Khamis, 30 April 2015

SEBAB MATA LELAKI GEMAR LIHAT BADAN WANITA....

Malam pasangannya siang, 
Jaga pasangannya tidur,
Rajin pasangannya malas, 
Dan lelaki pasangannya perempuan. 
 
Kerana perempuan adalah pasangan kepada lelaki, maka Allah telah menciptakan bentuk
badan wanita itu dapat memikat hati lelaki. 
 
Bila berkata tentang terpikat, maka ia ada hubung kait dengan nafsu.
 
Jika ia ada hubungkait dengan nafsu, ianya ada hubungan pula dengan bisikan syaitan. 
 
Jadi untuk mengawal nafsu, mestilah dikawal dengan iman. 
 
Untuk mendapatkan iman mesti menurut perintah Allah dan RasulNya dan menjauhi 
laranganNya. Pada mata lelaki, perempuan ini adalah simbol. Simbol apa, semua orang
tahu. Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika  tidak dikawal dengan iman.
Maka mata lelaki ini selalu menjalar apabila terlihat seorang perempuan. Setiap 
bentuk badan seorang perempuan boleh dihayati oleh seorang lelaki dengan 
berbagai-bagai tafsiran nakal nafsu. 
 
Apabila seorang lelaki terlihat seorang perempuan, maka perkara pertama yang akan 
dilihatnya ialah rambut wanita berkenaan. Maka akan ditafsirlah berbagai-bagai cara
oleh seorang lelaki akan rambut wanita berkenaan. 
 
Oleh kerana itulah wanita wajib menutup rambutnya. Apabila rambut wanita itu telah 
ditutup, maka mata lelaki itu akan turun ke bawah melihat bentuk lehernya, maka 
wajiblah wanita itu menutup lehernya. Maka mata lelaki itu akan turun lagi melihat 
bentuk payu daranya, maka wanita itu berkewajipanlah menutup bentuk payu daranya 
dengan melabuhkan tudungnya. 
 
Setelah itu mata lelaki akan turun lagi melihat bentuk ramping pinggangnya, maka  
labuhkanlah pakaian supaya tidak ternampak bentuk pinggangnya, maka mata lelaki itu
akan melihat pula akan bentuk punggungnya, maka wajiblah wanita itu membesarkan 
pakaiannya agar bentuk punggung tidak kelihatan, dan lelaki itu akan pula melihat 
bentuk pehanya, maka janganlah sesekali wanita itu memakai kain yang agak ketat 
sehingga terlihat bentuk pehanya walau sedikit, maka akan dilihat lagi oleh lelaki 
itu akan bentuk kakinya pula, maka janganlah wanita itu berseluar, kerana 
terus-terang pihak lelaki bercakap, walau muslimah itu bertudung labuh, berbaju 
labuh, jika beliau memakai seluar,walau nampak besar sedikit, nafsu kami lelaki 
akan terusik secara sepontan, entah tak tahu Kenapa? 
 
Mata lelaki ini nakal, setelah tidak ternampak akan bentuk kakinya, maka akan 
dilihatlah pula akan mata lelaki itu kepada kakinya, maka wajiblah wanita itu untuk
menolong lelaki itu tidak berdosa,  menutup kakinya dengan melabuhkan kain, atau 
memakai stokinyg warnanya jangan sesekali berwarna kulit perempuan, maka mata 
lelaki ini akan kembali ke atas, akan melihat pula bentuk tangan wanita itu, maka 
tolonglah wahai muslimah, agar melabuhkan tudung menutupi bentuk tangannya yang 
indah pada pandangan lelaki. 
 
Maka wahai lelaki,  janganlah pula kamu melihat mukanya, kerana ia akan menimbulkan
fitnah, kecuali jika kamu wahai lelaki, ingin meminangnya. 
 
Jika wanita itu cukup soleh, takut mukanya yang cantik akan menimbulkan fitnah, 
maka berpurdahlah kamu, jika itu lebih baik untuk kamu. 
 
Tetapi mata lelaki ini ada satu lagi jenis penyakit,iaitu mata lelaki itu akan 
tertangkap dengan sepontan jika ia terlihat warna yang menyerlah atau terang jika 
ianya berada pada perempuan. 
 
Maka oleh itu wahai perempuan, tolonglah jangan memakai pakaian yang warnanya 
terang-terangan sangat. 
 
Jika  hendak pakai pun, pakailah untuk suami.  Itulah wahai muslimah, jika anda 
semua ingin tahu apakah dia mata lelaki itu, dan perlu diingatkan, jika semua aurat
telah ditutup, jangan anggap tugas kita telah selesai, perlulah pula kita menjaga 
kehormatan diri masing-masing, jangan keluar orang-orang,keluarlah dengan mahram, 
atau keluarlah sekurang-kurangnya 3 wanita agar tidak diganggu gangguan luar, mata
lelaki pula janganlah menjalar langsung kepada muslimah, walau muslimah itu telah 
menutup aurat, insyaAllah selamat dunia akhirat. 
 
Seperti firman Allah,"Dan tundukkanlah pandanganmu dan jagalah kemaluanmu".  Dunia 
sekarang telah banyak yang cacat celanya, sehingga ketaraf seseorang yang memakai 
tudung masih beliau tidak menutup aurat, dan pada kaum lelaki, mata kamu itu wajib 
untuk tidak mencuricuri melihat wanita muslimah, kerana ia dilarangi oleh Allah SWT. 
 
Ingat-ingatkanlah wahai muslimin  muslimat. Sekilau-kilau berlian paling menarik 
untuk dicuri.. Seindah-indah ciptaan adalah yang paling sukar untuk dijaga… 
 
Wallahu’alam.………………….

Rabu, 29 April 2015

BANGSA YANG HILANG (The Lost Tribe)

Apakah kepentingan mencari bangsa yang hilang bagi Yahudi?Bagi Yahudi Ortodoks tiada apa kepentingan yang amat perlu pun.Jika ada,hanyalah untuk menjejak sejarah mereka sahaja.Tetapi bagi Yahudi Zionis,teramat perlu.KERANA MEREKA AMAT PERCAYA DENGAN RAMALAN DI DALAM KITAB-KITAB AGAMA LEBIH-LEBIH LAGI DI DALAM ALQURAN.Mengikut daftar bangsa yang hilang di dalam Kitab Yahudi Kuno,terdapat 12 puak Yahudi di masa lalu:
1. Reuben
2. Simeon
3. Levi
4. Judah
5. Issachar
6. Zebulun
7. Dan
8. Naphtali
9. Gad
10. Asher
11. Joseph
12. Benjamin

Di dalam 12 puak yang hilang ini,hanya keturunan Nabi Yusuf a.s. sahaja yang hilang daripada rekod Yahudi.Keturunan Nabi Yusof a.s menurunkan dua puak yang lain iaitu Manasseh dan Ephraim.Mengikut satu kitab Yahudi, satu 'lost tribe' Bani Israel (yang mendapat petunjuk ILAHI, iaitu beragama Islam) akan membunuh Yahudi Zionis di Palestin.Di dalam kitab Yahudi kuno yang lain pula,ada mencatatkan golongan Manasseh (anak kepada Nabi Yusuf a.s.) bakal menyembelih Yahudi jahat (Zionis/Yahudi Kabbalah) di Palestin. Setelah Yahudi membuat pencarian, terdapat banyak puak golongan Manasseh di sebelah timur. Antaranya, Afghanistan , Pakistan Utara (Patan/Pashtun) , sedikit India, sedikit Myanmar, sedikit China, sedikit Jepun, sedikit Filipina, sedikit Western Samoa, sedikit Tonga, sedikit Ecuador , sedikit Madagascar dan sedikit Hawaii.

Namun begitu kesemua mereka tahu tentang asal-usul mereka (bercanggahan dengan prinsip 'lost tribe'). Termasuk di Afghanistan dan Pakistan Utara juga (namun yang beragama Islam cuma di Afghanistan dan Pakistan Utara - sebab itu mereka diserang oleh Yahudi Amerika dan Russia).Dalam pada itu, seorang professor di Amerika bernama Ralph Olssen telah membuat hipotesis baru. Pada mulanya Yahudi Zionis menyangkakan Red Indian Amerika adalah ibu bagi segala orang-orang Manasseh 'the lost tribe'. Tetapi kesemua keputusan DNA adalah negatif. Kemudian Prof Ralph Olssen mengkaji secara mendalam tentang Book of Mormon (yang diselewengkan dari satu manuskrip kuno) dan membuat kajian DNA sekali. Keputusan beliau adalah, ibu bagi segala keturunan Manasseh adalah orang-orang Melayu di Semenanjung Tanah Melayu. Untuk menguatkan lagi cerita, tidak ada seorang Melayu pun yang tahu mengenai salasilah keturunan Bani Israel mereka.MALA ADALAH THE LOST TRIBE YANG SEBENAR,LEBIH TERSEMBUNYI DARI THE TRIBE OF DAN.Jadi kalau berpandu kepada kitab Yahudi tua bahwa 'lost tribe' dari kalangan Manasseh (anak Nabi Yusuf a.s.) yang bakal berada di barisan hadapan tentera Imam Mahdi dan bakal menyembelih orang-orang Yahudi di Palestin dan bakal juga memadamkan Israel daripada peta dunia adalah terdiri daripada orang-orang Melayu. Ini tidak bercanggahan dengan mana-mana hadis mengenai Imam Mahdi.
Mengikut manuskrip kuno yang diseleweng menjadi Book of Mormon itu lagi,sebahagian daripada Melayu Semenanjung (termasuk Selatan Thai) juga adalah dari keturunan Bani Israel , iaitu dari kumpulan Lehi (iaitu terus dari Manasseh , iaitu anak kepada Nabi Yusuf a.s. . Nabi Yusuf ada 2 orang anak sahaja, iaitu Manasseh dan Ephraim). Mengikut DNA yang dilakukan kepada 86 lelaki Melayu oleh seorang professor perempuan di UKM baru-baru ini, terdapat 27% variant Mediterranean dalam darah DNA Melayu. Dalam kamus sains, DNA Mediterranean adalah dari bangsa Euro-Semitik termasuk dari Bani Israel!
Hipotesis ini terdapat separuh kebenaran di dalam kesamaran.Orang Melayu bukanlah 100% berasal dari keturunan Manasseh (Yahudi Kuno) tetapi teori Ralph Olssen mengenai pengembaraan bangsa yang hilang 'the lost tribe' ke Bumi Mala adalah sesuatu yang menarik dan amat bertepatan dengan apa yang dibincangkan sebelum ini.Kenapa Ralph Olssen menyebut Tanah Melayu ini 'Bumi Mala'?Apakah yang diceritakan di dalam manukrip kuno tentang satu bangsa misteri yang berjalan dan berlayar ke hujung dunia
Wallahu’alam.

