Isnin, 31 Oktober 2016

Senjata Pemusnah Hebat Era Nazi

2015-07-06-1436211038-5240227-hitler_and_speer_germania-0
Siapa tak kenal dengan Adolf Hitler? Baik anda buka buku balik dan baca siapa beliau ni. Dikenali dengan seorang yang diktator dan bijak, impiannya untuk membina empayar agung dunia di bawah pemerintahannya amatlah dikagumi.

Namun sebelum langkah perluasan kuasa dilakukan, persiapan terperinci perlu dilakukan sebaiknya bagi memastikan segalanya berjalan lancar. Tak ketinggalan juga teknologi ketenteraan yang penting sekali dalam misi penaklukan.

Di zaman Nazi memang banyak makmal-makmal militari yang ditubuhkan bagi menjalankan proses R&D bagi menaik taraf teknologi ketenteraan. Kadangkala ekperimen yang dilakukan memang tak masuk akal.
n3
Banyak juga sebenarnya sebenarnya kemajuan teknologi pada zaman ini yang membantu dalam misi perluasan kuasa. Namun saya cuma ambil satu untuk saya buat artikel (kalau ada likers minta yang lain baru saya akan buat).

Saya sebenarnya tertarik dengan salah satu teknologi era Nazi iaitu meriam landasan Dora dan Gustav. Meriam ini bukanlah sembarangan, ianya boleh dikatakan meriam moden terbesar di dunia pada waktu itu hingga sekarang.

Tentera Jerman pernah memiliki meriam Gustav atau Schwerer Gustav pada tahun 1941, tepatnya setelah negara Perancis jatuh dikalahkan Jerman. Panjang meriam ini sahaja 50 meter dengan berat keseluruhan 1350 tan.

Laras meriam yang digunakan sebesar 31.5 inci kaliber. Namun hanya 2 laras sahaja bejaya dibuat. Kadar tembakan “firing rate” meriam ini adalah 1 tembakan per 30-45 minit. Meriam ini walaupun bersaiz besar namun tidak tahu di mana keberadaanya.
n4
Kali terakhir ditemukan pada bulan April 1945. Meriam ini banyak digunakan dalam pertempuran melawan Soviet Union seperti dalm pertempuran di bandar Sevastopol.

Jarak yang boleh dicapai meriam ini adalah sejauh 15km hingga sejauh 40km dan mampu menghancurkan apa sahaja yang menjadi target.

Dikatakan terdapat perancangan untuk meletakkan pelancar roket pada peluru meriam tersebut yang mampu mencapai jarak hingga 145km jauhnya.

Dengan berat peluru meriam seberat 300kg hingga 4,800 kg , hentaman dari meriam ini mampu memberikan impak yang besar kepada musuh. Namun untuk mengoperasiakan meriam Gustav dan Dora ini bukanlah tugas yang mudah.

Untuk mengoperasikannya memerlukan sekurang-kurangnya 4000 orang tentera bagi mempersiapkan meriam ini. Itu belum lagi tambahan masa yang diperlukan untuk membawa meriam ini ke tempat operasi.

Para tentera harus menyiapkan landasan khas bagi membawa dan mengalihkan meriam ini dari tempatnya. Oleh sebab itulah ramai yang berfikir bahawa meriam ini mudah menjadi sasaran pesawat pengebom paksi bersekutu.

Di akhir era Nazi meriam ini dimusnahkan atau diceraikan bahagiannya sendiri oleh tentera Nazi. Hal ini bagi mengelakkannya daripada jatuh ke tangan musuh.

Apa yang penting meriam ini pernah diiktiraf sebagai senjata yang menakutkan pada zaman perang dunia kedua.

Sekian.
~ST~
Banyak lagi teknologi Nazi ni yang cukup “advance”
Sumber : FB Pena Kalam
Catat Ulasan

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...