Pendapat Mazhab Hanafi, wajah wanita
bukanlah aurat, namun memakai purdah/niqab hukumnya sunnah (dianjurkan)
dan menjadi wajib jika dikhuatiri wanita berkenaan akan menimbulkan
fitnah.
1. Asy Syaranbalali berkata:
وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها باطنهما وظاهرهما في الأصح ، وهو المختار
وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها باطنهما وظاهرهما في الأصح ، وهو المختار
“Seluruh tubuh wanita adalah aurat
kecuali wajah dan telapak tangan dalam serta telapak tangan luar, ini
pendapat yang lebih sahih dan merupakan pilihan mazhab kami.” (Matan
Nuurul Iidhah)
2. Al Imam Muhammad ‘Alaa-uddin berkata:
وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وقدميها في رواية ، وكذا صوتها، وليس بعورة على الأشبه ، وإنما يؤدي إلى الفتنة ، ولذا تمنع من كشف وجهها بين الرجال للفتنة
وجميع بدن الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وقدميها في رواية ، وكذا صوتها، وليس بعورة على الأشبه ، وإنما يؤدي إلى الفتنة ، ولذا تمنع من كشف وجهها بين الرجال للفتنة
“Seluruh badan wanita adalah aurat
kecuali wajah dan telapak tangan dalam. Dalam suatu riwayat, juga
telapak tangan luar. Demikian juga suaranya. Namun bukan aurat jika
dihadapan sesama wanita. Jika cenderung menimbulkan fitnah, dilarang
menampakkan wajahnya di hadapan para lelaki.” (Ad Durr Al Muntaqa, 81)
3. Al Allamah Al Hashkafi berkata:
والمرأة كالرجل ، لكنها تكشف وجهها لا رأسها ، ولو سَدَلَت شيئًا عليه وَجَافَتهُ جاز ، بل يندب
والمرأة كالرجل ، لكنها تكشف وجهها لا رأسها ، ولو سَدَلَت شيئًا عليه وَجَافَتهُ جاز ، بل يندب
“Aurat wanita dalam solat itu seperti
aurat lelaki. Namun wajah wanita itu dibuka sedangkan kepalanya tidak.
Andai seorang wanita memakai sesuatu di wajahnya atau menutupnya, boleh,
bahkan dianjurkan.” (Ad Durr Al Mukhtar, 2/189)
4. Al Allamah Ibnu Abidin berkata:
تُمنَعُ من الكشف لخوف أن يرى الرجال وجهها فتقع الفتنة ، لأنه مع الكشف قد يقع النظر إليها بشهوة
تُمنَعُ من الكشف لخوف أن يرى الرجال وجهها فتقع الفتنة ، لأنه مع الكشف قد يقع النظر إليها بشهوة
“Terlarang bagi wanita menampakkan
wajahnya kerana khuatir akan dilihat oleh para lelaki, kemudian
timbullah fitnah. Kerana jika wajah dinampakkan, lelaki melihatnya
dengan syahwat.” (Hasyiah ‘Alad Durr Al Mukhtaar, 3/188-189)
5. Al Allamah Ibnu Najiim berkata:
قال مشايخنا : تمنع المرأة الشابة من كشف وجهها بين الرجال في زماننا للفتنة
“Para ulama’ mazhab kami berkata bahawa
dilarang bagi wanita muda untuk menampakkan wajahnya di hadapan para
lelaki di zaman kita ini, kerana dikhuatiri akan menimbulkan fitnah.”
(Al Bahr Ar Raaiq, 284)
Mazhab Maliki
Mazhab Maliki berpendapat bahawa wajah
wanita bukanlah aurat, namun memakai purdah/niqab hukumnya sunnah
(dianjurkan) dan menjadi wajib jika dikhuatiri menimbulkan fitnah.
Bahkan sebahagian ulama’ yang bermazhab Maliki berpendapat seluruh tubuh
wanita itu adalah aurat.