Selasa, 28 April 2015

Nasi Lemak

Suatu hari, seorang ibu menghantar anaknya yang baru berusia 5 tahun menaiki bas ekspres Kuala Lumpur-Kangar. Ibu itu berpesan pada pemandu bas "Encik.. tolong tengokkan anak saya ya... Nanti kalau sampai di Ipoh ... cakap pada anak saya."

Sepanjang perjalanan, si anak ini cerewet sekali. Setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya.. "Sudah sampai Ipoh belom?"

Hari mulai malam dan anak itu masih terus bertanya-tanya. Penumpang di sebelahnya menjawab.."Tidor aje la.. Belom sampai lagi ni.. nanti kalau sampai saya akan kejutkan!"

Tapi si anak tidak mahu diam.. dia pergi ke depan dan bertanya pada pemandu untuk kesekian kalinya,

"Pakcik.. sudah sampai Ipoh ke belum?"

Pemandu yang sudah keletihan menjawap soalan itu berkata.. "Belom! Tidur aja la! Nanti kalau dah sampai kat Ipoh...pasti dikejutkan.. !"

Kali ini, si anak tidak bertanya lagi, dia tertidur nyenyak sekali. Kerana suara si anak tidak kedengaran lagi.. semua orang di dalam bas lupa pada si anak, sehingga ketika sampai di Ipoh .. tidak ada seorang pun yang membangunkannya. Hinggalah melepasi Alor Setar.. si anak masih tertidur dan tidak bangun-bangun.

Tersedarlah si pemandu yang dia lupa membangunkan si anak. Lalu ia bertanya pada para penumpang..

"Encik-encik dan puan-puan sekalian.. bagaimana ni....perlukan kita hantar semula anak ini?"

Para penumpang pun merasa bersalah kerana turut melupakan si anak dan setuju menghantar si anak kembali ke Ipoh...Maka berpatah kembalilah rombongan bas itu menuju ke Ipoh ..

Sesampai di Ipoh... si anak dibangunkan.

"Nak! Sudah sampai di Ipoh!Cepat bangun!" Kata Pemandu..

Si anak bangun dan berkata..

"Oh sudah sampai ya!"

Lalu si anak pun membuka beg pakaiannya dan mengeluarkan nasi bungkusnya.. Seluruh penumpang kehairanan.. . "Bukankah kamu hendak turun di Ipoh?"tanya pemandu kebingungan.

"Tidak lah.. mama saya pesan.. kalau sudah sampai di Ipoh .. saya boleh makan nasi bungkus ni!"

p/s: Apakah perasaan anda jika anda ialah pemandu?hehehehe

Isnin, 27 April 2015

KISAH PEMUDA BERIBU-BAPAKAN BABI

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T
Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas
bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan
menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.
Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. "Ya Allah, siapakah orang di syurga
nanti yang akan berjiran dengan aku?".

Allah pun menjawab dengan menyatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya.
Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan
menuju ke tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya
sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan
orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang
tamu.

Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan
sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina
yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. "Apa
hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai
kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama
kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih
besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan
dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula
ke bilik.

Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. "Wahai saudara! Apa agama kamu?".
"Aku agama Tauhid", jawab pemuda itu iaitu agama Islam. "Habis, mengapa kamu membela
babi? Kita tidak boleh berbuat begitu." Kata Nabi Musa.

"Wahai tuan hamba", kata pemuda itu. "Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa
kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan
rupa mereka menjadi babi yang hodoh rupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal
lain. Itu urusannya dengan Allah. Aku sebagai anaknya tetap melaksanakan kewajipanku
sebagai anak. Hari-hari aku berbakti kepada kedua ibubapaku sepertimana yang tuan
hamba lihat tadi. Walaupun rupa mereka sudah menajdi babi, aku tetap melaksanakan
tugasku.", sambungnya.

"Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya
Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum
memakbulkan lagi.", tambah pemuda itu lagi.

Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. 'Wahai Musa, inilah
orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat
tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia
berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami."

Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : "Oleh kerana dia telah berada di maqam
anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya. Tempat kedua ibubapanya yang
Kami sediakan di dalam neraka telah Kami pindahkan ke dalam syurga."

Itulah berkat anak yang soleh. Doa anak yang soleh dapat menebus dosa ibubapa yang
akan masuk ke dalam neraka pindah ke syurga. Ini juga hendaklah dengan syarat dia
berbakti kepada ibubapanya. Walaupun hingga ke peringkat rupa ayah dan ibunya seperti
babi. Mudah-mudahan ibubapa kita mendapat tempat yang baik di akhirat kelak.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita,
urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga
kita sewaktu kecil hingga dewasa.

Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita,
urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni
Allah S.W.T.

Doa anak yang soleh akan membantu kedua ibubapanya mendapat tempat yang baik di
akhirat, inilah yang dinanti-nantikan oleh para ibubapa di alam kubur.

Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan melalui hantaran wang ringgit,
tetapi sayang seorang anak pada kedua ibubapanya ialah dengan doanya supaya kedua
ibubapanya mendapat tempat yang terbaik di sisi Allah.

Untuk mengetahui lebih mendalam kisah alam akhirat sila dapatkan buku terbitan
syarikat Nurulhas yang berjudul: BILA IZRAIL A.S. DATANG MEMANGGIL.

Wallahu’alam.

Ahad, 26 April 2015

Doakan ibu bapa

Dato' Dr. Fazilah Kamsah pernah berkata..... .

" setiap pagi sedekahkan al-fatihah kepada kedua ibu bapamu ( tak kira masih hidup @ telah tiada )".......... nescaya pintu rezekimu akan terbuka buat kamu...

Berdasarkan Hadith Nabi :
"Tidak akan terputus rezeki seseorang selagi dia tidak meninggalkan doa kepada kedua orang tua nya dalam sehari"

Huraian hadith:
- jangan sesekali meninggalkan doa kepada kedua ibubapa (baik yang hidup mahupun yang sudah tiada )
- Allah akan memurahkan rezeki kepada mereka yang tidak putus berdoa kepada kedua ibu bapa (walaupun ada ibu bapa yang leka, doakan agar mereka berubah)
- Ingatlah bahawa keredhaan ibu bapa adalah keredhaan Allah
- Semasa berdoa, berdoalah dengan bersungguh2. ...tadah tangan dan bayangkan wajah kedua orang tua k ita , termasuk guru2 k ita dan mereka yang banyak menolong k ita (berdoa perlu benar2 bersungguh2)
- Mereka yang lupa berdoa kepada kedua orang tua, akan disempitkan rezeki oleh Allah

Kesimpulannya:
- Bagi yang berniaga, tak perlu ada ilmu pelaris..... . Cuma jangan lupa doakan ibu bapa k ita setiap hari
- Rezeki bukan sahaja berupa wang ringgit, tetapi segala nikmat yang kita dapat dari Allah (e.g. makan, kesihatan, kasih sayang, ilmu dsb nya..)
InsyaAllah
Berusaha dan bertawakal.. ...insyallah , - rezeki itu bukan kerana ada sijil SPM,
(kata Azmil Mustapha)... ..Mari kita cuba .Allahhuakhbar. ...

Insya Allah

Wallahu’alam !

Sabtu, 25 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 14

131. Hulu baik pandai bertenggang
Hulu malang salah gelagat
Hulu mujur pandai bertengkar
Hulu baik pandai memakai

Bertindak secara bijak bila berhubung dengan orang lain


132. Orang pembengis besar hutangnya
Orang penderas lekas kena
Orang pencemas mati jatuh
Orang pendingin mati hanyut

Jika bertindak tergesa-gesa tanpa berfikir pasti akan kecundang


133. Urat dipupuk dengan tengguli
Pucuk direndam dengan gula
Namun peria pahit jua

Sesuatu benda atau seseorang kekal dengan sifat asalnya


134. Hujan tak sekali jatuh
Simpai tak sekali erat

Sesuatu kerja itu tidak dapat diselesaikan serentak. Kemewahan itu diperolehi secara beransur-ansur


135. Tiada puji yang membawa kenyang
Tiada umpat yang membunuh

Jangan hiraukan pujian atau cemuhan kerana tidak membawa faedah.


136. Tak ada periuk mangkuk menjerang
Tak ada kait topang dipakai

Buatlah dengan apa yang ada dan sentiasa mencuba hingga berjaya


137. Tersentuh lebih daripada kena
Tersinggung lebih daripada jadi

Hendaklah sentiasa peka terhadap kesan tindakan yang diambil dan petanda-petanda yang boleh menjadi petunjuk kepada kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku.

Jumaat, 24 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 13

121. Tertidur terlalu mati
Bersembunyi terlalu hilang
Angan lalu faham tertumbuk

Orang yang tahu hendaklah memberi khidmatnya kepada masyarakat yang memerlukan


122. Tambah air, tambah sagu
Tambah tetamu, tambah makanan

Lebih banyak dibuat lebih banyak pendapatan, lebih banyak pendapatan lebih banyak yang diperlukan, tanpa kesudahan.


123. Tentang air lepaskan tuba
Tentang ikan yang akan mati
Tentang ukur maka dikerat
Tentang rasuk pasang rangka
Tentang kasau letak atap

Buat sesuatu kena pada tempatnya


124. Terpijak pada arang hitam telapak
Terpijak pada kapur putih telapak
Terseludup padfa galah panjang bongkok punggung

Salahlaku akan diketahui jua kerana perasaan bersalah tergambar di kelakuan seseorang


125. Tersisih antah dan beras
Berbeza kumpai dan kiambang

Seseorang yang sama ada cerdik atau sebaliknya akan dapat dibezakan oleh orang banyak


126. Terapung sama hanyut
Terendam sama basah
Tertelungkup sama makan tanah
Tertelentang sama minum embun

Ahli-ahli dalam kumpulan hendaklah bersatu padu dan bersama-sama menghadapi kesukaran


127. Tinggi kerana dianjung
Besar kerana ditambah
Tumbuh kerana ditanam

Seseorang pemimpin menikmati penghormatan dan sanjungan kerana orang banyak bersedia mematuhi arahannya.


