Sabtu, 2 Julai 2016

TIPS MELATIH ANAK BERANI

1. Jangan cepat membantu anak dalam pelbagai perkara. Setiap ibu bapa sayangkan anak-anaknya tetapi jangan jadikan rasa sayang sebagai alasan untuk cepat membantu mereka.

Biarkan anak anda cuba dahulu, jika gagal juga tunjukan caranya 50%, bukan seluruhnya. anak-anak perlu mencuba dan melakukan kesilapan. Contoh latih anak pakai seluar dan baju, beri pada anak 1 tahun, suruh dia pakai. Mulanya salah dan tak masuk, tapi katakan masuk tangan kanan dahulu, lama kelamaan anak akan berusaha dan boleh pakai baju.

Daripada kesalahan dan kesilapan inilah mereka belajar. Ketika anak masih bayi, apabila dia mula pandai berjalan maka dia mula belajar naik tangga. biar anak berani dengan dirinya.

2. Bila guru marah anak, biarkan.

Biar saja anak di marah cikgu kerana kesalahan membuat kerja sekolah, biar anak tahu kesalahan mereka dan tahu bagaimana nak selesai masalah itu. Oleh itu, biarkan anak dimarahi dan didenda gurunya. Dari situ, dia belajar dan menjadi seorang yang berani menerima kesalahan dan berhadapan dengan risiko. Ibu bapa usah campur tangan. Biar anak berani ambil risiko atas kesalahannya

3. Berikan anak-anak peluang bergaul.

Namun, pergaulan bentuk ini tidak sama seperti pergaulan secara langsung. Anak-anak tidak boleh dikurung di rumah dan dihalang daripada keluar bersosial. Biarlah anak berkawan asalkan kita tahu siapa rakannya, ibu bapa mereka, aktiviti yang dilakukan serta lokasi pertemuannya. Biar anak berani bergaul dengan perbagai orang. Pada masa sama lakukan pemantauan sebab kita tidak mahu anak-anak terbabit dengan aktiviti tidak sihat.

4. Biasakan anak-anak dengan aktiviti lasak.

Aktiviti lasak seperti ‘flying fox’, panjat dinding batu, berkuda, memanah dan berenang dapat meningkatkan keberanian dalam diri anak. Kalau dia selamat ke sekolah dengan basikal, latih dia akan kesusahan itu.

Bayangkan di negara Barat ada aktiviti ‘bungee jumping’. Aktiviti ini memerlukan kaki kita diikat dan kemudian terjun dari satu kedudukan yang tinggi langsung ke bawah. Pasti menakutkan dan menggerunkan. Tetapi, apabila selesai mencuba, pastilah keberanian diri meningkat. Sebenarnya banyak lagi aktitivi yang boleh dilakukan bagi menguji keberanian anak-anak. Misalnya adakah anak kita berani naik ‘roller coaster’ atau sentiasa mengelak.

Latih mereka tebas dan cuci lalang, rumput, mengcangkul tanah dan membuat kerja berat di kawasan rumah. Jangan manja anak, sehingga anak tak tahu erti hidup.

5. Bawa anak ke majlis orang dewasa.

Berikan anak-anak bergaul dengan orang tua atau mereka yang lebih dewasa daripada usianya. Bawa anak makan kenduri, bawa anak kenal saudara mara, dengan ini melatih mereka berani berdepan orang ramai. Berikan dia ruang bertanya dan bercerita. Pengalaman ini akan menjadikan dia seorang anak berani berdepan dengan orang ramai nanti.

6. Latih anak mengambil risiko.

Anak-anak perlu dilatih agar berani mengambil risiko. Ini bukan bermakna mereka melakukan sesuatu pekerjaan secara membuta tuli. Ada bezanya melakukan kerja bahaya dengan kerja berisiko. Memanjat pokok itu kerja berisiko tetapi jika bergayut di dahan tinggi tanpa sebarang langkah keselamatan, itu kerja berbahaya.

Begitu juga memberi peluang anak remaja belajar membawa motosikal itu kerja berisiko tetapi membiarkannya membawa motosikal tanpa memakai topi keledar dan memecut laju itu kerja berbahaya.

7. Bercakap secara positif.


Bagi menanamkan keberanian dalam diri anak, ibu bapa perlu bercakap secara positif dan sentiasa menunjukkan pada anak kita yakin serta percaya akan kebolehan dirinya. Anak-anak juga perlu tahu dan sedar yang ibu bapanya bersedia menerima kekurangan, kesalahan dan kesilapan mereka dengan hati yang terbuka asalkan belajar sesuatu dari pengalaman itu.

Bina diri anda dan anak anda dengan minda positif dan cemerlang. Cerita pengalaman anda dan susah payah anda semasa muda. Tingkat motovasi anak anak. Jadikan anak anda manusia yang takwa, berani, tanggungjawap dan minda positif.
Catat Ulasan

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...