Selasa, 6 November 2018

Tips Bagaimana Untuk Rasa Seronok Bekerja

Tips utama : Cuba buat seolah2 pejabat tu rumah korang
Oppss jangan salah anggap. Saya tak suruh korang tidur kat pejabat tu seperti korang tidur kat rumah korang sendiri. Pejabat is pejabat. Pejabat ialah tempat kita kerja. Korang tak boleh suka2 buat macam rumah sendiri. Tapi apa yang saya cuba sampaikan ialah, korang mesti cuba untuk TUKAR SUASANA pejabat tu macam seolah2 korang sedang berada di rumah korang.
Macammana nak tukar suasana?
  • 1- Hias tempat duduk
Korang boleh letak bunga dalam pasu kecil dan letakkan atas meja kerja korang. Boleh juga lekatkan gambar2 suami/isteri, anak2, ibu bapa atau gambar sesiapa saja yang korang suka. Ada kawan saya dia letak gambar ‘Siti Nurhaliza’ kat meja dia…huhu. Selain itu, boleh juga lekatkan kata2 motivasi yang boleh membakar semangat korang.
  • 2- Jangan biarkan meja bersepah
Susunla dokumen dan kertas2 atas meja korang dengan rapi. Jangan biarkan ia berserabut, bersepah dan kusut masai. Sebab ia hanya akan memeningkan kepala korang.
Atas meja saya, saya letakkan 2 ‘tray’. Satu tray untuk kerja/dokumen yang belum settle dan 1 tray untuk kerja/dokumen yang dah settled. Jadi meja saya sangat kemas sehingga mendapat pujian dari kawan2 saya… :)
  • 3- Sembur ‘air freshener’ kegemaran anda
Ini bagi pejabat yang kedekut la. Contohnya pejabat tempat saya kerja ni, tak ada disediakan penyembur ‘air freshener’. Budget tak cukup katanya. Takper, diorang tak sediakan, saya boleh beli sendiri. Jadi, saya ambil inisiatif untuk beli ‘air freshener’ kegemaran saya sendiri. Setiap sejam, saya akan semburkan ‘air freshener’ untuk memberikan kesegaran di tempat duduk saya. Sampai Amoi yang duduk depan saya tu pun turut sama meniru saya dengan membeli air freshener dia sendiri… haha
  • 4- Tukar ’style’ tempat duduk sekali sekala
Biasanya apabila saya rasa sedikit bosan dengan style meja saya, saya akan lakukan beberapa pertukaran ’style’. Contohnya, saya akan tukar tempat letak tray dokumen, tukar gambar2 yang dilekatkan, tukar posisi meja, tukar bunga, tukar gambar desktop dan macam2 lagi la. Pendek kata, saya akan cuba ubah ’style’ meja tempat duduk saya tu menjadi lebih ‘fresh’ dan ‘baru’. Dengan itu, saya dapat merasakan satu suasana yang berbeza dan ‘fresh’ jer gitu…
  • 5- Pergi ‘kacau’ orang lain atau ‘merewang’ sekejap bila rasa bosan
Saya kalau rasa bosan jer, terus pergi ‘jalan2′ atau ‘merewang’ ke department lain untuk ‘tukar angin’ dan cari ‘mood’ baru. Ada orang kata perbuatan saya ni sebagai ‘mengulor’ atau ‘ponteng’ kerja. Tapi pada saya, kita kadangkala perlu juga buat begitu untuk memberikan ’semangat baru’ atau tukar angin. Jangan lebih2 dah la. Biasanya kalau saya bosan,saya akan pi ke tempat kawan2 baik saya dan tegur/berbual2 sekejap dengan diorang. Biasanya masa yang saya ambil hanya sekitar 5 minit jer…pastu saya kembali semula ke meja saya dan sambung kerja… Dengan cara ini, rasa bosan saya dapat dikurangkan dan rasa lebih bersemangat untuk meneruskan kerja…
Begitulah beberapa tips yang saya sendiri amalkan dalam usaha saya untuk menjadikan kerja yang saya lakukan lebih seronok dan tidak bosan.
Korang pulak, apa korang buat kalau rasa bosan kerja? Ada apa2 tips atau petua yang korang amalkan untuk rasa lebih seronok bekerja?

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...