Lelaki dengan kereta
tidak dapat dipisahkan. Jadi, apalah gunanya minat dengan kereta jika
tidak mengetahui cara untuk mengendalikannya apabila rosak.
Topik dengan tajuk di atas adalah sebenarnya ingin merungkai persoalan yang selalu bermain diminda pengguna kereta terutamanya tentang bagaimana air boleh bercampur dengan minyak dalam enjin.
Pada hakikatnya untuk menghindarkan enjin dari mengalami keadaan ini
ialah agak sukar melainkan pengguna dapat memastikan enjin sentiasa di
tukar minyak hitam ,oil filter,air filter dan plug pada waktu dan
kilometer sepatutnya.
Topik dengan tajuk di atas adalah sebenarnya ingin merungkai persoalan yang selalu bermain diminda pengguna kereta terutamanya tentang bagaimana air boleh bercampur dengan minyak dalam enjin.
Untuk mengetahuinya amat mudah iaitu dengan
membuka penutup minyak hitam atas silinder dan perhatikan didalamnya
,jika terdapat tompokan-tompokan keputihan bermakna enjin tersebut
telah dimasuki air.
Fungsi air sebenarnya untuk menyejukan enjin
tetapi apabila terdapat komponen-komponen tertentu telah rosak maka
kejadian ini akan terus berlaku.
Pada keseluruhan enjin yang normal air
sebenarnya tidak mudah untuk bercampur dengan minyak dalam enjin
melainkan terdapat faktor-faktor tertentu yang membolehkan kejadian ini
berlaku.
Bagaimanakah pula kita dapat mempastikan bahawa enjin kita terhindar dari keadaan ini?
Apakah yang perlu kita periksa?
Selain dari itu radiator juga perlu diflush atau diganti air dan gunakan coolant setiap 2 kali servis kereta.
Jika ini dapat diamalkan air yang berada dalam enjin tidak menghasilkan karat dan semua gasket terjaga dengan baik terutamanya manifold gasket.
Jadi, punca yang menyebabkan kenderaan kita mengalami kerosakan sedemikian.
Terdapat beberapa faktor utama yang menyebabkan air bercampur dengan minyak dalam enjin diantaranya:-
1.Gasket Cylinder Head yang pecah akibat enjin panas
2.Gasket Intake manifold yang pecah dan terbakar juga akibat enjin panas
3.Cylinder Head yang tidak dikunci ketat selepas head dibuka
4.Cylinder head yang retak
5.Air yang berlebihan masuk dari ekzos dalam keadaan banjir dan sebagainya.
Cara penyelesaian terbaik bagi masalah ini adalah dengan melalui proses Top Overhaul atau Overhaul untuk menggantikan satu set gasket Top Overhaul yang terdiri dari Cylinder Head Gasket,Valve Seal,Manifold Gasket,Head Cover Gasket dan Oil Seal serta Oil Sump Gasket,Engine Bearing,Engine Oil dan Piston Ring bagi proses Overhaul.
Akan tetapi, cara ini hanya boleh digunakanpakai jika air telah benar-benar bercampur dengan minyak hitam dan memenuhi Oil Sump atau tangki minyak hitam.
Kedua cara di atas adalah satu-satunya cara yang terbaik yang mampu dilakukan untuk mengembalikan semula enjin ke prestasi asal.
Jika ini dapat diamalkan air yang berada dalam enjin tidak menghasilkan karat dan semua gasket terjaga dengan baik terutamanya manifold gasket.
Jadi, punca yang menyebabkan kenderaan kita mengalami kerosakan sedemikian.
Terdapat beberapa faktor utama yang menyebabkan air bercampur dengan minyak dalam enjin diantaranya:-
1.Gasket Cylinder Head yang pecah akibat enjin panas
2.Gasket Intake manifold yang pecah dan terbakar juga akibat enjin panas
3.Cylinder Head yang tidak dikunci ketat selepas head dibuka
4.Cylinder head yang retak
5.Air yang berlebihan masuk dari ekzos dalam keadaan banjir dan sebagainya.
Cara penyelesaian terbaik bagi masalah ini adalah dengan melalui proses Top Overhaul atau Overhaul untuk menggantikan satu set gasket Top Overhaul yang terdiri dari Cylinder Head Gasket,Valve Seal,Manifold Gasket,Head Cover Gasket dan Oil Seal serta Oil Sump Gasket,Engine Bearing,Engine Oil dan Piston Ring bagi proses Overhaul.
Akan tetapi, cara ini hanya boleh digunakanpakai jika air telah benar-benar bercampur dengan minyak hitam dan memenuhi Oil Sump atau tangki minyak hitam.
Kedua cara di atas adalah satu-satunya cara yang terbaik yang mampu dilakukan untuk mengembalikan semula enjin ke prestasi asal.