1. Az Zarqaani berkata:
وعورة الحرة مع رجل أجنبي مسلم غير الوجه
والكفين من جميع جسدها ، حتى دلاليها وقصَّتها . وأما الوجه والكفان
ظاهرهما وباطنهما ، فله رؤيتهما مكشوفين ولو شابة بلا عذر من شهادة أو طب ،
إلا لخوف فتنة أو قصد لذة فيحرم ، كنظر لأمرد ، كما للفاكهاني والقلشاني
“Aurat wanita di depan lelaki muslim
ajnabi adalah seluruh tubuh selain wajah dan telapak tangan. Bahkan
suara wanita juga aurat. Sedangkan wajah, telapak tangan luar dan dalam,
boleh dinampakkan dan dilihat oleh kaum lelaki walaupun wanita tersebut
masih muda baik sekadar melihat ataupun untuk tujuan perubatan. Kecuali
jika dikhuatiri akan menimbulkan fitnah atau tujuan lelaki melihat
wanita untuk bersuka-suka, maka hukumnya haram, sebagaimana haramnya
melihat amraad. Hal ini juga diungkapkan oleh Al Faakihaani dan Al
Qalsyaani.” (Syarh Mukhtashar Khalil, 176)
2. Ibnul Arabi berkata:
والمرأة كلها عورة ، بدنها ، وصوتها ، فلا
يجوز كشف ذلك إلا لضرورة ، أو لحاجة ، كالشهادة عليها ، أو داء يكون
ببدنها ، أو سؤالها عما يَعنُّ ويعرض عندها
“Wanita itu seluruhnya adalah aurat.
Baik badannya mahupun suaranya. Tidak boleh menampakkan wajahnya kecuali
dalam keadaan darurat atau ada keperluan mendesak seperti persaksian
atau perubatan pada badannya, atau kita dipertanyakan apakah ia adalah
orang yang dimaksud (dalam sebuah persoalan).” (Ahkaamul Qur’an, 3/1579)
3. Al Qurthubi berkata:
قال ابن خُويز منداد ــ وهو من كبار علماء المالكية ـ : إن المرأة اذا كانت جميلة وخيف من وجهها وكفيها الفتنة ، فعليها ستر ذلك ؛ وإن كانت عجوزًا أو مقبحة جاز أن تكشف وجهها وكفيها
قال ابن خُويز منداد ــ وهو من كبار علماء المالكية ـ : إن المرأة اذا كانت جميلة وخيف من وجهها وكفيها الفتنة ، فعليها ستر ذلك ؛ وإن كانت عجوزًا أو مقبحة جاز أن تكشف وجهها وكفيها
“Ibnu Juwaiz Mandad (ulama besar Maliki)
berkata: Jika seorang wanita itu cantik dan khuatir wajahnya dan
telapak tangannya menimbulkan fitnah, hendaknya dia menutup wajahnya.
Jika dia wanita tua atau wajahnya buruk/hodoh, boleh baginya menampakkan
wajahnya.” (Tafsir Al Qurthubi, 12/229)
4. Al Hathab berkata:
واعلم أنه إن خُشي من المرأة الفتنة يجب عليها ستر الوجه والكفين . قاله القاضي عبد الوهاب ، ونقله عنه الشيخ أحمد زرّوق في شرح الرسالة ، وهو ظاهر التوضيح
واعلم أنه إن خُشي من المرأة الفتنة يجب عليها ستر الوجه والكفين . قاله القاضي عبد الوهاب ، ونقله عنه الشيخ أحمد زرّوق في شرح الرسالة ، وهو ظاهر التوضيح
“Ketahuilah, jika dikhuatirkan terjadi
fitnah, maka wanita wajib menutup wajah dan telapak tangannya. Ini
dikatakan oleh Al Qadhi Abdul Wahhab, juga dinukil oleh Syaikh Ahmad
Zarruq dalam Syarhur Risaalah. Dan inilah pendapat yang lebih tepat.”