128. Tuah kerbau gemuk
Tuah jelapang berisi
Tuah manusia maufakat

Kebergunaan sesuatu atau seseorang itu bergantung kepada sifat-sifatnya


129. Setiap ketuk berundang-undang
Dalam setiap kerut budi merangkak

Seseorang pemimpin itu hendaklah memberi tumpuan kepada isu-isu yang penting dalam masayarakat.


130. Ular dipalu jangan mati
Pemalu jangan patah
Tanah dipalu tidak berlekuk

Keputusan yang dibuat hendaklah adil

Khamis, 23 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 12

111. Kerja yang elok diperderas
Kerja yang buruk diperlambat

Kerja yang lebih elok dan memberi manfaat kepada semua didahulukan.


112. Lepas ditangan jangan diharap
Orang pulang jangan dinanti
Mulut manis jangan didengar

Jangan lekas percaya kepada janji atau kata-kata manis

113. Patah tongkat bertelekan
Patah hulubalang bersiak
Patah sayap berparoh

Menunaikan kewajipan bersungguh-sungguh (siak- hulubalang paling rendah pangkatnya)


114. Minta berisyarat
Beragih berambilan

Meminta pertolongan hendaklah berisyarat iaitu membawa buah tangan. Bermurah hati pula dengan ambilan atau bertujuan dibalas di kemudian hari.


115. Makin berpeluh makin berkayuh
Makin letih makin berlumba

Terus berusaha tanpa menghiraukan penat lelah


116. Sumur jernih yang disauk
Sayak landai yang dipakai
Jalan pasar yang dirempuh
Lebuh lebar yang diturut

Adat resam dan peraturan masyarakat hendaklah dipatuhi


117. Tabiat pantang berubah
Biasa jadi perangai
Telah tua jadi pakaian

Kelakuan yang buruk itu jangan dibiasakan kelak menjadi kekal sebagai perangai seseoramg


118. Tersentuh lebih daripada kena
Tersinggung lebih daripada jadi

Hendaklah sentiasa peka terhadap kesan seseuatu perbuatan dan menjangkan kemungkinan-kemungkinan yang akan berlaku


119. Tak lekang kerana panas
Tak lapuk kerana hujan
Dianjak tidak layu
Dicabut tidak mati

Adat besifat teguh dan mampu bertahan dan mengelak perubahan


120. Takut pada ular
Terkejut kepada bengkarung

Jika mempunyai perasaan takut kepada orang berkuasa perasaan takut juga kepada orang bawahannya, penolongnya dan kaum keluarganya

Rabu, 22 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 11

101. Mencencang berlandasan
Melompat bersetumpu
Menjunjung bersenggulung

Jika hendak mengerjakan sesuatu, sediakan alat syaratnya terlebih dahulu.


102. Kuat ikan kerana sirip
Kuat burung kerana sayap
Kuat ketam kerana sepit

Tiap-tiap seseorang sedikit sebanyak ada kuasanya atau kelebihannya


103. Jika menebang menuju pangkal
Jika melanting menuju tangkai

Berbuat sesuatu hendaklah dengan maksud dan tujuannya


104. Belayar bernakhoda
Berjalan dengan yang tua
Berkata dengan yang pandai

Segala pekerjaan baik dikerjakan dengan pimpinan orang yang telah berpengalaman.


105. Hulu mujur pandai bertengkar
Hulu baik pandai memakai

Orang yang pandai hidup dan pandai membawa diri dalam pergaulan selalu selamat dan disukai ramai (hulu mujur ialah ahli nujum atau pandai untung; hulu baik ialah penghias atau pandai dandan)


106. Dek lama lupa
Dek tua mamai
Dek ramai cacau
Dek banyak ganggu

Perilaku manusia berubah-ubah disebabkan keadaan.


107. Dukun sehembus
Bidan seurut
Mualim sekitab

Ilmu pada sesuatu peringkat atau taraf itu adalah satu tujuannya. Kalau hendak berubat, bersalin atau berilmu, janganlah terlalu memilih guru atau pakar sebab semuanya adalah diiktiraf.


108. Elok bahasa bagi bekal hidup
Elok budi bagi bekal mati
Elok bangsa bagi bekal merantau

Kehalusan bahasa dan tingkahlaku seseorang itu dipuji semasa hidup, tetapi budi pekerti dan amal soleh akan dikenang manusia setelah mati.


109. Kerja beragak tak menjadi
Kerja beransur tak bertahan

Kerja yang dibuat secara beransur-ansur lebih cepat daripada yang ditunda


110. Kerja orang muda bergegas
Kerja orang tua berjudai

Kerja orang muda dilakukan secara tergesa-gesa, manakala orang tua membuat kerja lambat tetapi tak berhenti-henti

Selasa, 21 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 10

91. Sekali merengkuh dayung dua tiga pulau terlampau
Sekali mebuka peti dua tiga hutang langsai

Gunakan masa dengan bijak. Beberapa kerja boleh dibuat serentak.


92. Sakit ditawar
Deman diseka
Luka dibalut

Sesiapa yang melakukan kesalahan/kejahatan hendaklah memperbaiki/meperbetulkannya.


93. Salah ditimbang
Hutang dibayar
Pinjam dikembalikan
Diberi mendapat sahaja

Sesorang harus menerima padahnya jika ia membuat kesalahan


94. Salah rupa salah tampan
Salah duduk salah tegak
Salah lihat salah pandang

Perbuatan yang menyalahi adat buat apa pun tidak akan diterima oleh masyarakat


95. Semut dipijak tak mati
Alu tertarung patah tiga

Sesorang ketua hendaklah berhemah dan berlemah lembut dengan pengikutnya namun hendaklah tegas bila perlu


96. Sempit lalu
Longgar ditokok

Seseorang yang bersifat luwes tidak mudah diperdayakan


97. Seruas tebu yang berulat
Seruas yang dibuang

Tindakan yang berpatutan dengan kesalahan, lakukan dalam kesederhanaan dan tidak melampaui tahap kesalahan yang dilakukan


98. Sumbing-sumbing dititik
Patah-patah dikimpal
Rimbun-rimbun ditutuh
Buruk-buruk dibaharui
Robek-robek ditumpang

Tiap-tiap yang rosak diperbaiki begitu juga peraturan atau keadaan hendaklah mengikut zaman.


99. Sambil menyerodok bergalas lalu
Sambil menyelam minum air
Sambil berdiang nasi masak
Sambil duduk meraut ranjau
Sambil berjalan meninjau jarah

Elok buat dua tiga pekerjaan sekali lalu, walaupun dalam keadaan lapang (jarah ialah penyamun atau perompak)


100. Tembaga menunjukkan senam
Besi menunjukkan karat
Keris menunjukkan pamur
Manikam menunjukkan cahaya

Baik orang mahu pun barang mempunyai tanda-tanda atau sifat-sifatnya yang menunjukkan baik atau buruknya.

Isnin, 20 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 9

81. Yang dimakan rasa
Yang dilihat rupa
Yang didengar bunyi

Apa sahaja yang dibuat, buatlah dengan baik.


82. Yang lurus jadi tangkai sapu
Yang bongkok jadi tangkai bajak
Sepotong kecil jadi papan tuai
Yang kecil jadi pasak sunting
Kepeningan jadi kayu api
Abunya jadi pupuk padi

Setiap orang ada sumbangannya kepada masyarakat tidak kira sama ada ianya ada kelemahan atau kekuatan.


83. Yang membunuh memberi bangun
Yang mencanang yang merampas
Yang berhutang yang membayar

Undang-undang hendaklah adil, mereka yang bersalah hendaklah dihukum setimpal dengan kesalahannya.


84. Nanang seribu akal
Hening hulu bicara
Fakir pelita hati
Dengan sabar kebenaran datang

Berfikir sebelum bercakap. Jika tiada yang hendak dicakapkan lebih baik berdiam diri.


85. Penghulu lantai negeri
Cerdik pandai pagar kukuh
Alim ulama suluh bendang
Bunda kandung hiasan kampong

Penghulu tegak di pintu adat
Malim tegak di pintu agama
Manti tegak di pintu susah
Dubalang tegak di pintu mati

Setiap anggota masyarakat hendaklah tahu peranaan masing-masing dan laksanakan dengan penuh tanggongjawab.


86. Panjang mahu dikerat
Senteng mahu disambung
Singkat mahu diulas
Kurang mahu ditambah

Setiap orang hendaklah menerima kelemahan diri dan bersedia menerima nasihat orang lain


87. Resap air ke permatang
Resap minyak ke kuali
Yang mengebat tali
Yang membungkus daun

Ahli sekeluarga biasanya tolong menolong apabila mendapat kesusahan terutamanya apabila berhadapan dengan ancaman luar


88. Rumah bertungganai
Kampong ada tuannya
Negeri berpenghulu
Rantau beraja

Setiap organisasi ada ketua atau pemimpinnya


89. Sabut nyata terapung
Kalau untung batu jelas terbenam
Ikhtiar memilih
Untung menyudahi

Menjadi tanggongjawab setiap orang berusaha sekuat yang mungkin. Namun kesudahannya ditentukan oleh Allah


90. Sekali memberi tahu
Kedua memberi ingat
Ketiga membuat jeran

Seseorang itu haruslah diberi peluang untuk memperbaiki kelemahan/keburukannya sebelum dihukum

Ahad, 19 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 8

71. Tidur menelentang menghitung kasau
Menelungkup menghitung lantai
Menghereng menghitung dinding

Setiap perbuatan hendaklah dirancang dan dilaksanakan dengan rapi agar berjaya.


72. Laut dalam boleh diukur
Bumi luas dapat digali
Bukit tinggi dapat diruntuh
Lurah dalam dapat ditimbusi

Semua yang susah dapat diselesaikan, yang kusut dapat dileraikan jika semua mahu berusaha bersungguh-sungguh


73. Melompat sama patah
Merunduk sama bongkok
Mendapat sama melaba
Kehilangan sama rugi

Jika merantau bekerjasamalah dan tolong menolong dengan teman seperantauan untuk kebaikan bersama.


