Khamis, 3 Julai 2014

Sejarah Restoran McDonald



Pada tahun 1940, dua bersaudara bernama Richard dan Maurice McDonald memiliki impian untuk membuka sebuah restoran. Berkat keberanian dan kegigihan mereka, lahirlah sebuah restoran yang dinamakan dengan McDonald 's Famous BBQ. Dengan menawarkan 40 menu makanan yang disajikan, restoran ini menjadi salah satu restoran terkenal di California, Amerika. Dimana lokasi tersebut adalah tempat berdirinya Restoran McDonald's pertama.



Pada tahun 1945, restoran McDonald 's mengalami kerugian. Pada tahun yang sama juga seorang peniaga bernama Ray Kroc bergabung bersama McDonald 's. Ray Kroc memiliki banyak idea yang berani dan bernas untuk menaikkan restoran McDonald 's dari kerugian. Salah satu ideanya yang paling ekstrem adalah menghapuskan hampir seluruh menu BBQ yang selama ini disajikan, kecuali Hamburger. Sebabnya, hasil kajian Kroc memperlihatkan bahawa menu terkenal di restoran ini adalah Hamburger. Pada masa itu menu Hamburger yang mereka ada memang memiliki permintaan penjualan yang amat baik dan tinggi.

Bermula dari menu Hamburger yang ingin dijual, Kroc mula mengganti konsep restoran McDonald 's menjadi fast food restaurant. Hasilnya menerapkan konsep ini, muncul pula idea bernas Kroc yang lainnya. Tahun 1955, Kroc membuat perubahan lainnya dengan mewujudkan francais pada Restoran McDonald 's bermula dari seluruh Amerika sehingga seluruh dunia.

Kejayaan mengunakan sistem francais ini membuat Kroc akhirnya berpikir. Mesti ada jaminan bahawa semua restoran McDonald 's yang ada di seluruh dunia memiliki standart yang tinggi. Sehingga sistem dan penjenamaan dari restoran pun boleh diurus dengan lebih tersusun. Melahirkan idea untuk membina Hamburger University pada tahun 1961.

Kegigihan dan kerja keras Kroc dan McDonald bersaudara, membuat restoran McDonald 's kini mencapai jumlah 14.000 yang ada di 60 negara berbeza di dunia. Angka pengunjung restoran ini mencapai 22juta orang / sehari atau 14ribu pengunjung/ seminit. Tidak heranlah McDonald 's dilabel sebagai industri kuliner paling berjaya di dunia. Seiring berjalannya waktu, restoran McDonald 's terus melakukan inovasi-inovasi bisnes lainnya yang selalu menarik hati pengunjungnya. Sempena Piala Dunia 2014 McDonald memperkenalkan produk terbarunya iaitu new fry boxes

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...