(Mawahib Jaliil, 499)
5. Al Allamah Al Banaani, menjelaskan pendapat Az Zarqani di atas:
وهو الذي لابن مرزوق في اغتنام الفرصة
قائلًا : إنه مشهور المذهب ، ونقل الحطاب أيضًا الوجوب عن القاضي عبد
الوهاب ، أو لا يجب عليها ذلك ، وإنما على الرجل غض بصره ، وهو مقتضى نقل
مَوَّاق عن عياض . وفصَّل الشيخ زروق في شرح الوغليسية بين الجميلة فيجب
عليها ، وغيرها فيُستحب
“Pendapat tersebut juga dikatakan oleh
Ibnu Marzuuq dalam kitab Ightimamul Furshah, katanya : ‘Inilah pendapat
yang masyhur dalam mazhab Maliki’. Al Hathab juga menukil dari perkataan
Al Qadhi Abdul Wahhab bahawa hukumnya wajib. Sebahagian ulama’
bermazhab Maliki menyebutkan pendapat bahawa hukumnya tidak wajib, namun
lelaki wajib menundukkan pandangannya. Pendapat ini dinukil Mawwaq dari
Iyadh. Syeikh Zarruq dalam kitab Syarhul Waghlisiyyah memperincikan,
jika cantik maka wajib, jika tidak cantik maka ianya sunnah.” (Hasyiyah
‘Ala Syarh Az Zarqaani, 176)
Mazhab Syafi’ie
Pendapat mazhab Syafi’ie, aurat wanita
di depan lelaki ajnabi (bukan mahram) adalah seluruh tubuh. Sehingga
mereka mewajibkan wanita memakai purdah/niqab di hadapan lelaki ajnabi.
Inilah pendapat muktamad mazhab Syafi’ie.
1. Asy Syarwani berkata:
إن لها ثلاث عورات : عورة في الصلاة ، وهو
ما تقدم ـ أي كل بدنها ما سوى الوجه والكفين . وعورة بالنسبة لنظر الأجانب
إليها : جميع بدنها حتى الوجه والكفين على المعتمد وعورة في الخلوة وعند
المحارم : كعورة الرجل »اهـ ـ أي ما بين السرة والركبة ـ
“Wanita memiliki tiga jenis aurat, (1)
aurat dalam solat (sebagaimana telah dijelaskan) iaitu seluruh badan
kecuali wajah dan telapak tangan, (2) aurat terhadap pandangan lelaki
ajnabi, iaitu seluruh tubuh termasuk wajah dan telapak tangan, menurut
pendapat yang muktamad, (3) aurat ketika berdua bersama yang mahram,
sama seperti lelaki, iaitu antara pusat dan lutut.” (Hasyiah Asy
Syarwani ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 2/112)
2. Syaikh Sulaiman Al Jamal berkata:
غير وجه وكفين : وهذه عورتها في الصلاة .
وأما عورتها عند النساء المسلمات مطلقًا وعند الرجال المحارم ، فما بين
السرة والركبة . وأما عند الرجال الأجانب فجميع البدن
“Maksud perkataan An-Nawawi, ‘aurat
wanita adalah selain wajah dan telapak tangan’, ini adalah aurat di
dalam solat. Adapun aurat wanita muslimah secara mutlak di hadapan
lelaki yang masih mahram adalah antara pusat hingga lutut. Sedangkan di
hadapan lelaki yang bukan mahram adalah seluruh badan.” (Hasyiatul Jamal
Ala’ Syarh Al Minhaj, 411)
3. Syaikh Muhammad bin Qaasim Al Ghazzi, penulis Fathul Qaarib, berkata:
وجميع بدن المرأة الحرة عورة إلا وجهها وكفيها ، وهذه عورتها في الصلاة ، أما خارج الصلاة فعورتها جميع بدنها
“Seluruh badan wanita selain wajah dan
telapak tangan adalah aurat. Ini aurat di dalam solat. Adapun di luar
solat, aurat wanita adalah seluruh badan.” (Fathul Qaarib, 19)
4. Ibnu Qaasim Al Abadi berkata:
فيجب ما ستر من الأنثى ولو رقيقة ما عدا الوجه والكفين . ووجوب سترهما في الحياة ليس لكونهما عورة ، بل لخوف الفتنة غالبًا
“Wajib bagi wanita menutup seluruh tubuh
selain wajah telapak tangan, walaupun penutupnya tipis. Dan wajib pula
menutup wajah dan telapak tangan, bukan kerana keduanya adalah aurat,
namun kerana secara umum keduanya cenderung menimbulkan fitnah.”
