Rabu, 8 Mac 2017

Legasi Bluebird Coupe 510

Ya. Kereta kecil saiz ala-ala Saga BLM, dua pintu dengan attached hood belakang. Idea ini datang pada tahun 1970-an, lama sebelum kereta lagenda macam Mazda MX-5 dilancarkan pada penghujung tahun 1980-an.

Konsep kereta macam ini kadang-kadang macam tak masuk akal. Logiknya, buat apa nak jarakkan pintu untuk sebuah kereta murah? Kereta-kereta coupe/convertible/spyder adalah konsep Eropah/Amerika yang asalnya untuk tema Gran Touring. Tengok sejarah Jaguar, Corvette dan Pontiac, kereta sedan tak dibuat dengan betul sampaikan payah nak jumpa pada hari ini.
Nak jumpa kereta macam ni boleh kira tahap mustahil di Malaysia. Malah di Jepun sendiri, model macam ni mengalami masalah kepupusan yang kronik. Di Jepun sekarang, main kereta Olskool dah jadi hobi orang kaya.

Semuanya berebut, daripada body kereta reput sampailah ke alat ganti yang diburu hingga ke lubang cacing. Dalam banyak-banyak kereta yang saya cakap ni, Nissan 510 adalah antara senarai teratas dengan harga barang-barangnya yang tak masuk akal.
Realiti untuk main kereta macam ini cabarannya sangat kuat. Kalau acah-acah baru minat kereta sekolah lama lepas tu nak bermula dengan 510, nasihat para otai, baik jangan. Melainkan duit bukan halangan atau memang dah niat nak jadikan kereta ni lebih buruk dari asal. Kalau ada duit banyak tapi tak ada semangat pun tak boleh juga. Membuat badan kereta ni merupakan kerenah paling besar.

Tapi macamana kalau dapat badan coupe?
Itu cerita lain. 510 coupe berada dalam kelas tersendiri dan sudah tentulah tidak murah kalau nak beli. Korang ingat boleh jumpa iklan kereta ni tiap-tiap bulan dalam mudah? Mungkin timbul 5 tahun sekali dan saya rasa ada berapa buah sahaja di Malaysia.

nggapan saya zaman itu masih sama. Masa tahun 1970-an, siapa nak beli kereta murah dua pintu? Tentu yang betul-betul minat, mampu dan nak lari daripada tema Alfa Romeo, Fiat dan Mercedes.
Waktu kereta ini dibawa balik dari penjual pertama, keadaannya tidaklah secantik ni. Badan pun tinggal masa nak runtuh. Tetapi disebabkan keinginan pemilik baru memiliki sesuatu yang luar biasa, kereta ini telah dipulihkan sesempurna mungkin. Buat body je berapa tahun baru siap. Korang tak tau, jangan ingat macam nak repair ketuk Myvi.

Kerja peningkatan tidak dibuat pada enjin asal yang masih boleh diharap lagi. Apa yang diganti ialah sebuah karburetor SU. Pemiliknya pun tak kisah, janji badan kereta cantik dan guna rim yang betul.
Kereta ‘anugerah’ ini dipadankan dengan rim RS Watanabe 14X7 di depan dan 14X7.5 belakang. Kalau nak buat stail kanjo memang tak cukup lebar. Ada dua cara sebenarnya. Guna rim buka 9-10 inci belakang dengan fender flare atau kekalkan macam ni, nampak macam 70-an dengan fender trim rata.

Set suspensi direndahkan untuk mendapat set-up level begitu. Bahagian depan kasi modified potong spring. Sementara bahagian belakang pula guna set suspensi daripada Toyota AE86. Semua brek kereta ni tak diusik. Senang cakap, sentuhan modifikasi pada kereta ini sangat minimalis.
Bahagian dalaman pun sama. Semuanya nampak kepada proses restorasi semula dengan kit kulit/PVC. Papan pemuka kemas cantik, memang payah nak jumpa 510 dipelihara begini. Stereng yang nampak lain tu datang dari model Datsun versi Competition.

Sejak kebelakangan ini, kami dihujani pelbagai pertanyaan yang selama ni tak pernah terlintas nak jawab. Contohnya, ramai yang minat nak tahu macam mana nak bawa balik kereta macam ni dari Jepun, ssebab nak cari di sini memang tahap tak munasabah. Jawapannya boleh. Tunggu saya jadi menteri MITI.
Memang boleh, ada 2 cara iaitu dapatkan Permit Import (AP) kereta klasik atau AP pelajar/pekerja yang lebih 12 bulan duduk luar Malaysia. AP terbuka biasa memang tak boleh sebab kereta mestilah dalam lingkungan usia 5 tahun.
Kalau ada jalan nak dapat kelulusan pelikbinajaib ini barulah boleh uruskan dari sebelah Jepun, beli dan serahkan pada agen eksport untuk siapkan semua. Saya tengah usha satu Hakosuka jadi-jadian ni. Baru-baru ni ada orang post gambar di  port sebijik Hakosuka kuning. Sapa punya tu?
Catat Ulasan

MEDAL OF HONOR TO ALL MY FOLLOWERS. PLACE IT TO YOUR BLOG.TQ FOR YOUR SUPPORT.

WSB

PENAFIAN / DENIAL

B'jue Corner tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kehilangan atau kerosakan yang dialami kerana menggunakan kandungan di dalam blog ini.

B'jue Corner irresponsible on any loss or damage undergone because use content in this blog.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...