menghantar.
  3. Membiarkan aurat isterinya dan anak perempuan dewasanya terlihat (terselak kain) semasa menaiki motor atau apa jua kenderaan sepanjang yang menyebabkan aurat terlihat.
  4. Membiarkan anak perempuannya ber’dating’ dengan tunangnya atau teman lelaki bukan mahramnya.
  5. Membiarkan anak perempuan berdua-duaan dengan pasangannya di rumah kononnya ibu bapa ‘spoting’ yang memahami.
  6. Menyuruh, mengarahkan dan berbangga dengan anak perempuan dan isteri memakai pakaian yang seksi di luar rumah.
  7. Membiarkan anak perempuannya memasuki akademi fantasia, mentor, gang starz dan lain-lain yang sepertinya sehingga mempamerkan kecantikan auratnya kepada jutaan manusia bukan mahram.
  8. Membiarkan isterinya atau anaknya menjadi pelakon dan berpelukan dengan lelaki lain, kononnya atas dasar seni dan lakonan semata-mata. Adakah semasa berlakon nafsu seorang lelaki di hilangkan? Tidak sekali-sekali.
  9. Membiarkan isteri kerja dan keluar rumah tanpa menutup aurat dengan sempurna.
  10. Membiarkan isteri disentuh anggota tubuhnya oleh lelaki lain tanpa sebab yang diiktiraf oleh Islam seperti bersalaman dgn bukan mahram.

Ahad, 13 November 2016

Kesan Berpuasa Kepada Otak Manusia

Iftar-Meal-4
Mark Mattson merupakan Chief of the Laboratory of Neuroscience di National Institute on Aging.
Beliau juga adalah seorang professor neurosains di The Johns Hopkins University, serta merupakan salah seorang daripada penyelidik utama di bahagian mekanisma molekul dan sel  di bawah neurodegenerative disorder seperti penyakit Parkinson dan Alzheimer.

Mark dan pasukan penyelidik beliau telah menerbitkan beberapa kertas kajian yang membincangkan bagaimana puasa 2 kali seminggu dapat mengurangkan risiko penyakit Parkinson’s dan Alzheimer.
kebaikan-berpuasa-dari-kajian-neurosains-1-768x530
Kajian-kajian yang dijalankan menunjukkan kawalan terhadap pengambilan kalori memberi kesan ke atas badan dari segi jangka hayat serta kebolehupayaan melawan penyakit kronik meningkat.

Apa yang menarik adalah puasa dan kawalan ke atas kalori menunjukkan peningkatan sel stem baru, memperbaiki DNA, meningkatkan jangka hayat dan memperlahankan penyakit berkaitan usia.
Dan yang lebih mengujakan ia menunjukkan keberkesanan terhadap rawatan kanser bersama ubat-ubatan kemoterapi.

Dalam TEDx talk yang diberikan oleh Mark, beliau memberikan penjelasan lanjut tentang impak puasa kepada otak. Berikut merupakan sebahagian daripada intipati dan hasil penemuan daripada kajian ini:

1. Perubahan diet telah diketahui sejak sekian lama mampu memberi kesan kepada otak. Kawalan dan pengurangan kalori atau berpuasa mampu mengurangkan serangan epilepsi ke atas kanak-kanak yang menderita penyakit ini.

2. Dipercayai puasa dapat membantu meningkatkan sistem pertahanan badan dalam melawan signal yang terbentuk oleh epileptik di bahagian otak. Sesetengah kanak-kanak yang mengidap epilepsi juga mendapat kebaikan daripada  diet berlemak tinggi dan karbohidrat rendah – lapor Mattson dan pengkaji lain di dalam jurnal Nature Reviews Neuroscience

3. Secara asasnya bila dilihat kepada kajian pengawalan kalori, kebanyakkannya menunjukkan jangka hayat yang lebih lama serta peningkatan ke atas keupayaan melawan penyakit.

5. Kawalan kalori berjaya memanjangkan jangka hayat dan menghalang pertumbuhan penyakit kronik berkaitan umur dalam berbagai spesis haiwan antaranya tikus, ikan, serangga dan cacing. Meskipun begitu mekanisma yang muncul masih tidak jelas.

6. Puasa memberi kesan yang baik kepada otak dan ini dibuktikan melalui perubahan neurokimia yang berlaku kepada otak sewaktu kita berpuasa. Ia juga membantu fungsi kognitif, meningkatkan faktor neurotropik, meningkatkan daya tahan terhadap tekanan dan mengurangkan inflamasi.

7. Berpuasa memberi cabaran kepada otak. Dan otak kita memberi tindakbalas terhadap cabaran tersebut dengan cara mengadaptasi tindakbalas terhadap tekanan (stress) dan seterusnya membantu otak menangani stress dan risiko penyakit.