74. Memahat menuju batas
Melempar menuju tampuk
Menebang menuju pangkal

Sesuatu pekerjaan itu hendaklah dibuat mengikut aturannya


75. Mencari tuah ke yang menang
Mencari contoh ke yang selesai
Mencari teladan ke yang baik

Hendaklah membentuk diri dari model yang baik, jangan mengikut contoh yang tidak baik


76. Mendapat sama berlaba
Kehilangan sama ruginya
Yang ada sama dibahagi

Berkongsilah hasil usaha bersama.


77. Mengebat sekebat erat
Melangkah selangkah sampai
Berkata sepatah sedang

Apabila sesuatu itu dipersetujui hendaklah ditunaikan


78. Hendak makan isi durian
Hendak mendapat madu lebah
Sakit senang perlu dirasakan

Tidak ada kejayaan tanpa bersusah payah atau bekerja keras


79. Hendak tahu tentang kayu besar
Lihat ke pangkalnya
Hendak tahu tentang ombak besar
Lihat ke pasirnya

Jika hendak mengenali seseorang bergaullah dengannya


80. Yang buta pengembus lesung
Yang pekek pemasang bedil
Yang lumpuh penghuni rumah
Yang patah pengejut ayam
Yang bingung disuruh-suruh
Yang cerdik bawa beria
Yang kaya tempat bergantung

Setiap orang ada sumbanganya di dalam masyarakat oleh yang demikian sentiasa hormatilah keupayaan dan kelemahan seseorang.

Sabtu, 18 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 7

61. Besar jangan melanda
Panjang jangan melindis
Cerdik jangan menjual
Luas jangan menutup

Yang berkuasa jangan menyalahgunakan kuasa.


62. Gayung bersambut
Kata berjawab
Himbau bersahut

Bertindaklah mengikut apa yang diperlakukan oleh orang kepada kita.


63. Gunung timbunan kabut
Lurah timbunan air
Laut timbunan ombak
Bukit timbunan angin

Sebagai seorang pemimpin adalah menjadi tanggongjawabnya menyelesaikan segala masalah orang yang dipimpinnya.


64. Ingat-ingat sebelum kena
Melantai sebelum lapuk
Jerat seperti jerami
Musang berbulu ayam

Seseorang hendak sentiasa siap siaga, selalu bersedia menghadapi sesuatu yang tidak dijangkakkan.


65. Hinggap mencekam
Terbang menumpu
Air akan pulang ke air
Minyak akan pulang ke minyak

Apabila merantau carilah saudara mara, suku sakat, kaum keluarga agar dapat tempat pergantongan apabila dilanda kesusahan.


66. Jalan dialih orang yang lalu
Cupak dibuat orang yang berjualan
Adat dialih orang yang datang

Adat dan kelaziman boleh diubah oleh orang yang datang jika tidak dikawal


67. Kata dubalang kata tegas
Kata guru kata pengajar
Kata orang banyak kata bermacam-macam makna

Masing-masing dengan gelagatnya. Dubalang menguatkuasa undang-undang/peraturan. Guru mendidika dan memberi contoh yang baik. Orang kebanyakan selalunya mengelirukan.


68. Kata manti kata berulang
Kata alim kata hakikat
Tegak dengan adat kepalang sahaja
Lipat pakaian dengan maufakat

Jika sesorang yang diberi kuasa tidak mampu melaksanakanya hendaklah mengambalikan kuasa itu kepada yang memberikannya.


69. Kata takbur kata tak lalu
Kata riang kata takbur
Kata bersindir melukai

Tidak semua kata-kata menyanjung boleh diambilkira dalam membuat keputusan. Begitu juga kata-kata mengeji lebih banyak merosakkan keputusan.


70. Kalau puntung tidak bersilang dengan tungku
Tentu api tidak menyala
Nasi ditanak tidak masak

Perbezaan pendapat adalah baik dan diperlukan untuk mengambil keputusan yang dipersetujui semua.

Jumaat, 17 April 2015

Meremeh Temehkan Dosa

Dipetik Dari Kolum Mahmudah , Majalah Solusi V
 
Barang siapa yang sangat menghormati Allah SWT, lalu bersegera melaksanakan semua 
perintahnya meskipun kecil, maka itu adalah tanda bahawa dirinya sangat terhormat 
di sisi Allah. Sebaliknya, barang siapa yang meremehkan hak-hak Allah dan tidak 
menghormatinya sama sekali, itu pertanda bahawa ia sangat hina di sisi Allah SWT.
Imam Ahmad dan Ibn Abi Syaibah meriwayatkan dari Sayyidina Salman Al-Farisi ia 
berkata, “Seorang lelaki masuk syurga karena seekor lalat, dan seorang lelaki masuk
neraka juga karena seekor lalat.” Murid-muridnya bertanya, “Bagaimana itu terjadi?”
Ia lalu bercerita, “Dua orang lelaki berjalan melalui sebuah kaum yang penyembah 
berhala. Mereka tidak membiarkan sesiapa berlalu dari tempat itu sebelum 
mempersembahkan korban untuk berhala mereka. 
 
Kaum itu berkata kepada salah seorang dari keduanya, “Persembahkanlah sesuatu untuk
berhala.” Ia menjawab, “Aku tidak memiliki apa-apa.” Mereka berkata, “Persembahkanlah
walau seekor lalat.” Ia lalu mengorbankan seekor lalat kepada berhala dan mereka 
pun melepaskannya. Salman berkata, “Orang ini masuk Neraka.” Mereka berkata kepada
lelaki yang lain, “Persembahkanlah walau seekor lalat.” Ia menjawab, “Aku tidak

akan mempersembahkan apa-apa selain kepada Allah SWT.” Mereka lalu memenggal 
kepalanya. Salman berkata, “Orang ini masuk syurga.”
Selain itu Imam Al-Sya’rani bercerita: Seseorang bermimpi bertemu Imam Ghazali

setelah beliau wafat. Orang itu bertanya, “Bagaimana Allah memperlakukan terhadap

dirimu?” Dia menjawab, “Allah mengampunkan aku karena suatu hari aku membiarkan 
seekor lalat minum dari tinta yang sedang aku gunakan untuk menulis.”
Kisah yang dipaparkan ini mengajar kita sesuatu yang sangat penting, iaitu walaupun
perbuatan kecil yang dilakukan seseorang namun kadang-kadang memberikan impak yang 
sangat besar. Seekor lalat dapat menentukan nasib seseorang di akhirat: Apakah ia

akan masuk syurga atau neraka. 
 
Perintah Kecil
 
Segala sesuatu yang Rasulullah SAW perintahkan, sekecil apa pun perbuatan itu, 
mengandungi hikmah tertentu bagi diri dan masyarakat kita. Oleh sebab itu, seorang

pencinta kebaikan tidak pernah melihat kecil perbuatan baik yang dilakukannya.
 
Sebaliknya, perbuatan itu dilihat sebagai peluang besar untuk meninggikan darajat 
di dalam syurga dan mendekatkan dirinya kepada Allah SWT. Rasulullah SAW bersabda,
“Janganlah kau meremehkan perbuatan baik (ma’ruf) sekecil mana pun, walau hanya

tersenyum ketika berjumpa dengan saudaramu.” (HR Al-Bukhari).
Setiap tokoh besar dalam Islam tidak pernah melihat kecilnya sebuah perbuatan baik,
akan tetapi menyaksikan kebesaran Allah yang mencintai kebaikan tersebut. Sehingga 
semangatnya dalam kebaikan tidak lebih kecil daripada ketamakan seorang pencinta 
harta yang tak pernah ragu mengambil wang sekecil walaupun yang ditemuinya di tengah
jalan. Ia tidak melihat kecilnya nilai wang itu, akan tetapi ia selalu membayangkan
peningkatan kekayaannya karena wang tersebut.
Seorang sahabat Nabi yang bernama Samurah bin Jundab pernah berkata, “Barang siapa 
yang ingin mengetahui kedudukannya di sisi Allah, maka periksalah kedudukan Allah 
di sisinya.” (HR Ibn Al-Mubarak pada kitab Al-Zuhd). Ertinya, barang siapa yang 
sangat menghormati Allah SWT, lalu bersegera melaksanakan semua perintahnya 
meskipun kecil, maka itu pertanda bahawa dirinya sangat terhormat di sisi Allah.
Sebaliknya, barang siapa yang meremehkan hak-hak Allah dan tidak menghormatinya 
sama sekali, itu pertanda bahawa ia sangat hina di sisi Allah SWT.
Dua rakaat solat sunnah yang sangat ringan dan tidak mengambil banyak masa, namun 
impak positifnya sangat besar di akhirat kelak. Imam Ibnu Al-Mubarak dalam kitab 
Al-Zuhd meriwayatkan dari Abu Hurairah: Suatu hari Rasulullah SAW sedang melalui di
sebuah kubur yang baru dikebumikan jenazah. Baginda bersabda, “Dua rakaat singkat 
yang kalian anggap remeh namun boleh menambahkan pahala orang ini kerana lebih dia

sukai daripada seisi dunia.” 
Menyedari hal ini, ‘Abdullah bin ‘Amr bin Al-‘Ash sewaktu melewati sebuah 
perkuburan, beliau segera melakukan solat dua rakaat. Seseorang bertanya kepadanya,
“Ini sesuatu yang belum pernah anda lakukan sebelumnya.” Dia berkata, “Aku 
membayangkan ahli kubur dan amal perbuatan yang tidak akan dapat mereka lakukan 
lagi. Maka aku ingin lebih mendekatkan diriku kepada Allah dengan dua rakaat tadi.” 
 
