Rabu, 22 Februari 2017

5 Aktiviti Yang Anda Patut Lakukan Bagi Mengeratkan Hubungan Kekeluargaan

Kumpul bersama ahli keluarga menjadi lebih indah apabila dapat memanfaatkan masa dengan pelbagai aktiviti yang menarik dan menyeronokkan sama ada di rumah atau tempat peranginan. Memandangkan tahun ini ramai merancang untuk berjimat, jadi saya nak kongsikan ini dengan anda.
Saya percaya 5 aktiviti mudah yang boleh dilakukan bersama ini baik untuk merapatkan lagi hubungan kekeluargaan di rumah. Saya juga kategorikan aktiviti-aktiviti ini sebagai klasik aka evergreen sebab ia relevan daripada saya kecil sampai dewasa kini.


1. Gotong-Royong

Pastinya aktiviti ini bakal mengeluarkan peluh seisi keluarga. Semua bekerjasama membersihkan kawasan dalam dan luar rumah. Bahagi-bahagikan tugas, sama-sama ringankan kerja rumah. Puas hati apabila ibu bapa tersenyum gembira melihat rumah cantik berseri. Lagi syok, buat kejutan dekorasi untuk orang tua kita.

2. BBQ

Ini aktiviti kegemaran famili saya. Selalu buat BBQ apabila balik kampung di Kelantan. Aktiviti ini bagus kerana boleh memasak dan makan bersama yang secara tak langsung dapat mengeratkan hubungan antara ahli keluarga terutama apabila masing-masing tinggal berjauhan kerana kerjaya atau pengajian. Waktu inilah setiap ahli keluarga boleh bekerjasama membakar daging dan ayam, menyediakan sos perapan dan pencicah, menyiapkan tempat makan, membeli barang basah, membasuh dan mengemas. Boleh juga buat gaya potluck. Best!

3. Movie Night

Tonton filem beramai-ramai bersama keluarga di rumah bagaikan mencipta momen menonton di panggung wayang. Bertambah seronok apabila filem atau drama yang ditayangkan itu dapat menepati citarasa seisi famili. Sebut tentang citarasa, saya teringat minggu lepas berjaya tonton 3 filem Malaysia lakonan Maya Karin iaitu Nota, Sejoli dan Pisau Cukur bersama ayah dan mama. Ketiga-tiga filem menepati citarasa dan mencapai “piawai” ayah sehingga mendapat pujian. Yeay! I’m happy.

4. Board Games

Permainan seperti Uno, Monopoly, Scrabble atau menyusun jigsaw puzzle boleh juga dijadikan salah satu aktiviti keluarga. Ia bukan sahaja dapat merapatkan hubungan, malah boleh tambah ilmu dan memupuk kesabaran juga. Tambahan pula tak perlu banyak persediaan atau ruang, tak perlu risau akan hujan atau panas. Boleh saja dilakukan di ruang tamu rumah. Pasti meriah dan kecoh terutama saat nak hampir menang gitu. Hehe.

5. Sembahyang Bersama

Ini antara kunci kebahagiaan keluarga. Jika diamalkan solat bersama famili pasti berasa tenang di hati. Apatah lagi selepas solat, ada pula sesi tazkirah dan tadarus al-Quran. Apabila dah biasa dengan suasana sebegini, pasti rindu mahukannya lagi.
5 cara di atas hanyalah cadangan. Anda boleh merancang aktiviti yang lebih dekat dengan ahli keluarga. Bagi saya, silaturrahim patut dijaga baik-baik dengan penuh kasih sayang, lembut, saling menghormati dan ambil berat. Sayang melihat hubungan kekeluargaan jadi rengang apabila ibu bapa sudah tiada. Selagi ada peluang, semaikan rasa cinta pada keluarga yang dianugerahkan Tuhan ini.
Kongsikan artikel ini dengan ahli keluarga. Semoga bermanfaat!

Tiada ulasan:

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...