Selasa, 2 Ogos 2016

5 Ciri Orang Yang Suka Berhutang


Masalah anak muda sekarang ialah suka sangat berhutang semata-mata untuk memenuhi keinginan yang tak penting.
Bila hutang banyak, mula la pening kepala. Hidup makan pagi kias pagi hanya untuk bayar hutang je. Takut-takut muflis nanti..

Anda ni jenis yang suka berhutang ke? Cuba tengok ciri-ciri ni, ada tak pada diri anda?

1. Tak boleh tengok orang lain lebih

Pernah tak anda beli sesuatu sebab orang lain pun ada? Jangan! Ini namanya hasad dengki. Jika tak mampu beli dan tak gunakannya, tak perlu la nak beli.

2. Cara hidup lebih dari gaji

Katakanlah gaji RM2,000, takkan la nak hidup macam gaji RM4,000. Nak pergi melancong ke luar negeri la, apa la. Mana nak dapat duit? BERHUTANG!

3. Suka beli barang yang tak perlu

Mungkin anda mampu bayar semua bil kad kredit setiap bulan. Tetapi, kalau ada hobi membeli barang yang tak diperlukan, itu namanya membazir. Dah la berhutang, tapi beli barang tak guna. Motif!

4. Tak ada duit simpanan

Bila sampai satu masa nak pakai duit, tapi tak ada simpanan, jalan yang tinggal ialah berhutang. Tak kira gaji kecil mana pun, belajar untuk menyimpan.

5. Tak buat catatan kewangan

Mereka yang suka berhutang ni memang tak pandai uruskan kewangan, sebab tu duit habis macam tu je. Lepas tu mula la berhutang. Catat setiap perbelanjaan supaya anda tahu ke mana duit anda pergi.
Catat Ulasan

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...