Mengeluarkan sampah yang terletak di lantai masjid sangat ringan, namun bernilai 
tinggi di sisi Allah. Imam Al-Baihaqi meriwayatkan daripada Buraidah Al-Aslami 
bahawa Rasulullah SAW melihat sebuah kubur yang baru ditimbus. Lalu baginda 
bertanya, “Kubur siapa ini?” Abu Bakar menjawab, “Ini kubur Ummi Mihjan, seorang 
wanita yang sangat suka memungut serpihan sampah di masjid.” Nabi bersabda, 
“Mengapa kalian tidak memberitahuku (tentang kematiannya)?” Abu Bakar menjawab, 
“Waktu itu anda sedang tidur. Kami tidak ingin mengganggu anda.” Nabi bersabda, 
Jangan lakukan seperti itu lagi. Sesungguhnya solatku bagi jenazah akan menjadi 
cahaya di dalam kuburnya.” Baginda terus mengatur barisan sahabatnya dan melakukan 
solat ghaib untuk wanita itu.
 
Membuang sampah di masjid ini sangat diambil berat oleh ahli hadis terutama Imam 
Muhammad bin Ismail Al-Bukhari (w.256 H). Pada sebuah majlis di sebuah masjid, 
Imam Al-Bukhari melihat seseorang mengasah penselnya. Potongan kecil pensel yang 
terjatuh di atas lantai itu dibiarkan begitu saja. Imam Ahli hadis ini hanya diam 
dan tidak melakukan apa-apa. Sebenarnya, beliau boleh menegur orang tersebut atau 
memerintahkan pegawai masjid untuk membersihkan lantai itu. Namun ahli hadis ini 
memilih untuk diam sebab beliau ingin mendapat ganjaran sunah untuk mengeluarkan 
kotoran dari masjid. Setelah semua orang pergi meninggalkan masjid, Imam Al-Bukhari
segera mengambil potongan pensel itu dengan tangannya lalu membuangnya keluar. 
 
Begitu juga mendoakan orang yang bersin sangat ringan, namun besar nilainya di sisi
Allah terutama ketika sunnah ini telah ditinggalkan oleh kebanyakan orang. Imam Abu
Daud Sulaiman bin Asy’ats Al-Sujistani (w.275 H), penulis kitab “Sunan”, suatu hari
berada di pinggir sebuah sungai. Tiba-tiba beliau mendengar seseorang dari seberang
sungai itu bersin. Dia segera mendapatkan sebuah sampan untuk menyeberangi sungai
itu bagi menemui orang tersebut. Dia berkata, “Apa yang kamu ucapkan ketika bersin?” 
Orang itu menjawab, “Aku ucapkan: Alhamdulillah.” Imam Abu Daud segera berkata, “Yarhamkallah 
(semoga Allah merahmatimu).” Setelah itu dia kembali ke tempatnya semula.
Membantu orang lain yang memerlukan walau dengan kata-kata dan nasihat yang baik 
akan ditulis sebagai sedekah yang sangat berharga. Imam Jalaluddin Al-Mahalli, 
seorang ahli fiqah Mazhab Al-Syafii yang terkenal di Mesir, pernah berkata, “Tidak 
ada seorang ulama pun yang setelah meninggal dunia lalu dilihat dalam mimpi 
memberitahu bahawa Allah mengampuninya karena ilmu yang ia miliki. (Kalaupun ada), 
mungkin sangat sedikit saja. Tetapi kebanyakan mereka berkata, ‘Allah mengampuni 
dosaku karena membantu hajat seseorang.’ Oleh sebab itu, aku berharap Allah 
mengampuniku dengan sebab hal ini.”
Bahkan memberi makan binatang yang sedang kelaparan dan kehausan sekalipun sangat 
bernilai di sisi Allah. Al-Bukhari meriwayatkan sebuah hadis yang menceritakan 
bahawa Allah pernah mengampuni dosa seorang pelacur karena ia memberi minum seekor 
anjing yang kehausan.
Sebenarnya, sunnah besar yang kita mimpikan dapat terwujud di negeri kita hanya 
apabila kita dapat membiasakan diri melakukan sunnah kecil terlebih dahulu. Apabila
sunnah kecil itu telah menjadi sebahagian daripada hidup kita, sunnah besar akan 
menyusul dengan segera menjadi sebahagian daripada masyarakat kita. 
Larangan Kecil
Walau bagaimanapun sebalik daripada sikap di atas, kita sebenarnya tidak boleh 
meremehkan larangan Allah meski sekecil apa pun. Sebab dosa ibarat racun berbahaya
yang dapat membinasakan kehidupan manusia di dunia dan akhirat. Seseorang yang 
berakal dan mencintai hidupnya tidak akan mencuba-cuba untuk meminum racun meski 
hanya setitik sebab kesannya boleh jadi sangat besar. 
Imam Al-Nasai dan Ibn Hibban meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda, “Seseorang itu
kadang-kadang tidak mendapatkan rezeki akibat dosa yang dilakukan.” Imam 
Al-Thabarani meriwayatkan daripada Ibn Mas’ud dia berkata, “Saya yakin bahawa 
seseorang dapat melupakan ilmu yang telah dipelajarinya akibat dosa yang 
dilakukannya.” 
Rasulullah SAW memberitahukan bahawa dosa kecil yang dilakukan terus menerus dapat
membawa ke neraka. Ibn Al-Mubarak meriwayatkan dari Ibn Mas’ud ia berkata, 
“Jauhilah dosa-dosa yang dianggap ringan, sebab dosa-dosa itu akan menebal dan 
seterusnya membinasakan pelakunya. 
Oleh sebab itu jangan remehkan satu kalimat yang kita ucapkan sebab kalimat tersebut
kadang membawa kita kepada kebinasaan. Imam Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan 
daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Sering kali sebuah kata yang
diucapkan seseorang dapat membuatnya melayang-layang di Neraka tujuh puluh tahun.” 
Berdasarkan pengalaman hidup kita, terdapat kes menunjukkan betapa banyak 
kerenggangan hubungan seseorang dengan temannya, anaknya, isterinya bahkan orang 
tuanya akibat satu kalimat yang terlepas diucapkan.
Seorang bapak atau ibu kadang mencintai salah satu anaknya melebihi yang lain. 
Mereka menganggap ringan perlakuan tersebut padahal agama kita menilainya sebagai 
sebuah kezaliman. Anas bin Malik bercerita: Suatu hari ketika seorang lelaki duduk 
bersama Rasulullah SAW, tiba-tiba anak lelakinya datang. Orang itu segera mengambil
anak itu, lalu menciumnya dan mendudukannya di pangkuan. Tidak lama kemudian, 
datang anak perempuannya. Orang itu segera mengambilnya lalu mendudukkannya di 
samping tempat duduknya. Melihat hal itu, Rasulullah SAW bersabda, “Kamu tidak adil
kepada anakmu ini.” (HR Al-Baihaqi)
Sebahagian besar masyarakat kita, termasuk orang yang bekerja sebagai guru agama, 
sering kali meringankan bentuk pergaulannya dengan kaum bukan sejenis. Sehingga 
sering terjadi khalwat yang diharamkan dengan alasan memberi kaunseling agama, 
meminta fatwa, atau belajar mengaji. Rasulullah SAW selalu memperingatkan bahawa 
berdua-duaan dengan kaum bukan sejenis merupakan mainan syaitan untuk merosakkan 
keimanan seseorang. Larangan ini berlaku umum untuk semua orang; tidak peduli usia 
atau ilmu seseorang. Barang siapa merasa bahawa mereka tidak diliputi oleh larangan
ini dengan alasan apa pun, hal itu hanya menunjukkan kejahilannya terhadap syariat 
agama Islam.
Sayidina Ubadah bin Shamit, seorang sahabat Nabi SAW yang tinggi ilmunya berkata 
tentang dirinya, “Tidakkah kamu melihat bahawa aku selalu berjalan sambil dipapah,
dan hanya memakan makanan yang telah dilembutkan oleh kawanku – maksudnya: 
kemaluannya telah mati sejak lama. Namun aku tetap tidak suka berkhalwat dengan 
seorang perempuan yang tidak halal bagiku, meski dibayar dengan seisi dunia. Sebab 
aku khawatir suatu saat syaitan datang lalu menggerakkannya kembali.” Inilah sikap
seorang mukmin sejati yang memahami agamanya dengan mendalam.
Akhir kata, dosa sekecil sebanyak mana pun adalah pintu masuk syaitan ke dalam hati
manusia. Terserahlah kepada kita apakah akan membiarkan pintu itu terbuka selalu 
atau segera menutupnya rapat-rapat. Ingatlah, seekor lalat dapat memasukkan 
seseorang ke dalam neraka. 
 
Wallahu a’lam.

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 6

51. Apa yang ditanam itulah yang tumbuh
Biji ditanam akan berbuah
Batang ditanam akan berisi

Apa yang dikerjakan itulah hasilnya dan jika tekun serta bersabar akhirnya akan berjaya.


52. Kerana siangan padi menjadi
Kerana dilambuk tanaman elok
Kerana dipupuk segala subur
Kerana diair tanaman tumbuh

Setiap sesuatu itu hendaklah dikerjakan dengan cara yang betul. Setiap amanah hendaklah dipelihara dan ditunaikan sebaik yang mungkin


53. Di mana air disauk
Ranting dipatahkan
Langit dijunjung
Bumi dipijak
Di situ adat diturut, lazim dipakai

Apabila merantau ikut adat resam setempat, sentiasa merendah diri dan memberi sumbangan yang sewajarnya.


54. Di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung
Di mana sumur digali di sana air disauk
Di mana negeri dihuni di sana adat dipakai

Apabila merantau hormatilah adat resam setempat. Sentiasa berbuat baik, merendah diri tidak sombong dan buat kebajikan.


55. Diperhias andaian rundingan
Diperbanyak ragam cakapan
Padi diikat dengan daunnya

Seseorang harus berupaya mengurus diri sendiri apabila di perantauan. Boleh bertutur dan mengutarakan hujah untuk kepentingan diri.


56. Dilayangkan pandangan ke yang jauh
Ditukilkan pandangan ke yang dekat
Dipalingkan pandangan ke yang samping

Perhati apa yang ada di sekeliling dan sentiasa berwaspada


57. Disusun jari yang sepuluh
Dihujamkan lutut yang dua
Ditekukkan kepala yang satu

Tingkahlaku yang sentiasa menunjukkan hormat pada tempatnya.


58. Ditimbang dengan akal budi
Dipakai rasa dan perasaan
Ditimbang dengan nyawa badan

Apabila bertindak dengan orang lain gunalah perasaan dari dalam hati bagi menentukan betul atau salah. Pertimbangan yang dari hati ke hati itulah yang menambat orang sayang dan hormat kepada kita.

