Isnin, 11 Disember 2017

Letupan Nuklear Terkuat Dunia



Tatkala dunia dikuasai oleh pemerintahan bipolar (soviet vs Amerika), berlakunya kerancakkan dalam pelbagai bidang..seperti space race, arms race,..tak terkecuali juga dgn perlumbaan senjata nuclear.

Bermula dgn Trinity test oleh amerika pada julai 1945, maka muncul lah pelbagai ujian yg dilakukan oleh beberapa negara seperti soviet, united kingdom, china, perancis, india, Pakistan dan korea utara.

Tsar Bomba merupakan nama bagi bom nuclear yg menghasilkan letupan terkuat sehingga ke hari ini. Dgn kekuatan sebanyak 50 mega tan, ianya bersamaan dengan 1400 kali ganda kekuatan 2 bom atom yg digugurkan di Hiroshima dan Nagasaki. (total 36kt).

Kekuatan asal bagi bom ini adalah 100mt, tetapi telah dikurangkan bagi mengurangkan nuclear fallout dan utk mengelakkan pesawat yg menggugurkan bom ini turut terkena kesan secara langsung. Bom seberat 27 tan dan sepanjang 8 meter ini digugurkan melalui parachute dari ketinggian 10.5km dan meletup pada ketinggian 4km.

Bola api (fireball) yg terhasil teramatlah besar, iaitu berdiameter 8 kilometer, dan boleh dilihat sejauh hampir 1000km… mushroom cloud yg terbentuk selepas itu mencecah ketinggian 64km… letupan yg dilakukan dikawasan terpencil di Novaya Zemlya.
3rd degree burns akan terhasil walaupun kita berada pada jarak 100km dari kawasan ujian. Sila search google image utk tahu mcm mana keadaan 3rd degree burn. Tingkap kaca pecah turut dilaporkan sejauh finland dan Norway.

Bulatan kecil dlm gambar adalah saiz letupan di Hiroshima dan Nagasaki. Lihat saiznya dan bandingkan dgn tsar bomba.


Pecebuk

Tiada ulasan:

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...