Rabu, 10 April 2013

SADARI: Periksa Payudara Sendiri

Semakin cepat kita dapat mengesan terjadinya kanser, semakin cerah pula harapan kesembuhannya. Demikian pula halnya dengan kanser payudara. Kerana itu, jangan malas untuk melakukan pemeriksaan seawal mungkin.




Tanda-tanda Yang Memungkinkan Anda Mengidap Kanser Payudara

Mencegah lebih baik daripada mengubati. Kerana itu, cuba kenali dan fahami payudara anda. Dengan demikian, anda dapat mengetahui bila terdapat kejanggalan pada payudara anda seawal mungkin. Caranya mudah. Anda dapat melakukan pemeriksaan payudara sendiri (Sadari) di depan cermin. SADARI adalah moto yang harus kita ingat. SADARI adalah singkatan dari PerikSA PayuDAra SendiRI . SADARI dapat dilakukan bermula dari umur berapa pun tapi sangat dianjurkan bila umur anda sudah lebih dari 20 tahun.

Perhatikanlah bentuk payudara anda dari depan, sisi kiri, dan kanan, apakah ada benjolan, perubahan warna kulit, puting bersisik dan mengeluarkan cairan? Ataukah ada kejanggalan-kejanggalan lain? Untuk mengesannya, lakukan pemeriksaan berikut:

Langkah 1: Melihat perubahan bentuk dan besarnya payudara, perubahan puting susu, serta kulit payudara di depan kaca. Sambil berdiri tegak di depan cermin, posisi kedua lengan di samping badan, selanjutnya kedua lengan di atas kepala, kemudian kedua tangan ditekan kuat di atas pinggul sementara otot dada ditegangkan.

Langkah 2: Rasakan adanya perubahan dengan cara berbaring. Letakkan bantal kecil di bawah bahu kanan, lengan kanan di bawah kepala. Periksa payudara kanan dengan tangan kiri dengan meratakan jari-jari secara mendatar untuk merasakan adanya benjolan. Periksa pula lipatan lengan, batas luar payudara, dan ke seluruh payudara.

Langkah 3: Perhatikan tanda-tanda perdarahan atau keluarnya cairan dari puting susu. Caranya dengan memencet puting susu dan melihat apakah ada darah atau cairan yang keluar.

Langkah 4: Lakukan hal serupa pada payudara sebelah kiri. Iaitu dengan meletakkan tangan kiri di bawah kepala, lalu gunakan tangan kanan untuk memeriksa payudara sebelah kiri. Bila anda mendapati adanya kejanggalan, segeralah bertemu doktor.

Selain SADARI, pemeriksaan payudara juga dapat dilakukan dengan cara mamografi. Tapi kaedah mamografi (x-ray) yang agak mahal ini masih dipersoalkan. Kebiasaannya pemeriksaan payudara sendiri jauh lebih cepat dalam mengesan adanya kanser payudara. Kerana itu, lakukan SADARI dan bila anda mengesyaki adanya kejanggalan, jangan bertangguh untuk bertemu doktor. Pada saat itu, mamografi mungkin akan dianjurkan oleh doktor anda.

Dengan mengetahui gejalanya seawal mungkin, besar pula kemungkinan kanser payudara dapat diubati dan disembuhkan.


Bentuk Ujian Sendiri Yang Boleh Digunakan Untuk Pengesanan Awal Kanser Payudara




Sila lakukan ujian "breast self-exam" secara kerap utk langkah pengesanan kanser di peringkat awal (karsinoma in situ).

INGAT!! Kanser payudara adalah pembunuh nombor satu wanita. Mencegah lebih baik dari mengubati. Juga, jangan lupa. SEDIAKAN PAYUNG SEBELUM HUJAN!!

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...