59. Bersilat di pangkal pedang
Bergelut di hujung keris
Berkata selalu berumpama
Berunding selalu bermisalan

Bertindaklah dengan cara berhemah agar dapat melindungi atau mempertahankan diri daripada mereka yang mempunyai niat buruk terhadap kita.


60. Baik negeri kerana penghulu
Baik masjid kerana tuanku
Baik tepian kerana yang muda
Baik kampong kerana yang tua
Baik rumah kerana bunda kandong
Penghulu sebuah hokum
Ulama sama kitab
Orang tua seundang-undang

Ahli masyarakat (organisasi) yang menentukan kehidupan yang tenteram, aman, selesa tinggal dalam sesebuah masyarakat (organisasi). Mereka yang berpengaruh bersetuju mengenai pengurusan kehidupan dalam masyarakat (organisasi) tersebut .

Khamis, 16 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 5

41. Timun pada dia pisau pada dia
Hiris tebal tak siapa menegah
Hiris nipis tak siapa menyuruh

Seseorang yang mempunyai kuasa penoh ke atas seseorang lain di bawahnya.


42. Yang bulat datang berguling
Yang pipeh datang melayang
Yang jauh menjadi dekat

Orang yang bertuah itu apa yang dihajatinya mudah dapat


43. Yang pandai mengatakan tak tahu
Membanyakkan ragam
Yang bodoh mengaku pandai
Terendam karam

Orang yang pandai mengata tak tahu itu mengada-ngada melambatkan kejayaan sesuatu kerja sementara yang bodoh mengaku pandai akan menyebabkan kerja itu rosak.


44. Berunding dengan orang pandai
Bak santan dengan tangguli
Berunding dengan orang pander
Bak alu pencungkil duri

Memilih orang yang sesuai membuat sesuatu kerja itu pasti akan berjaya sementara menyerahkan kerja kepada yang bukan ahlinya mengundang kegagalan.


45. Biduk didayung menentang ombak
Layar dikembang menentang angin
Nakhoda yang awas di kemudi
Pedoman nan usah dilepaskan

Seorang pemimpin hendaklah mengambil kira pandangan, nasihat dan pengetahuan orang bawahannya agar keputusan yang dibuat jitu dan adil


46. Berjenjang naik
Betangga turun
Naik dari jenjang yang di bawah
Turun dari tangga yang di atas

Lakukanlah sesuatu itu mengikut peraturan, adat resam dan kebiasaan. Jangan menetang arus atau kebiasaan.


47. Cerdik jangan membuang kawan
Gemuk tidak usah membuang lemak
Tukang nan tidak membuang kayu

Jangan memperkecilkan orang lain kerana hanya dengan menganggap bahawa orang lain tidak penting

48. Kalau rajin kepandaian datang
Kalau malas buruk tersua
Hari pagi menanti petang
Insaflah diri dan usia

Kerja bersungguh-sungguh kerana masa sentiasa beredar. Peluang tidak menanti kita. Usia tidak sentiasa muda


49. Akar terjumbai tempat siamang bergayut
Dahan menjulur tempat tupai menegun
Baner menimbun tempat anai-anai bersarang

Seseorang yang cuba menapikan kesalahannya dengan berdolak dalih berkemungkinan akan membuka tembelangnya sendiri.


50. Alang tukang binasa kayu
Alang cerdik binasa adat
Alang alim rosak agama
Alang pandai rosak negeri

Di dalam sebarang kerja, perilaku yang cuai disebabkan kurangnya berfikir, latihan atau pertimbangan akan menyebabkan kerosakan atau kemusnahan yang teruk.

Rabu, 15 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 4

31. Kalau tak berlela baik merela-rela
Kalau tak bersenapang baik bagi jalan lapang
Kalau tak upaya kerja tiada jaya
Kalau tak berberas kerja tiada deras
Kalau tak berwang ke mana pergi terbuang
Kalau tak berduit ke mana-mana pergi tercuit-cuit

Orang miskin atau lemah janganlah banyak kehendak atau mengada-ngada


32. Ke laut meracek ikan
Tersenyum siput
Ke hutan memancing punai
Tersenyum badak

Tiap-tiap perbuatan itu biar dengan aturannya jika tidak akan menjadi sia-sia dan ditertawakan orang sahaja.


33. Kok cerdik hendakkan rundingan
Kok bodoh disuruh arah
Kok pekak pembakar meriam
Kok buta menghembus lesong
Kok tepok penghalau ayam
Kok pendek tinjau meninjau
Kok kurap pemikul buluh

Adat perpatih kepada lelaki yang diterima jadi menantu. Tiap-tiap orang yang diterima itu ada sifat-sifat yang berguna


34. Laki pulang kelaparan
Dagang lalu ditanakkan
Anak diriba diletakkan
Kera di hutan disusui

Perihal kemurahan yang berlebihan bukan pada tempatnya pada hal dalam kemiskinan.


35. Umpama lembu begal
Dikemudiankan dia menyepak
Didahulukan dia menandok

Orang yang serba salah hendak diperbuat, jika dijadikan ketua dia zalim, jika dijadikan orang bawahan dia mencela dan mencerca


36. Rumbun bakar berpuntong suluh
Curi samun tertetas dinding
Upas racun bersisa makan

Sebarang perbuatan itu akan meninggalkan buktinya atau kesannya.


37. Seutas rotan ditarik
Bergegar hutan belukar
Rioh rendah kera dan lotong

Jika seseorang itu dianiayakan marahlah kaum keluarganya dan sahabat handainya.


38. Siang terkenang-kenang
Makan tak kenyang, tidor tak lena
Mandi tak basah, berminyak tak licin

Seseorang yang mencintai seseorang atau mengingati sesuatu sentiasa teringat-ingat orang berkenaan atau benda tersebut


39. Siapa menjala siapa terjun
Siapa berhutang siapa membayar
Siapa salah siapa bertimbang
Siapa membunuh siapa kena bunuh

Siapa buat dialah tanggong


40. Terkilan-kilan di hati
Terkerlang-kerlang di mata
Terasa-rasa bak duri dalam daging

Sentiasa berbuku dalam hati tak puas rasanya jika tidak dikeluarkan terutama hal-hal yang menyebabkan seseorang itu kecil hati

Selasa, 14 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 3

21. Umpama buah belolok
Tercampak ke laut tak dimakan ikan
Tercampak ke darat tak dimakan ayam

Orang yang tidak berguna di sisi masyarakat


22. Dengar cakap enggang
Makan buah belolok
Dengar cakap orang
Terjun masok lubok

Mendengar perkatan dari orang yang tak bertimbang rasa kita yang menyesal


23. Dedalu api hinggap ke pohon kayu
Hinggap ke batang, batangnya mati
Hinggap ke ranting, rantingnya patah

Orang jahat berkawan dengan orang baik akhirnya rosak orang yang baik


24. Dibakar tak hangus
Direndam tak basah
Dijemur tak lekang
Dipancong tak putus

Tidak boleh dipengapakan orang yang keras lagi berkuasa dari kita


25. Di mana api padam
Di situlah puntong tercampak
Di mana periok pecah
Di situlah tembikar tinggal

Orang kebanyakan atau orang miskin berdagang di negeri orang jika mati di situlah dikuburkan


26. Duduk di tapak-tapak tangga
Mandi di hilir-hilir orang
Berdiri di luar-luar gelanggang
Berkata di bawah-bawah
Berjalan di kemudian-kemudian

Jika berdagang ke negeri orang hendaklah berperangai lemah lembut, jangan langgar hukum atau adat, merendah diri dan jangan bergadoh


27. Empat ganjil, lima genap
Kendor berdenting-denting
Tegang berjela-jela

Orang yang berlainan faham daripada kebanyakan orang dan suka berbantah


28. Gajah mati meninggalkan tulang
Harimau mati meninggalkan belang
Manusia mati meninggalkan nama

Orang kaya mati meninggalkan harta, orang miskin atau orang kebanyakan mati meningalkan nama disebut orang juga


29. Gelagat rambutan jantan
Orang berbunga dia berbunga
Orang berbuah dia tidak

Orang yang sentiasa bernasib malang walau pun dia berusaha seperti orang lain tetapi tidak juga beroleh faedah


30. Kain rabak tegal dek lenggang awak
Baju rabek tegal dek lenggok awak
Kopiah pesok tegal dek lomjak awak

Seseorang yang bermegah-megah atau melakukan sesuatu melebihi daripada patut akhirnya mendapat kesusahan

Isnin, 13 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 2

11. Minum serasa duri
Makan serasa lilin
Tidor tak lena
Mandi tak basah

Kemusykilan yang terbuku dalam hati tiada penyelesaian. Sesuatu yang sukar untuk diambil keputusan atau diselesaikan


12. Peria,
Jika ditanam di atas batas sakar
dibaja dengan madu
disiram dengan manisan
diletakkan di atas tebu sekalipun
apabila masak buahnya pahit juga

Orang berketurunan jahat diberi pangkat, kemuliaan jahat juga budinya


13. Pesan dituruti
Pataroh dimalami
Berserah berkehendak hati

Seseorang memeberi kepercayaan kepada orang lain tetapi tidak sepenuhnya, masih diraguinya


14. Pipit tuli makan berhujan
Tak ditahan padi habis
Hendak dihalau kain basah

Menyerah sesuatu kerja kepada yang degil, jika dibiarkan rosak kalau ditegor tak diikuti


15. Sayang emak sayang sahaja
Sayang bapa menambah harta
Sayang saudara sama ada

Tahap kasih sayang antara emak, bapa dan saudara mara. Kasih sayang emak sama sahaja di antara anak-anaknya, kasih sayang bapa mencari harta untuk anak-anaknya dan sementara anak-anak tidak menghabiskan hartanya sementara saudara mara pula bila sama-sama berharta barulah kasih sayang wujud


16. Sehari kahwin sehari tua
Sehari beranak sehari gila

Ragam manusia, apabila berkahwin tidak lagi digelar anak muda. Apabila mendapat anak kelakuannya bermain dengan anaknya seolah-olah seperti orang gila


17. Sayangkan kain buangkan baju
kerana baju panjang lima
Sayangkan lain buangkan aku
kerana aku orang dah lama

Kiasan isteri apabila suami ingin kahwin lain dan tidak mahu dimadukan.


