SYAIKH Muhammad bin Sholih Al ‘Utsaimin-rahimahullah pernah ditanya: “Apa hukum orang yang berpuasa namun meninggalkan solat?”
Beliau menjawab: 
“Puasa yang dilakukan oleh orang yang meninggalkan solat tidaklah 
diterima kerana orang yang meninggalkan solat adalah kafir dan murtad. 
Dalil bahawa meninggalkan shalat termasuk bentuk kekafiran adalah firman
 Allah Ta’ala,
“Jika
 mereka bertaubat, mendirikan solat dan menunaikan zakat, maka (mereka 
itu) adalah saudara-saudaramu seagama. Dan Kami menjelaskan ayat-ayat 
itu bagi kaum yang mengetahui.” (Qs. At Taubah [9]: 11)
Alasan lain adalah sabda Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam,
“Pembatas antara seorang muslim dengan kesyirikan dan kekafiran adalah meninggalkan solat.” (HR. Muslim no. 82)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam juga bersabda,
“Perjanjian
 antara kami dan mereka (orang kafir) adalah mengenai solat. Barangsiapa
 meninggalkannya maka dia telah kafir.” (HR. Ahmad, At Tirmidzi, An 
Nasa’i, Ibnu Majah. Dikatakan shahih oleh Syaikh Al Albani)
Pendapat
 yang mengatakan bahawa meninggalkan solat merupakan suatu kekafiran 
adalah pendapat majoriti sahabat Nabi bahkan dapat dikatakan pendapat 
tersebut adalah ijma’ (kesepakatan) para sahabat.
Abdullah
 bin Syaqiq -rahimahullah- (seorang tabi’in yang masyhur) mengatakan, 
“Para sahabat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah pernah 
menganggap suatu amalan yang apabila seseorang meninggalkannya akan 
menyebabkan dia kafir selain perkara solat.”
[Perkataan
 ini diriwayatkan oleh At Tirmidzi dari 'Abdullah bin Syaqiq Al 'Aqliy; 
seorang tabi'in. Hakim mengatakan bahawa hadits ini bersambung dengan 
menyebut Abu Hurairah di dalamnya. Dan sanad (periwayat) hadits ini 
adalah shohih. Lihat Ats Tsamar Al Mustathob fi Fiqhis Sunnah wal Kitab,
 hal. 52, -pen]
Oleh
 karena itu, apabila seseorang berpuasa namun dia meninggalkan solat, 
puasa yang dia lakukan tidaklah sah (tidak diterima). Amalan puasa yang 
dia lakukan tidaklah bermanfaat pada hari kiamat nanti.
Oleh
 sebab itu, kami katakan, “Solatlah kemudian tunaikanlah puasa.” Adapun 
jika engkau puasa namun tidak solat, amalan puasamu akan tertolak kerana
 orang kafir (disebabkan meninggalkan solat) tidak diterima ibadah 
daripadanya.
[Sumber: Majmu' Fatawa wa Rosa-il Ibnu 'Utsaimin, 17/62, Asy Syamilah]


 
 
 

1 ulasan:
Sungguh sayang ibadah yg setiap hari di lakukan pd bulan suci ini,di tinggalkan :)
Jalon silahturahim ya sob :)
Catat Ulasan