Khamis, 7 Julai 2016

Jangan begitu mudah Share berita yang belum tentu kebenarannya

Jika anda mendapat sebarang nasihat/sharing/artikel daripada internet/Facebook/email/etc, jangan pernah anda terima bulat-bulat. Lakukan terlebih dahulu hal ini:


1. Tanya dari mana sumber/reference dia mendapatkannya. Misalnya gambar-gambar, tulisan, dan kisah-kisah.

2. Kalau dia menyatakan sebarang ayat Quran yang sekian-sekian, tanya dari mana tafsir atau ulasan ulama’/ustaz/syeikh yang dia gunakan, atau dia tafsir ikut sesuka hati?

3. Kalau dia menyatakan hadith, tanya dia status hadith yang digunakan. Mana dia matan (teks asal arab) dan sanad (sumber perawi) hadith itu. Juga, tanya dia mana dia dapat syarah (explanation) hadith itu, sama ada ulasan ulama’/ustaz/syeikh dalam mana-mana kitab atau kuliah. Atau, dia tafsir dengan sesuka hati?

4. Jika dia nyatakan dia ambil dari kitab/buku bernama sekian-sekian, tanya dia apa nama buku itu. Siapa penulisnya, juga dari mana asal sumber dia menulis. Atau, dia reka benda itu sendiri?

Jika anda gagal mendapatkan informasi di atas, tidak perlu diterima nasihat/sharing/artikel itu. Abaikan saja ia. Takutlah pada Allah, jika apa yang kita terima itu sebenarnya benda palsu rekaan mereka yang tidak bertanggungjawab dan hanya mempermainkan Islam, lalu kita pun percaya benda palsu.

Pesan Rasulullah SAW yang agak menakutkan diri ini dalam satu hadith sahih:

مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ

"Siapa yang berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi tanpa memastikan ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati tempat duduknya di neraka."
(Hadith mutawatir yang dicatat oleh lebih dari 20 (dua puluh) Ahli Hadits, di antaranya: Imam Ahmad, al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud, at-Tirmidzi, Ibnu Majah, ad-Darimy, dan lainnya)

Tidak kira siapa pun anda, walaupun anda kurang pengetahuan agama sekalipun, apabila berdepan dengan orang yang memberi nasihat “agama” kepada anda, berpeganglah pada prinsip ini: “SAYA TIDAK SANGGUP TERIMA APA-APA NASIHAT AWAK SELAGI AWAK TIDAK MENYATAKAN BUKTI YANG BENDA INI SAH DI SISI SYARAK. SAYA TAKUT JIKA BENDA INI PALSU, SAYA AKAN TERHERET KE DALAM NERAKA BERSAMA AWAK.”

Silakan dan banyakkan bertanya pada mana-mana orang yang berilmu agama/ustaz/guru yang anda kenal untuk memastikan kesahihan benda yang anda jumpa.

Terdapat segolongan individu tidak bertanggungjawab yang dikenal pasti menyebarkan apa yang mereka namakan sebagai “dakwah” yang “Islamik” menurut mereka. Kebanyakannya mereka adalah dari golongan jahil/sesat. Antara yang popular adalah kesesatan yang direka orang Syiah, yang sangat banyak mereka-reka cerita yang kononnya sebahagian daripada Islam.

Sesetengah perkara kelihatan sama/similar/exactly seperti dakwah Islam. Namun, ternyata dia menyebarkan dakwah “syaitan” yang menyamar sebagai ajaran Islam sebenarnya. Apa yang disebarkan itu tidak lebih daripada benda palsu.

Antara yang sering dijadikan bahan sebaran:

1. statement yang kononnya hadith daripada Rasulullah SAW, tapi rupanya hadith palsu. Tiada sumber dicatatkan. Tiada matan(teks asal arab) dan sanad (sumber periwayat) kerana ia memang berasal daripada sumber palsu (direka oleh pihak tertentu).

2. statement yang kononnya daripada tokoh bernama xxxx tapi rupanya bukan, tiada sumber yang pernah menyatakan ia wujud, malah nama tokoh pun palsu.

3. artikel nasihat/tips yang kononnya ajaran Islam tapi tidak lebih daripada dongeng karut. Tiada nas Quran dan hadith yang pernah menyatakannya. Kalau ada pun, ia adalah hadith palsu. Pastikan dulu kesahihannya terlebih dahulu.

4. Gambar-gambar ajaib yang kononnya menggambarkan keajaiban kuasa Allah, tapi rupanya gambar edit dari Photoshop/ photo editor. Kalau zaman dulu, mungkin orang mudah percaya, tapi zaman sekarang siapa yang tak kenal Photoshop?

5. kisah-kisah nabi/sejarah tokoh silam yang kelihatan menarik, tapi rupanya bercampur dengan cerita rekaan untuk menyedapkan cerita supaya ramai yang tertarik, padahal ia Cuma rekaan orang yang tidak bertanggungjawab. Ada juga yang bercampur riwayat israiliyyat (riwayat daripada orang Yahudi dan Nasrani dalam kitab Taurat dan Bible).

Mungkin mereka berniat baik atas alasan sabda Nabi SAW "بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً - sampaikan dariku walau satu ayat".

Tetapi mereka lupa lafaz penuh hadith berkenaan berbunyi:

بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ ، وَلاَ حَرَجَ ، وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ -

sampaikan dariku walau satu ayat, dan ceritakanlah (apa yang kalian dengar) dari kisah-kisah Bani Isra'il dan itu tidak mengapa (iaitu tidak berdosa walaupun ia tidak sahih). Dan siapa yang berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi tanpa memastikan ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati tempat duduknya di neraka".

Jangan baca hadith sekerat saja, tetapi bacalah keseluruhannya.

Ketahuilah bahawa hadith yang sama ini padanya galakan dan ancaman, bahagian pertama hadith berbunyi "بَلِّغُوا عَنِّي وَلَوْ آيَةً - sampaikan dariku walau satu ayat" adalah galakan manakala ia diringi dengan ancaman pada bahagian akhir hadith berbunyi:

"وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ -

"dan siapa yang berdusta atasku dengan sengaja (iaitu menyebarkan hadith Nabi tanpa memastikan ia sahih terlebih dahulu) maka bersiap-siaplah menempati tempat duduknya di neraka".

Wallahu a’lam. Sama-samalah kita bertaqwa supaya tidak dimurkai Allah.


أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِنَّ الْعَبْدَ لَيَتَكَلَّمُ بِالْكَلِمَةِ يَنْزِلُ بِهَا فِي النَّارِ أَبْعَدَ مَا بَيْنَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ

"Bahwa ia mendengar Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Sungguh ada seorang hamba yang mengucapkan satu kata (buruk) sehingga ia terjerumus ke dalam neraka lebih dalam dari jarak antara timur dan barat"
(Riwayat Imam Muslim, Kitab Zuhud Dan Kelembutan Hati, Bab 4: Berucap satu kata buruk akan jatuh ke dalam neraka, Hadith marfu' No. 5303)


P/S: kalau tak leh view tulisan bahasa arab boleh tekan sumber utk tengok tulisan bahasa arab.

Sumber: http://hakimpenyu.blogspot.com/2012/01/jangan-share-cerita-sesuka-hati.html
Catat Ulasan

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...