18. Semberip pahar hidangan ratu
Isinya sudah disisa hantu
Tidak disangka sampai begitu
Manikam boleh kehilangan mutu

Isteri orang besar menduakan suaminya


19. Sudu-sudu di tepi jalan
Dipanjat kena durinya
Disinggong kena rebasnya
Ditakek kena getahnya

Orang yang cerdik, mahir tahu sahaja membuat kerja


20. Bersunting Bunga kedudok
Berdiri tak sama tinggi
Duduk tak sama rendah

Orang mulia beristeri hina, masok majlis orang berbangsa jadi rendah tarafnya, masok majlis orang kebanyakan menjadi hina pula

Ahad, 12 April 2015

BIDALAN MELAYU LAMA SIRI 1

1. Mendaki bukit sungai abu
Tiba di atas terlelap pula
Bagaimana hati tak terharu
Nampak janda dah elok pula

Seseorang yang telah menceraikan isterinya, apabila melihat keelokan jandanya ingin merujuk kembali


2. Berserah berkerlipan
Beruja berpegang ekor
Berpesan berturut
Bertaroh berpemalami

Orang yang tidak percaya akan seseorang yang disuruh buat kerja diikuti kerjanya


3. Disuruh pergi
Dipanggil datang
Berkerja kerana perintah
Berhenti kerana tegah

Orang yang patuh taat menurut perintah


4. Mengaji daripada alif
Membilang daripada esa
Sakit bermula, mati bersebab
Hujah berpokok, kata berpangkal

Seseorang yang buat kerja ikut peraturan


5. Berdiri sama tinggi
Duduk sama rendah
Bersukat sama paras
Bertimbang sama berat

Dua orang yang sama taraf, elok budi perkerti, berilmu


6. Jika sengaja bercekak pinggang
Tinggallah rebana, beralih ke gelanggang
Tak tahu pipit tak tahu enggang
Yang rapat kelak menjadi renggang

Seseorang yang sengaja mencari perbalahan, pergaduhan di antara rakan taulan dan akhirnya mendapat kesan buruk


7. Ke gunung emas pasir baiduri
Ke padang zamrud habis diedari
Terbang bangau sepanjang hari
Ke tasek juga akhirnya dicari

Walau pun berdagang jauh mencari ilmu, kekayaan, pengalaman sampai masanya balik juga ke negeri asalnya, kekampong halamannya


8. Menunduk kepala menghadap raja
Bertentang muka menghadap kawan
Bercekak pinggang menghadap lawan

Seseorang yang tahu tertib, peraturan, keperluan majlis memasuki majlis dengan penoh tertib


9. Merajok kepada yang kasih
Manja kepada yang sayang
Meminta kepada yang ada
Berkaul kepada yang keramat

Perbuatan yang menjadi kepada yang sesuai tempatnya atau orangnya


10. Mestika embun tinggi harganya
Dikulum anak raja naga
Tak termasok pada sangka
Mata tidor bantal berjaga

Seseorang perempuan berketurunan mulia berkahwin dengan keturunan yang sama tetapi membuat kejahatan apabila suami tiada

Sabtu, 11 April 2015

PENEBUS RASA BERSALAH

Abah berwasiat supaya kubur abah dan mak jangan dijadikan mangsa "penebus rasa bersalah" anak-anak.

Maksudnya begini:


Semasa ibu dan bapa masih hidup, anak-anak mengabaikan tanggungjawab mereka atas pelbagai alasan (sila rujuk kitab-kitab muktabar tentang tanggungjawab anak terhadap ibubapa) - alasan sibuk dengan urusan dunia yang tak akan habis sampai bila-bila, sibuk dengan urusan anak, isteri/suami masing-masing, sibuk dengan itu dan ini, hingga lah "tiba-tiba" salah seorang atau kedua-dua ibubapa mereka diperintah Allah untuk kembali kepadaNya... .. (sebenarnya tak ada kematian yang mengejut atau tiba-tiba - setiap kematian itu telah dirancang Allah lama sebelum manusia itu dijadikanNya. ... "tiba-tiba" itu hanya "tuduhan" manusia kerana bukankah kita rasa seronok hidup! Malahan pujangga dengan angkuhnya mendeklamasikan "aku mahu hidup 1,000 tahun lagi!)....


Dalam kesedihan kerana kematian mereka, timbul lah rasa bersalah si anak kerana telah mengabaikan mereka semasa hayat, maka dilakukanlah perkara-perkara seperti berikut:


1. upah orang bacakan Al Quran 40 hari, 40 malam (anak tidak pulak membacanya kerana maklum lah sibuk belaka....)


2. upah orang bina kubur yang tercantik dan terhebat ("mak / abah memang patut diberi penghargaan ini kerana jasa mereka kepada aku"...)


3. tabur berbagai-bagai bunga atas kubur ("aku sayangkan mak / abah"... walhal semasa hidup mereka, sekuntum bunga pun tidak pernah dihadiahkan! )


4. cetak kitab Yaasin (siap tulis kat kulit depan "sempena kematian ibu/bapaku tersayang... .") dan edarkan kepada masjid - macamlah surau dan masjid tak cukup-cukup kitab Yaasin


5. buat kenduri panggil "orang masjid" bacakan doa tahlil (maklum lah, anak tak sempat mendoakan ibubapanya. lagi pun "doa orang masjid ni lebih berkat"....)


6. buat pelbagai kenduri "hari peringatan ke-3, ke-7, tahun ke-47....." kematian ibubapa


7. sedekah pisang kat masjid......


8.. buat upah umrah setiap tahun (walhal dulu semasa hayat mereka, langsung "takde bajet nak hantar mak/abah gi umrah"; lagi pun keperluan umrah itu hanya sekali sepanjang hayat sahaja!)


Selepas itu boleh lah si anak tidur lena dan sempat pula membidas adik beradik lain dengan berkata, "aku dah tunaikan tanggungjawab aku pada bapak / mak. Kau tak buat ke?"


Abah panggil semua ini sebagai "sindrom penebus rasa bersalah"- kerana "dulu aku tak buat semua itu, maka sekarang aku dah buat semua ini, jadi aku tak bersalah lagi!".....


Kalau inilah yang bakal terjadi kepada abah dan mak, maka abah berwasiat di sini, TAK PAYAH LAH anak-anak abah bersusah payah membuat pelbagai justifikasi dengan sindrom penebus rasa bersalah.... . memadai lah diselitkan satu ayat yang tak sampai satu nafas nak menyebutnya - "Ya Allah, ampunkan lah ibu bapa ku". Takde belanja wang ringgit, tak payah cari orang, tak payah susahkan diri.


Sempurnakan solat (wajib untuk penebus diri sendiri masing-masing) dan doa lah meminta apa-apa dari Allah (untuk mendapat penebus diri sendiri masing-masing) dan selitkan lah ayat di atas(sebagai penebus diri sendiri dan untuk keselamatan ibubapa di alam barzah dan alam akhirat).


Abah doakan apa-apa amal jariah yang abah dan mak lakukan dan apa-apa ilmu bermanfaat yang abah dan mak ajarkan kepada sesiapa pun dan diamalkannya - agar semua ini diterima Allah sebagi pelaburan kami di akhirat. Semoga semua anak-anak yang lahir dari sulbi kami menyempurnakan janji-janji mereka kepada Allah untuk menjadi hamba-hambaNya yang beramal soleh. Itu lah 3 harta yang akan mengiringi kami ke kubur dan tinggal kekal menemani kami sehingga kiamat....... ..


Ambil iktibar dari lampiran di bawah.


Larangan dari Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam: Dari Jabir radhiyallahu 'anhu, dia berkata, "Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.."

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular di kalangan orang-orang Islam
kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kunoh dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga.

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang
ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat
dimurkai Allah subhanahuwata' ala.


Ali bin Abi Talib radhiyallahu 'anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi,

"Tidakkah kamu mahu aku utuskan kamu untuk melakukan perkara yang aku
diutuskan oleh Rasulullah untuk melakukan? Kamu hendaklah meruntuhkan
semua berhala dan meratakan semua kubur yang ditinggikan orang."


(Hadith Riwayat Imam Muslim)
Wallahu’alam.

Jumaat, 10 April 2015

Satu Kisah Seorang Guru

Saya sangat mengkagumi kerjaya sebagai guru sekolah. Sebuah kisah yang saya paparkan ini saya ulangi dari kisah benar seorang guru beberapa tahun yang lalu. 

Ceritanya: 

Saya mengajar di sekolah rendah di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur . Saya mengajar sesi petang. Salah seorang murid saya setiap hari datang lambat ke sekolah. Kasut dan bajunya selalu kotor. Setiap kali saya bertanya tentang baju dan kasutnya dia hanya berdiam diri.

Saya masih bersabar dengan keadaan pakainnya, tetapi kesabaran saya tercabar dengan sikapnya yang setiap hari datang lambat. Pada mulanya saya hanya memberi nasihat. Dia hanya menundukkan kepala tanpa berkata2 kecuali anggukkan yang seolah2 dipaksa. Kali kedua saya memberi amaran, dia masih juga mengangguk tetapi masih juga datang lambat keesokannya. Kali ketiga saya terpaksa menjalankan janji saya untuk memukulnya kalau masih lambat. Anehnya dia hanya menyerahkan punggungnya untukdirotan. 

Airmata saja yang jatuh tanpa sepatah kata dari mulutnya.

Keesokan harinya dia masih juga lambat, dan saya memukulnya lagi. Namun ia masih tetap datang ke sekolah dan masih tetap lambat.

Suatu hari saya bercadang untuk mengintipnya ke rumahnya. Setelah mendapatkan alamatnya, saya meneruskan niat saya. Dia tinggal di sebuah kawasan setinggan tidak berapa jauh dari sekolah. Keadaan rumahnya sangat daif. Saya nampak murid saya itu sedang berdiri di depan rumahnya dalam keadaan gelisah. Seorang wanita yang mungkin ibunya juga kelihatan gelisah.

Lebih kurang pukul 1.30 seorang anak lelaki sedang berlari2 sekuat hati menuju ke rumah itu. Sambil berlari dia membuka baju sekolahnya. Sampai di depan rumah baju dan kasutnya diserahkan pula kepada murid saya yang terus bergegas memakainya. Sebelum pakaian sekolah sempurna dipakai, dia sudah berlari ke arah sekolah.