(Hasyiah Ibnu Qaasim ‘Ala Tuhfatul Muhtaaj, 3/115)
5. Taqiyuddin Al Hushni, penulis Kifaayatul Akhyaar, berkata:
ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب
ويُكره أن يصلي في ثوب فيه صورة وتمثيل ، والمرأة متنقّبة إلا أن تكون في مسجد وهناك أجانب لا يحترزون عن النظر ، فإن خيف من النظر إليها ما يجر إلى الفساد حرم عليها رفع النقاب
“Makruh hukumnya solat dengan memakai
pakaian yang bergambar atau lukisan. Makruh pula wanita memakai niqab
(purdah) ketika solat. Kecuali jika di masjid keadaannya susah dijaga
dari pandnagan lelaki ajnabi. Jika wanita khuatir dipandang oleh lelaki
ajnabi sehingga menimbulkan kerosakan, haram hukumnya melepaskan (tidak
memakai) niqab (purdah).” (Kifaayatul Akhyaar, 181)
Mazhab Hanbali
Imam Ahmad bin Hanbal berkata:
كل شيء منها ــ أي من المرأة الحرة ــ عورة حتى الظفر
“Setiap bahagian tubuh wanita adalah aurat, termasuk pula kukunya.” (Dinukil dalam Zaadul Masiir, 6/31)
1. Syeikh Abdullah bin Abdil Aziz Al ‘Anqaari, penulis Raudhul Murbi’, berkata:
« وكل الحرة البالغة عورة حتى ذوائبها ، صرح به في الرعاية . اهـ إلا وجهها فليس عورة في الصلاة . وأما خارجها فكلها عورة حتى وجهها بالنسبة إلى الرجل والخنثى وبالنسبة إلى مثلها عورتها ما بين السرة إلى الركبة
« وكل الحرة البالغة عورة حتى ذوائبها ، صرح به في الرعاية . اهـ إلا وجهها فليس عورة في الصلاة . وأما خارجها فكلها عورة حتى وجهها بالنسبة إلى الرجل والخنثى وبالنسبة إلى مثلها عورتها ما بين السرة إلى الركبة
“Setiap bahagian tubuh wanita yang
baligh adalah aurat, termasuk pula sudut kepalanya. Pendapat ini telah
dijelaskan dalam kitab Ar Ri’ayah… kecuali wajah, kerana wajah bukanlah
aurat di dalam solat. Adapun di luar solat, semua bahagian tubuh adalah
aurat, termasuk wajahnya jika di hadapan lelaki. Jika di hadapan sesama
wanita, auratnya antara pusat hingga lutut.” (Raudhul Murbi’, 140)
2. Ibnu Muflih berkata:
« قال أحمد : ولا تبدي زينتها إلا لمن في
الآية ونقل أبو طالب :ظفرها عورة ، فإذا خرجت فلا تبين شيئًا ، ولا خُفَّها
، فإنه يصف القدم ، وأحبُّ إليَّ أن تجعل لكـمّها زرًا عند يدها
“Imam Ahmad berkata: ‘Maksud ayat
tersebut adalah, janganlah mereka (wanita) menampakkan perhiasan mereka
kecuali kepada orang yang disebutkan di dalam ayat. Abu Thalib menukil
penjelasan dari beliau (Imam Ahmad): ‘Kuku wanita termasuk aurat. Jika
mereka keluar, tidak boleh menampakkan apapun bahkan khuf (semacam kaus
kaki/sarung kaki), kerana khuf itu masih menampakkan lekuk kaki. Dan aku
lebih suka jika mereka membuat semacam kancing tekan di bahagian
tangan.” (Al Furu’, 601-602)
3. Syeikh Manshur bin Yunus bin Idris Al Bahuti, ketika menjelaskan matan Al Iqna’ , ia berkata:
« وهما » أي : الكفان . « والوجه » من الحرة البالغة « عورة خارجها » أي الصلاة « باعتبار النظر كبقية بدنها »
“’Keduanya, iaitu dua telapak tangan dan
wajah adalah aurat di luar solat kerana adanya pandangan, sama seperti
anggota badan lainnya.” (Kasyful Qanaa’, 309)
4. Syeikh Muhammad bin Shalih Al Utsaimin berkata:
القول الراجح في هذه المسألة وجوب ستر الوجه عن الرجال الأجانب
القول الراجح في هذه المسألة وجوب ستر الوجه عن الرجال الأجانب
“Pendapat yang kuat dalam masalah ini
adalah wajib hukumnya bagi wanita untuk menutup wajah dari pada lelaki
ajnabi.” (Fatwa Nurun ‘Alad Darb, link)