8. Perubahan yang berlaku ke atas otak sewaktu berpuasa sama seperti perubahan yang berlaku sewaktu melakukan senaman. Kedua-duanya meningkatkan pengeluaran protein di dalam otak (faktor neurotrophic), yang seterusnya menggalakkan pertumbuhan neuron, juga hubungan antara neuron dan kekuatansynapses.

9. Puasa dapat menggalakkan pertumbuhan sel-sel saraf baru daripada sel stem dihippocampus. Puasa juga boleh menggalakan pertumbuhan ketone dan jumlah mitochondria di dalam neuron.

10. Berpuasa turut meningkatkan jumlah mitochondria di dalam sel-sel saraf. Ini disebabkan oleh neuron beradaptasi kepada tekanan berpuasa dengan cara mengeluarkan lebih banyak mitocondria.


11. Dengan menambah jumlah mitochondria di neuron, kupayaan neuron untuk membina dan mengekalkan hubungan antara satu sama lain meningkat, seterusnya memperbaiki keupayaan belajar dan mengingat.

12. Puasa meningkatkan keupayaan sel-sel saraf memperbaiki DNA. Para pengkaji turut mengaitkan aspek teori evolusi bagaimana datuk nenek kita dahulu mampu beradaptasi dengan situasi tanpa makanan mencukupi dalam tempoh yang lama.

13. Kajian yang disiarkan pada 5 Jun di dalam jurnal Cell Stem Cell oleh para pengkaji daripada University of Southern California menunjukkan kitaran berpuasa dalam tempoh yang lama mampu melindungi kerosakan sistem imuniti badan serta mendorong penghasilan semula sistem imunisasi.

14. Mereka menyimpulkan bahawa berpuasa mampu mengubah sel stem daripada tidak aktif kepada pembaharuan sendiri sel stem (state of self-renewal). Ia mencetuskan pertumbuhan semula sel baru berasaskan sel organ atau sistem stem.

15. Ujian klinikal ke atas pesakit yang menerima kemoterapi di mana pesakit tidak dibenarkan makan pada satu tempoh yang lama menunjukkan perubahan yang ketara ke atas bilangan sel darah putih.

16. Ini bermakna puasa mampu membunuh dan menghapuskan sel imunisasi yang telah lama dan rosak. Dan apabila badan mula bertindakbalas untuk menghasilkan sel stem yang baru, ia adalah sel-sel yang sihat.

17. Bila anda lapar, sistem badan akan cuba menjimatkan penggunaan tenaga. Salah satu daripada cara untuk menjimatkan tenaga adalah dengan mengguna semula (recycle) sebanyaknya sistem imuniti yang tidak diperlukan terutama sel-sel yang telah rosak.

18. Para pengkaji mula mengesan perkara ini daripada hasil kajian ke atas manusia dan haiwan di mana kadar sel darah putih berkurangan melalui puasa. Dan bila anda makan, sel darah yang baru akan kembali dihasilkan

19. Satu reviu saintifik tentang kajian multi saintifik (multiple scientific studies) berkenaan puasa telah disiarkan di The American Journal of Clinical Nutritionpada tahun 2007. Ia menganalisa kajian ke atas manusia dan haiwan, dan diputuskan bahawa puasa adalah cara berkesan untuk menurunkan risiko penyakit kardiovaskular dan kanser. Ia juga menunjukkan potensi yang signifikan dalam merawat diabetes.

Sabtu, 12 November 2016

Alami Dengkuran Teruk Semasa Tidur? Anda Atau Pasangan Anda Mungkin Berisiko Mengidap Penyakit Ini

snor
Anda mungkin berfikir berdengkur ketika tidur hanyalah satu perkara biasa yang kebanyakan orang hadapi, dan tidak memberi kesan sampingan. Tetapi sebelum anda merasakan dengkuran anda sebagai sesuatu yang biasa, pertimbangkan ini:

“Orang yang berdengkur adalah disebabkan oleh apnea tidur yang teruk dan mempunyai peluang 40 peratus lebih besar untuk mati lebih awal daripada orang biasa. Ini kerana gangguan tidur ini adalah berkaitan dengan pelbagai masalah kesihatan seperti penyakit jantung hingga kemurungan” – Pakar Perubatan Karl Doghramji, MD, pengarah perubatan pusat tidur Thomas Jefferson University dan Hospital di Philadelphia.

Masalah Kesihatan Yang Mungkin Anda Hadapi Akibat Dengkuran Yang Teruk

Strok

Analisa data kesihatan dari satu kajian tidur mendapati bahawa berdengkur adalah berkaitan dengan risiko karotid aterosklerosis – penyempitan arteri di leher disebabkan oleh deposit lemak yang dikenali sebagai plak – dan hasilnya, strok
Ringkasnya, lebih kuat dan lebih lama anda berdengkur setiap malam, risiko jangka panjang anda yang lebih besar untuk strok.
Dapatkan bantuan ketika tidur, terutamanya jika anda mengalami rasa mengantuk siang hari. Tanya pasangan anda sama ada pernafasan anda berhenti ketika tidur atau tidak, jika ya, kedua-duanya adalah tanda-tanda apnea tidur.