Saya kembali ke sekolah dengan penuh penyesalan. Saya memanggil anak itu sambil menahan airmata yang mula tergenang.

"Maafkan cikgu. Tadi cikgu pergi ke rumah kamu dan memerhatikan kamu dari jauh. Siapa yang berlari memberikan kamu baju tadi?"

Dia terkejut dan wajahnya berubah.

"Itu abang saya. Kami kongsi baju dan kasut sebab tak ada baju lain. Itu saja baju dan kasut yang ada. Maafkan saya, cikgu." Jawabnya

"Kenapa kamu tak beritahu cikgu dan kenapa kamu biarkan saja cikgu pukul kamu?"

"Mak pesan, jangan meminta2 pada orang, jangan ceritakan kemiskinan kita pada orang. Kalau cikgu nak pukul serahkan saja punggung kamu."

Sambil menahan airmata yang mula berguguran saya memeluk anak itu, "Maafkan cikgu, ......."

Kejadian itu cukup menginsafkan saya. Selepas itu saya cuba membantunya setakat yang mampu.

Cerita2 begini membantu melembutkan hati yang keras. Kata seorang guru, sekiranya hati kita mula keras lembutkanlah dengan perkara2 berikut;
i.Solat sunat
ii. puasa sunat
iii. berzikir
iv. bersedekah
v. mengusap rambut anak yatim
vi. mendengar cerita2 kesusahan orang lain
vii. membantu orang susah
Wallahu’alam.

Khamis, 9 April 2015

AMALAN TERBAIK DALAM HIDUP

1. Sesiapa yang berwuduk saat ingin tidur dan meminta supaya ALLAH berikan kebaikan dunia dan akhirat pasti akan di kabulkan – Tirmizi. Sunat tidur dalam keadaan berwuduk.

2. Sesiapa yang berselawat tidak kiralah banyak mana hitunganya setiap hari akan dapat keberkatan dalam apa jua dengan syarat ia berusaha mencari keredhaanNya.

3. Sesiapa yang berselawat 41 kali sehari, insyaALLAH, akan dihindarkan daripada sifat tercela seperti hasad dengki, riak dsbnya dalam dirinya.

4. Berselawat 33 kali sehari dapat menjernihkan hati, mudah memahami akan sesuatu ilmu yang diajarkan, di samping beroleh ketenangan fikiran.

5. ALLAH akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan berselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu.

6. Sewaktu menghadapi hidangan, Nabi membiasakan diri dengan mengambil makanan yang terdekat, kemudian baru di ambil hidangan yang lainnya sebagai simbolik kesopanan.

7. Amalkan membaca selawat sebanyak 1000 kali sehari, insyaALLAH akandi kurniakan kebijaksanaan pemikiran. Di samping itu berusahalah untuk menerokai pelbagai ilmu.

8. Sesiapa yang berniat mandi (untuk solat jumaat) kemudian pakai pakaian terbaik & wangian lalu solat jumaat, dosanya akan diampun hingga jumaat berikutnya-Ahmad.

9. Sesiapa yang mengamalkan berselawat 11 kali tiap hari, dengan izin ALLAH dirinya akan lebih dihargai oleh orang lain.

10. Uthman bin Affan riwayatkan bahawa Nabi SAW apabila berwuduk, beliau membasahi janggutnya-Tirmizi

11. Nabi tidak pernah mencela makanan. Jika baginda suka, dia makan dan sebaliknya beliau tinggalkan-Bukhari. Apatah lagi jika makanan itu pemberian orang lain.

12. Sahabat meriwayatkan: Aku lihat Nabi SAW makandengan 3 jari (ibu jari, telunjuk & tengah)-Muslim. Jarang sekali beliau makan dengan 4 @ 5 jari kecuali ada keperluan

13. Menurut Sayyid Ahmad dahlan, sesiapa berselawat walau sekali pada malam jumaat, saat mautnya kelak akan dipermudahkan ALLAH seperti yang dihadapi oleh para nabi

14. Setiap penyakit ada penawarnya. Bacalah selawat tujuh kali pada air dan minum. InsyaALLAH, perut yang sakit atau memulas akan sembuh

15. Perbaharui wuduk tiap kali bersolat krn padanya terdapat banyak fadhilat. Hadith: Sesiapa yang berwuduk dalam keadaan suci, ALLAH catatkan 10 kebaikan baginya-Abu Dawud. 

16. Sesiapa yang mengamalkan membaca selawat tiga kali setiap selepas solat lima waktu akan dihilangkan kebuntuan fikiran dalam menghadapi apa jua masalah

17. Nabi SAW sering menghadap kekanan sedikit setelah solat berjemaah supaya makmum dapat melihat wajahnya. Sebaiknya imam berzikir dan doa seketika bersama makmum

18. Allah akan hapuskan dosa-dosa kecil dengan kita mengamalkan beselawat sebanyak 11 kali tiap kali selesai menunaikan solat fardu

19. Nabi tak makan sambil bersandar-Bukhari. Ertinya, baginda makan dengan duduk condong sedikit ke hadapan bagi elakkan dirinya terlalu kenyang & mudahkan penghadaman

20. Menurut Syihab Ahmad, sesiapa berselawat tiga kali tiap selesai solat subuh, Maghrib dan isyak, ALLAH akan menghindarkannya drp sebarang bencana

21. Nabi sering beristinsyaq air kedalam hidung dan menghembuskannya. Selain membersihkan, ia juga mengelakkan sebarang penyakit yang berkaitan dengan hidung

22. Setelah bersolat Nabi memohon ampun (astagfirullahalazii m) tiga kali-Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari

23. Sesiapa yang amalkan berselawat sebanyak 1000 kali tiap hari, ALLAH akan memeliharanya daripada sebarang ancaman musuh serta bahaya fitnah

24. Apabila Nabi tidur, ia dahulukan mengiring sebelah kanan – Bukhari. Dari segi kesihatan, cara berkenaan baik untuk jantung (yang berada di kiri badan) mengepam darah

25. Amalan berselawat secara teratur setiap hari mampu membersihkan kekeruhan jiwa, dipermudahkan ALLAH segala urusan dan mendapat keampunan daripadaNYA

26. Tika Nabi tidur, ia membaca surah Al-Ikhlas, Al- Falaq dan An-Naas lalu meniup telapak tangan serta menyapu keseluruh tubuh (mohon perlindunganNYA) – Bukhari 

27. Membaca selawat 10 kali pada setiap waktu pagi dan petang akan memperolehi keredhaan serta dijauhkan diri daripada mendapat kemurkaan ALLAH

28. Wuduk dahulu jika ingin tidur sekalipun dalam keadaan junub. Nabi menyarankan, cukup dengan bersihkan kemaluan dan berwuduk tanpa perlu mandi wajib jika ingin tidur

29. Munurut As-Shawi, sesiapa yang membaca selawat secara rutin, akan terpelihara hatinya daripada gangguan serta tipudaya syaitan yang melalaikan

30. Silangkan kaki jika tidur di masjid. Hadith: Sahabat melihatNabi berbaring di masjid dgn satu kakinya atas kaki yang lain (krn bimbang terdedah aurat) – Bukhari

31. Sesiapa yang membaca selawat sebanyak tujuh kali selama tujuh Jumaat berturut-turut, ia bakal mendapat syafaat (pertolongan) daripada baginda SAW

32. Adakalanya Nabi SAW amat menyukai doa-doa yang ringkas (mudah) – Abu dawud. Baginda mementingkan kualiti doa itu sendiri dengan sedikit tetapi maknanya yang menyeluruh

33. Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari

34. Setelah bersolat Nabi SAW mohon ampun (astagfirullahalazi im) tiga kali – Muslim. Dalam riwayat yang lain, Nabi adakalanya beristighfar 75 kali sehari

35. Nabi seorang yang berpsikologi dalam memberi nasihat. Nabi memilih waktu yang sesuai untuk menasihati sahabat supaya mereka tidak bosan (atau tersinggung) – bukhari

36. Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat asar pada hari jumaat, insyaALLAH akan dihapuskan dosa-dosa kecil seseorang

37. Menutup mulut dan rendahkan suara tika bersin. Hadith: Apabila Nabi bersin, beliau letakkan tangan atau pakaiannya dimulut (kerana dibimbangi terpercik) – Abu Dawud

38. Jiwa yang gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana ALLAH itu Maha Luas rahmatNya

39. Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadakusebanyak 100 kali pada hari jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya – Abu Naim 

40. Nabi tidak pernah menolak hadiah. Hadith: nabi selalu terima hadiah & amat menghargainya – Bukhari 

41. Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, ALLAH akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka-sangka baginya

42. Selalu memilih yang lebih mudah. Hadith: Mudahkan sesuatu & jangan kamu sukarkannya – Muttafaq Alaih

43. Berdiri apabila melihat iringan jenazah. Hadith: Apabila kamu sekalian melihat jenazah (yang diusung), maka berdirilah (sbg tanda penghormatan) - Muttafaq Alaih

44. Ulamak berpendapat, sesiapa yang amalkan selawat saban hari tak kira berapa hitungannya, InsyaALLAH dihindarkan daripada taun & wabak penyakit berbahaya yang lain

45. Bersujud syukur jika dapat khabar gembira. Nabi sering melakukannya ketika beroleh khabar yang menyenangkan sebagai tanda syukur hamba terhadap ALLAH – Abu dawud

46. Membaca selawat 1000 kali selepas Solat Hajat dua rakaat mampu meenghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan ALLAH akan hajatnya

47. Beri salam hingga tiga kali sahaja. Bahawasanya Nabi (apabila mendatangi rumah sahabat) beri salam hingga 3 kali – Bukhari. Jika salamnya tak berjawab, beliau beredar

48. Menurut para ulamak, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik, maka berselawatlah seban yak 10 kali setiap selesai solat Maghrib

49. Melakukan pekerjaan rumah. Hadith: Bantuan terhadap isterimu itu adalah sedekah-Ad-Dailami

50. Para ulamak berpendapat, ALLAH sempurnakan hajat yang baik dengan senantiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, di ikuti dengan usaha yang berterusan.
Wallahua’lam.

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...