Penyakit jantung

Menurut Dr Doghramji Pengarah Perubatan Pusat Tidur Thomas Jefferson University dan Hospital di Philadelphia, apnea tidur dikaitkan dengan masalah kardiovaskular, seperti tekanan darah tinggi dan penyakit arteri koronari, yang akhirnya membawa kepada serangan jantung.
Malah, data menunjukkan bahawa orang-orang yang menghidap apnea tidur adalah dua kali lebih berkemungkinan diserang serangan maut seperti penyakit jantung dan serangan jantung secara tiba-tiba.

Kajian klinikal menunjukkan bahawa merawat apnea tidur dengan tekanan saluran udara positif secara berterusan (CPAP) mengurangkan risiko penyakit jantung. Rawatan untuk gangguan tidur ini dikatakan berkesan.

Kesihatan Mental

Dengkuran tidur boleh menjejaskan kesejahteraan mental anda, yang membawa kepada isu-isu seperti mudah tersinggung dan kemurungan yang serius akibat kekurangan tidur.
Satu kajian menunjukkan 74 orang yang pengdengkur mendapat peluang lebih besar untuk mengantuk pada waktu siang dan mereka juga mempunyai kebarangkalian mengalami kemurungan atau gejala keresahan.

Sakit kepala

Adakah anda sering bangun dengan rasa sakit kepala? Penyelidik mendapati, 268 orang yang berada pada tahap dengkuran biasa sering mengidap sakit kepala yang kerap pada waktu pagi dan gangguan tidur termasuk insomnia dan apnea tidur.

Kurang Kepuasan Seksual

Satu kajian ke atas 827 lelaki yang lebih tua mendapati bahawa lebih banyak dan lebih kuat mereka berdengkur, semakin kurang kepuasan seksual mereka. Ramai orang yang begitu terjejas dengan dengkuran mereka dan mereka tidak mempunyai keinginan untuk melakukan hubungan intim dengan pasangan mereka.

Komplikasi janin

Berdengkur semasa hamil biasanya disebabkan oleh pertambahan berat badan. Yang lebih membimbangkan adalah dengkuran ini juga disertai dengan peningkatan risiko untuk komplikasi janin.
Lakukan pemeriksaan lanjut di hospital atau klinik berdekatan jika anda atau pasangan anda mengalami denngkuran yang teruk ketika tidur.

Jumaat, 11 November 2016

7 Jalan Raya Ini Paling Bahaya Di Dunia

jalan-bahaya
Berikut adalah 7 jalan raya paling berbahaya di dunia yang mesti anda tengok dan tahu:
1. Zoji La, India
jalan-bahaya
Ladakh dan Kashmir berhubung dengan jalan raya yang panjang iaitu 9 kilometer. Jalan ini adalah sempit dan haiwan ternakan sentiasa melalui jalan ini.

2. Yungas Road, Bolivia
jalan-bahaya-1
Lebuh raya ini adalah salah satu jalan yang paling berbahaya di dunia dan telah mengambil 200 – 300 nyawa setahun. Gunung yang curam dan tebing memang menakutkan!

3. Atlantic Ocean Road, Norway
jalan-bahaya-2
Jalan Lautan Atlantik menghubungkan perkampungan kecil di sekitar pantai. Ramai pelancong yang sukakan jalan ini. Tetapi anda lihat sendiri bagaimana jalan raya ini yang perlu melintasi Jalan Lautan Atlantik.

4. Guoliang Tunnel, China
jalan-bahaya-3
Guoliang Tunnel di bina oleh penduduk tempatan. Ini adalah satu-satunya jalan keluar yang mudah dari gunung. Selain dari itu penduduk kampung boleh berkomunikasi dengan dunia luar.

5. Le Passage duGois, France
jalan-bahaya-4
Jalan ini hanya terbuka untuk beberapa jam setiap hari. Jalan-jalan yang tersembunyi di bawah air untuk sepanjang hari. Sebelum memasuki lebuh raya, anda perlu membaca jadual air pasang surut. Jika tidak, kereta anda akan tenggelam.

6. Caucasus’ Road, Rusia
jalan-bahaya-5
Jalan sempit  ini menghubungkan Sochi dan Ritsa melalui gunung. Ia adalah menakutkan tetapi pada masa yang sama menarik juga.

7. Jambatan Eshima Ohashi, Jepun
jalan-bahaya-6
Jambatan ini menghubungkan Sakaiminato dan Matsue. Kira-kira 1.7 km panjang dan 11.3 meter lebar. Dari jauh, jambatan itu seolah-olah mustahil untuk mendaki. Ketinggian ini membolehkan kapal-kapal besar melalui di bawahnya.

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...